Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Thermostaat, witte rook en slecht starten

vragen over de T4
Plaats reactie
morris
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 mei 2008, 23:09

Thermostaat, witte rook en slecht starten

Bericht door morris »

Om te beginnen zal ik me even voorstellen.
Ik heb een t4 syncro uit 2003 met de zeldzamere AXL motor met 102 PK.

Hinweis zum AXL: Obwohl der AXL nur 75 kW hat, handelt es sich vom Aufbau her (u.a. VTG-Turbolader, Ladeluftkühler, Teile der Abgasanlage) um einen 'abgespeckten' AXG (111 kW-TDI). Viele Teile des AXL sind daher nicht mit denen des ACV, AUF oder AYC kompatibel. Der Hauptgrund für die Einführung des AXL war die bessere Schadstoffklassen-Einstufung in der Syncro-Version. Dem entsprechend wurde der AXL eben nur in Syncro-T4 verbaut. Er löste zum MJ2001 den ACV Syncro ab. (bron).

Ik rijd nu al 3 jaar en 100.000+ kilometer met deze wagen en hij bevalt goed. Enige grote probleem tot nu toe was een kapotte waterpomp na 15000 km die onder garantie is vervangen. Toen is ook direct de d-riem vervangen onder garantie.
Tot nu toe was het altijd starten rijden, maar de laatste tijd is er een lijstje ontstaan met problemen.
Ik lees al sinds de aankoop mee (net nog op basis van advies hier een spiegelglas in Duitsland besteld), maar nu is het moment voor wat vragen.

Tellerstand is inmiddels 240.000 en ik zal binnenkort Distributie en waterpomp moeten vervangen (inmiddels bijna 90.000 kilometer geleden).

Mijn problemen:

Slechter starten
Sinds 2 maanden start hij wat slechter. Het komt voor dat hij niet direct aanslaat. De motor pruttelt even en valt dan stil. Gas geven heeft dan geen nut, dat leidt alleen tot veel rook. Na een 2e (of een enkele keer 3e keer) starten, slaat de motor wel aan. Dan meteen een dot witte rook.
Het wil ook voorkomen dat hij wel aanslaat, maar dat de motor dan even duizend ipv 800 toeren draait. Na een tiental seconden zakt het toerental dan weer terug. Verder geen last van witte rook tijdens het rijden.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Gloeiboegies?

Thermostaat blijft op nul staan
Sinds een maand blijft de thermostaat op nul staan. Tot voor kort werd ie tijdens de rit opeens 'wakker' en steeg dan binnen enkele seconden van nul naar 90.
Kapotte thermostaat? Of moet ik het ergens anders zoeken?

Wegvallen vermogen, blauwe(?) rook
Tijdens terugkeer van vakantie viel op de Franse tolwegen even het vermogen weg. Situatie. Na wat langer in de rij te hebben gestaan bij een tolpoortje zijn we daarna weer op weg. Snelheid circa 125, Versnelling in de 5. Ik laat even het gas los om daarna door te willen trekken. Het vermogen valt weg en ik zie in de spiegel blauwe/zwarte rook. Ik schrik, richtingaanwijzer naar rechts en probeer rechts te gaan rijden. Daarna pakt hij het vermogen weer op. Tijdens de reis, maar ook daarna nooit meer dit probleem gehad. Iets om me zorgen om te maken? Ter toelichting: startproblemen en thermostaatprobleem heb ik dan al.

ABS-pomp
Mijn ABS bleek enkele maanden defect (lampje brandde). Volgens de garage een defecte ABS-pomp. Duur grapje (1000 Eur+). Dus voorlopig het lampje uit laten zetten en rijd nu zonder ABS. Zit er wel over te denken om hem te vervangen, maar worstel met de prijs. Een gereviseerde pomp zou een optie zijn.
Iemand suggesties? Of kan het nog iets anders zijn dan de pomp (sensor?)

T4 specialist Den Haag en omgeving
Op dit moment wordt de bus onderhouden bij een garage om de hoek. Prima voor de beurten en kleinere reparaties (remschijven, blokken etc..), maar geen echte specialist. Gezien bovenstaande problemen.. Loont het om naar een specialist te gaan? En zo ja, wie raden jullie aan in Den Haag en omgeving?

Reuze bedankt alvast.
Heb me voorgenomen er nog een 100.000 bij te gaan rijden en wil hem weer in een goede conditie hebben (tegen een redelijke prijs)
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Thermostaat, witte rook en slecht starten

Bericht door René »

morris schreef:
Tellerstand is inmiddels 240.000 en ik zal binnenkort Distributie en waterpomp moeten vervangen (inmiddels bijna 90.000 kilometer geleden).

Mijn problemen:

Slechter starten
Sinds 2 maanden start hij wat slechter. Het komt voor dat hij niet direct aanslaat. De motor pruttelt even en valt dan stil. Gas geven heeft dan geen nut, dat leidt alleen tot veel rook. Na een 2e (of een enkele keer 3e keer) starten, slaat de motor wel aan. Dan meteen een dot witte rook.
Het wil ook voorkomen dat hij wel aanslaat, maar dat de motor dan even duizend ipv 800 toeren draait. Na een tiental seconden zakt het toerental dan weer terug. Verder geen last van witte rook tijdens het rijden.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Gloeiboegies?
Defecte gloeibougies zou kunnne, maar dat denk ik nu met deze temperaturen niet aan. Denk eerder aan inspuittijdstip wat verkeerd staat. Aangezien er een D-wissel aan zit te komen, meteen meepakken, maar eerst controleren, dan weet je al wat meer.
Thermostaat blijft op nul staan
Sinds een maand blijft de thermostaat op nul staan. Tot voor kort werd ie tijdens de rit opeens 'wakker' en steeg dan binnen enkele seconden van nul naar 90.
Kapotte thermostaat? Of moet ik het ergens anders zoeken?
Defekte sensor in je koelsysteem. Als je een zwarte hebt, dam is dit het oude type wat snel/vaak defect gaat.

Wegvallen vermogen, blauwe(?) rook
Tijdens terugkeer van vakantie viel op de Franse tolwegen even het vermogen weg. Situatie. Na wat langer in de rij te hebben gestaan bij een tolpoortje zijn we daarna weer op weg. Snelheid circa 125, Versnelling in de 5. Ik laat even het gas los om daarna door te willen trekken. Het vermogen valt weg en ik zie in de spiegel blauwe/zwarte rook. Ik schrik, richtingaanwijzer naar rechts en probeer rechts te gaan rijden. Daarna pakt hij het vermogen weer op. Tijdens de reis, maar ook daarna nooit meer dit probleem gehad. Iets om me zorgen om te maken? Ter toelichting: startproblemen en thermostaatprobleem heb ik dan al.
Zal iets zijn van noodloop, maar die hersteld pas na uitschekelen contact. Neig toch te denken aan inspuittijdstip.

ABS-pomp
Mijn ABS bleek enkele maanden defect (lampje brandde). Volgens de garage een defecte ABS-pomp. Duur grapje (1000 Eur+). Dus voorlopig het lampje uit laten zetten en rijd nu zonder ABS. Zit er wel over te denken om hem te vervangen, maar worstel met de prijs. Een gereviseerde pomp zou een optie zijn.
Iemand suggesties? Of kan het nog iets anders zijn dan de pomp (sensor?)
Eerst storingen uitlezen ipv klakkeloos alles vervangen. (heb hier nog een abs pomp liggen)

T4 specialist Den Haag en omgeving
Op dit moment wordt de bus onderhouden bij een garage om de hoek. Prima voor de beurten en kleinere reparaties (remschijven, blokken etc..), maar geen echte specialist. Gezien bovenstaande problemen.. Loont het om naar een specialist te gaan? En zo ja, wie raden jullie aan in Den Haag en omgeving?
Heerhugowaard dichtbij genoeg?

Reuze bedankt alvast.
Heb me voorgenomen er nog een 100.000 bij te gaan rijden en wil hem weer in een goede conditie hebben (tegen een redelijke prijs)
morris
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 mei 2008, 23:09

Re: Thermostaat, witte rook en slecht starten

Bericht door morris »

Berrie en Rene schreef:
morris schreef:
T4 specialist Den Haag en omgeving
Op dit moment wordt de bus onderhouden bij een garage om de hoek. Prima voor de beurten en kleinere reparaties (remschijven, blokken etc..), maar geen echte specialist. Gezien bovenstaande problemen.. Loont het om naar een specialist te gaan? En zo ja, wie raden jullie aan in Den Haag en omgeving?
Heerhugowaard dichtbij genoeg?
Als ik direct in een dag riem, pomp etc. kan doen, dan is het voor mij wel de moeite waard.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Thermostaat, witte rook en slecht starten

Bericht door René »

Sorry voor onduidelijkheid.
Riemen e.d. wisselen doe ik niet, kan wel diagnose stellen en pomp op tijd zetten.
Moet ooit nog een keer de stoute schoenen aantrekken en de riemen bij mij zelf wisselen ( incl. waterpomp)

Abs zul je ook wat mee moeten denk ik. Zal mij niets verbazen als dit (slechts) een abs sensor zou zijn die storing aangeeft.

René
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Thermostaat, witte rook en slecht starten

Bericht door sgsdebruijn »

Zekering in de motorruimte goed van de ABS? even in het dooskje kijken moet dacht ik 80A zijn, contacten nog netjes in het doosje?
Heb je al eens in de regen of op gras hard geremd om te kijken of er wat gebeurt?

Sensoren kan je zo doormeten om te kijken of ze goed zijn, ff draadje eraf trekken en op Ohm meten.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Thermostaat, witte rook en slecht starten

Bericht door Multivan Generation »

is de regio Moerkapelle / Wadinxveen dicht genoeg?
Zo ja, stuur me dan even een PB :knipoog


Trouwens wel mooi hoor een AXL,
zou ik ook wel willen :jump :jump :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
morris
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 mei 2008, 23:09

Re: Thermostaat, witte rook en slecht starten

Bericht door morris »

@Berrie en Rene..
Logisch. Ik dacht dat je een goede specialist kende, maar je bedoelde natuurlijk jezelf :bonk :bonk

Ik heb nu ff contact met Multivan Generation. Is een stuk dichter bij huis. Kan ie direct de AXL motor zien.
@SGDebruin... Ik zal eens gaan kijken. Dat de ABS nu niet werkt weet ik zeker.. In de sneeuw deed hij het afgelopen winter al niet :nuts :nuts

Maar heb deze reparatie al die tijd uitgesteld. Door de hoogte van de bus zie je alles op de weg veel beter en kun je sneller anticiperen. Tot nu toe heeft pompend remmen me goed geholpen.
Plaats reactie