Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Krimptang 50mm regio Amsterdam?

vragen over de T4
Plaats reactie
viktor_r
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mei 2011, 22:39
Locatie: Aalten

Krimptang 50mm regio Amsterdam?

Bericht door viktor_r »

Is er iemand in de buurt die tijd, zin, en krimptang voor 50mm2 heeft om begin volgende week
een paar kabelogen te klemmen?
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Krimptang 50mm regio Amsterdam?

Bericht door PJJ-65535 »

Ik kon ook geen passende krimptang vinden en heb kabelogen genomen die te solderen waren (dicht aan de oogkant. Gewoon in de bankschroef, brandertje erop, en vol laten lopen met (harskern)tin.

Ik had ze nodig voor de omvormer 1kW.

suc6

ptr
Life's no monkey business.........
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Krimptang 50mm regio Amsterdam?

Bericht door renevanh »

1kW over soldeertin trekken lijkt mij geen strak plan...! :groteogen :alarm :alarm :alarm

De meeste bouwmarkt-tin kan dat al niet hebben (kan gewoon smelten!) en als je soldering niet perfect is (miniscule beweging, luchtbelletjes, te warm geweest, etc) gaat dat mis.
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Krimptang 50mm regio Amsterdam?

Bericht door PJJ-65535 »

Gaat prima,

wel eerst dichtknijpen in de bankschroef, zo'n oog is van zacht koper, en passend oog gebruiken (geen 10mm kabel in 20 mm oog o.i.d)


Even een stukje rekenarij...
(Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_weerstand" onclick="window.open(this.href);return false;)

Soortelijke weerstand van koper: 1,674 uOhm.cm
Soortelijke weerstand van tin: 13 uOhm.cm. Dat is dus ca. 7.8 keer zo hoog.
Lood: 21,2 uOhm.cm
resistiviteit van soldeertin 60/40 met lood is pakweg (over de duim) 10 keer zo hoog als koper.

De koperdraad van de omvormer naar de accu onder de bijrijderstoel is pakweg 1,5 meter (1500 mm).
de afstand van de buitenkant van de koperdraad naar het oog is na platdrukken pakweg 0,1 mm.

ongeveer 1/15000 (0,006 %) is weerstand en dus warmteverlies in de soldeerovergang. Deze warmte wordt direct afgevoerd naar de koperen kabel en oog (ook goede warmtegeleiders).

De overige 99,994% van de warmte zit in de koperkabel.

Let ook op dat de diameter van de soldeerverbinding groter is dan de diameter van de koperkabel., dit is niet meegerekend.


Geen probleem dus.

Pieter
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Krimptang 50mm regio Amsterdam?

Bericht door Donald4Motion »

Gewoon even naar je lokale audioboer, die heeft zo'n tang om de boel goed vast te klemmen.
Ik had laatst voor mijn audio ook 50mm2 klemmen om vast te zetten. Zonder tin enzo gewoon een goede klemtang gebruiken.
Plaats reactie