Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tikkende aandrijfas??

vragen over de T4
Plaats reactie
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Tikkende aandrijfas??

Bericht door gert99 »

Hoi WJW-lers,

3 jaar geleden al een tikkend geluid opgemerkt, dacht dat het de linker voorband was wat het geluid maakte, tijdens mijn afgelopen vakantie in Kroatië hetzelfde tikkende geluid(niet altijd waarneembaar), maar tijdens een ritje bergop met haarspeldbochten naar rechts werd het geluid een stuk sterker, denk nu zelf aan de homokineet, heb zelf vroeger een keer een Renault 5 gehad met hetzelfde geluid, hiervan bleek de homokineet droog te staan, na deze met vet gevuld te hebben was het over, zou hier hetzelfde aan de hand kunnen zijn of moet ik rekening houden met een versleten homokineet , zoja vervangen of blijven rijden??


Grtz. Gert
Laatst gewijzigd door gert99 op 14 aug 2011, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johan D
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 aug 2010, 15:37
Locatie: Vlaams-Brabant België

Re: Tikkende anndrijfas??

Bericht door Johan D »

Een tikkende aandrijfas, vooral bij het nemen van een bocht wijst meestal op slijtage van wat we hier in België de 'differentieelas' noemen, die het natuurlijk mogelijk maakt om met je beide wielen een verschillende snelheid te draaien in een bocht (anders haal je die bocht niet). Is dat wat jij een 'homokineet' noemt.
Heb dit ook eens gehad met (toen nog) onze T2, differentieel moest toen vervangen. Een beetje vriendelijk garagist zet hem even op de brug en kan dat snel voelen door de as heen en weer te bewegen. Beide differentieelassen kunnen onafhankelijk vervangen worden.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Tikkende anndrijfas??

Bericht door Roger B. (11)61 »

denk dat wat jij differentieelas noemt de gehele aandrijfas is, en dat is niet wat zorgt dat je bochten kunt maken waarbij beide wielen verschillende snelheden draaien, daar zorgt het differentieel voor, dat zit IN de versnellingbak.

De aandrijfassen zitten tussen de versnellingbak en de naaf van het wiel, de aandrijfas bestaat uit een as met aan beide uiteinde een homokineet, een gewricht dat aandrijving onder een hoek toelaat en daarbij deze aandrijving eenparig doorgeeft, ongeacht de hoek.

de beschrijving klinkt als een beginnende homokineet slijtage, kan best snel verergeren. je kunt wachten tot het veel erger is, maar ik begon thuis zonder geluid en 3 a 400km verder tussen rotterdam en haarlem ronken en trillen, kon daar ter plekke op zoek naar vervangend exemplaar...... dan kun je beter een vervanging enz regelen voordat het zo ver is


heb nog assen liggen, is voor ABS, maar wellicht dat dat gewoon past op een zonder ABS.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Re: Tikkende anndrijfas??

Bericht door gert99 »

Heb geen ABS, als iemand een as heeft liggen dan hoor ik het graag.........

Grtz. Gert
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Tikkende anndrijfas??

Bericht door Roger B. (11)61 »

gert99 schreef:Heb geen ABS, als iemand een as heeft liggen dan hoor ik het graag.........

Grtz. Gert
iemand die weet of je aandrijfassen MET ABSring gewoon in een non-ABS auto kunt bouwen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Tikkende anndrijfas??

Bericht door Harry 341 »

Roger B. (11)61 schreef:
gert99 schreef:Heb geen ABS, als iemand een as heeft liggen dan hoor ik het graag.........

Grtz. Gert
iemand die weet of je aandrijfassen MET ABSring gewoon in een non-ABS auto kunt bouwen?
Ja,heb ik met die rooie ook al eens gedaan..past niet..maar een flinke tik tegen de ringen en ze liggen eraf.En dan past het wel.
grtz.Harry
Bijlagen
Kopie van rood en blauw.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Tikkende anndrijfas??

Bericht door Roger B. (11)61 »

ah, okee, zijn dus gewoon bruikbaar voor niet-ABS auto...

heb ze liggen, 50 euro per as excl verzenden
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Re: Tikkende aandrijfas??

Bericht door gert99 »

zijn de homokineten ook los te vervangen??
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Tikkende aandrijfas??

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja, maar denk niet dat je homokineten los kunt krijgen tweedehands.

nieuw bij de dealer achterlijk duur, en van redelijke kwaliteit aftermarket waarschijnlijk tegen de 100 euro gok ik.

kwa werk is het vervangen van de hele as minder werk.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Re: Tikkende aandrijfas??

Bericht door gert99 »

hoeveel km heeft jouw as gedraaid??
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Tikkende aandrijfas??

Bericht door Roger B. (11)61 »

geen idee.

de rechter zat er al op toen ik de auto kocht, bij 325000, auto is gesloopt met 415000 op de teller.
De linker is bij Ismet een keer vernieuwd door een gebruikt exemplaar waar ik pakweg 40.000km probleemloos mee gereden heb.

De linker is vervangen omdat ik laks geweest ben, bij motoruitbouw en inbouw de ashoes bij de bak beschadigd, toen, zaterdag middag en maandags auto hard nodig, met diepvrieszakjes de boel tijdelijk vuil en vocht dicht gemaakt om maangdags een ashoes te halen.... Ashoes halen is gebeurd, monteren echter nooit ervan gekomen, tot ik tussen rotterdam en Haarlem zware ronk en trillingen in de bus had.... toen bij Ismet een gebruikte er onder laten zetten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Tikkende anndrijfas??

Bericht door Jurgen VH »

Johan D schreef:Een tikkende aandrijfas, vooral bij het nemen van een bocht wijst meestal op slijtage van wat we hier in België de 'differentieelas' noemen, die het natuurlijk mogelijk maakt om met je beide wielen een verschillende snelheid te draaien in een bocht (anders haal je die bocht niet). Is dat wat jij een 'homokineet' noemt.
Heb dit ook eens gehad met (toen nog) onze T2, differentieel moest toen vervangen. Een beetje vriendelijk garagist zet hem even op de brug en kan dat snel voelen door de as heen en weer te bewegen. Beide differentieelassen kunnen onafhankelijk vervangen worden.
Cardankop(peling) voor de belgen :zwaai
Roger B. (11)61 schreef:denk dat wat jij differentieelas noemt de gehele aandrijfas is, en dat is niet wat zorgt dat je bochten kunt maken waarbij beide wielen verschillende snelheden draaien, daar zorgt het differentieel voor, dat zit IN de versnellingbak.

De aandrijfassen zitten tussen de versnellingbak en de naaf van het wiel, de aandrijfas bestaat uit een as met aan beide uiteinde een homokineet, een gewricht dat aandrijving onder een hoek toelaat en daarbij deze aandrijving eenparig doorgeeft, ongeacht de hoek.

de beschrijving klinkt als een beginnende homokineet slijtage, kan best snel verergeren. je kunt wachten tot het veel erger is, maar ik begon thuis zonder geluid en 3 a 400km verder tussen rotterdam en haarlem ronken en trillen, kon daar ter plekke op zoek naar vervangend exemplaar...... dan kun je beter een vervanging enz regelen voordat het zo ver is


heb nog assen liggen, is voor ABS, maar wellicht dat dat gewoon past op een zonder ABS.
Plaats reactie