Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.5 benzine, veel te hoge uitstoot

vragen over de T4
Plaats reactie
Kasper 1030
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jun 2007, 22:00
Locatie: Gent, Belgie

2.5 benzine, veel te hoge uitstoot

Bericht door Kasper 1030 »

Dag allemaal,
wij zitten met een vervelend probleem en krijgen het niet opgelost. Ook onze garagist (die immers zeer bekwaam is), kan de oorzaak niet vinden.

Onze 2dehands aangekochte T4 van 1995 met 135000 (juiste) kms werd vorige week afgekeurd wegens een veel te hoge uitstoot. Zelf ken ik weinig over alles wat bij een auto onder de kap zit...
De carburateur is intussen vernieuwd, wat de uitstoot met de helft heeft verminderd. Maar de wagen heeft nog steeds een waarde van 3 aan de uitlaat, wat nog altijd te veel is. Volgens de garagist was de waarde ook even 0, wat wel OK is natuurlijk, maar bij een latere meting terug 3...

Nu is m'n vraag hoe dat kan dat die waarden zo kunnen schommelen hoewel de meet-omstandigheden en de meettoestellen dezelfde zijn.
Is dit een gekend VW probleem?
Hoe krijgen we die uitstoot omlaag, wat kan de oorzaak nog zijn??

Het is dus een 2.5 benzine en de auto is voor de rest in goede conditie...

Bij VW zelf beweren ze het probleem niet te kennen....

Alvast bedankt ,

Kasper
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Bericht door Bikevouwer »

Kasper word de bus gebruikt voor korte stukjes of voor lange einden rijden.?

wat ik vroeger altijd deed was vlak voor de keuring een flink eind kachelen,zodat de motor echt goed warm was en alle eventuele vervelende stoffen weggestookt waren, daarna gelijk de nakeuring doen, 9 van de 10 keer komt ie er dan goed doorheen, tenzij....... je brondstof huishouding echt compleet van slag is, maar de gasfabriek was al vervangen schreef je.
Het kan zijn dat ALS er een catalysator onder zit dat die verzadigd is met vuile stoffen als je dan een co meting soet klopt ie ook van geen kanten.
-Berny 692-
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jan 2007, 12:09
Locatie: omg. Maastricht

Bericht door -Berny 692- »

ik ga er vanuit dat je CO 3 % is
Wat eigenlijk veel belangrijker is de HC waarde (in ppm) en je O2 percentage

HC moet ongeveer 20 of minder ppm zijn stationair
en je O2 moet onder de 1% liggen.

weet je welke waardes hiervan zijn gemeten???
Kasper 1030
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jun 2007, 22:00
Locatie: Gent, Belgie

Bericht door Kasper 1030 »

De wagen is door mij nog niet gebruikt. Maar aangezien de weinige kms voor z'n leeftijd en het feit dat het een benzine is, denk ik dat het een wagen voor eerder kortere ritjes was. Heb hem zo gekocht, zonder keuring. Was 5 maand geleden probleemloos gekeurd, vandaar dat ik dat risico wel wou lopen. Maar ja...

Ik weet niet precies welke waarde er gemeten is, maar ik denk dat het om de o2 gaat. (dat zal ik zo vlug mogelijk navragen).

Met een eindje plankgas rijden e.d. is het probleem niet weg, ook de cat is zuiver. Ik vrees dus dat het probleem een stukje ernstiger is...
Morgen kijkt er een "Bosch-specialist" of zo naar...ik vermoed dat dat een flinke duit zal kosten...maar zolang er een oplossing komt kan er wel iets af...het is ten slotte een T4.
Bedankt al voor de reacties.
Ik hou jullie op de hoogte, alle tips zijn welkom,

Kasper
-Berny 692-
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jan 2007, 12:09
Locatie: omg. Maastricht

Bericht door -Berny 692- »

Laat maar weten als de waardes bekend zijn.

CO = 0,1%
CO2 = 15%
HC = 20 ppm
O2 = 0,5 %

dit zijn ongeveer de waardes als alles klopt

Succes!!
Gebruikersavatar
bas caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
Locatie: Huizen ( Noord Holland )

Bericht door bas caravelle »

Bij een 2.5 benzine zit er op de rekeneenheid een vacuumslang aangesloten. Deze vacuum slang heeft zeer grote invloed op je co. Het kan zijn dat de slang lek is, of net als bij de tdi jouw accu erop staat.

Wat ook kan is dat de potmeter in de rekeneenheid stuk is( De potmeter die zit aangesloten op de vacuumslang ). In dat geval moet je een nieuwe rekeneenheid kopen bij de dealer. Kosten ongeveer 500 euro. Wat je ook kan proberne is met electronic cleaner de potmeter proberen te reinigen.

Ik heb hetzelfde prolbleem gehad. Bij mij liep na verloop van tijd de auto helemaal niet meer omdat deze volledig verzoop. :ie

gr. Bas

en Suc6
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
Kasper 1030
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jun 2007, 22:00
Locatie: Gent, Belgie

Bericht door Kasper 1030 »

Bedankt Bas,
morgen zie ik de garagist en ik zal deze mogelijke oorzaken eens voorleggen.
Mvg,
Kasper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Misschien ook eens kijken naar de Lambda-sonde in het uitlaatsysteem?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
FNaRK
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 mar 2008, 00:26

Re: 2.5 benzine, veel te hoge uitstoot

Bericht door FNaRK »

ik schop even schaamteloos een oud onderwerp naar boven .... want ik zit met een vergelijkbaar probleem.
Mijn T4 (ook 2,5 benzine) is bij de ANWB geweest voor een aankoopkeuring. Geen problemen behalve dat men vond dat de viergas-meting niet correct is.
Uit het rapport:
CO % stationair 0,00 - 2500 rpm 5,70
HC ppm stationair 9 - 2500 rpm 124
CO2% stationair 12,50 - 2500 rpm 11,30
O2 % stationair 3,60 - 2500 rpm 0,20
Lambda stationair 1,19 - 2500 rpm 0,84

Nu ben ik geen expert en ik kan ook nergens terugvinden wat de waarden zouden moeten zijn. Wel vreemd is dat de bus de afgelopen jaren probleemloos door de APK heen is gekomen :groteogen
De eerste 2 jaar zonder katalysator, toen vond en bij de APK de waarden te hoog en is er alsnog / wederom een kat geplaatst.
Lambdasonde is 2 jaar geleden vervangen.

Zou dit ook een motor-management probleem kunnen zijn ?

Groet en alvast dank vor het meedenken !
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: 2.5 benzine, veel te hoge uitstoot

Bericht door repelsteeltje »

volgens mij is dit een digifant, en zit hier geen carburateur op....

Een digifant is uit te lezen, doe dat eerst eens en meld de storingscode's hier eens.....
FNaRK
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 mar 2008, 00:26

Re: 2.5 benzine, veel te hoge uitstoot

Bericht door FNaRK »

Ik moest het even nakijken :knipoog
maar ik denk dat je gelijk hebt. Mijn T4 is uit 1991


1.8 litre (67bhp/49kw) PD 4-cylinder with carburettor and no catalyst (dropped from the range for 1993).
2.0 litre (87bhp/62kw) AAC 4-cylinder with digifant fuel injection and catalyst (optional to 1993 / standard from 1993).
2.5 litre (110bhp/81kw) AAF 5-cylinder with digifant fuel injection and catalyst (+ ACU from 1993, + AEN from 1995).
Plaats reactie