Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California koelbox probleem

vragen over de T4
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door HenkK »

Harry, je kunt die 2 draden niet doorverbinden. Dit is de sturing middels een blokspanning. De Thermostaat kun te testen door deze tijdelijk te vervangen door een 500 Ohm weerstandje, de comprssor zou dan moeten draaien. Is dit niet zo, dan de blokspanning controleren met een scoop, moet ongeveer 40 Hz zijn.

Als dit niet zo is, dan is de stuurunit defect, en dit komt veel voor, meestal de vermogenstransistoren( MOSFET TE 2161, deze leveren een PWM signaal en schakelen 50 AMP) en een weerstandje. Dit type is niet leverbaar en er moet een vervanger gemonteerd worden.

De gegevens voor vervanger kan ik je mailen.

Je kunt de unit niet rechtstreeks aan sluiten op een zonnecel. Dan zou je minimaal 10 Amp bij 13 VDC moeten leveren, continu. Wel kun je via een lader de HH accu hiermee opladen en zoals nu hier de accu op aansluiten.

Ik heb eventueel ook een aansluitschema. een schema van de 102N xxxx is er niet.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door Harry62 »

HenkK je praat voor mij even in abacadabra taal :muur Ik heb geen scoop of Hz meter (en kan er ook niet mee werken :bonk )

Ik heb hem even gepulst op de T aansluiting, met een ledlampje, en de compressor slaat aan.
Daarna rechtstreeks 12 V op de T aansluiting en de compressor heeft 2 uur gelopen en gekoeld (+/- 9 graden)

Op dit moment gaat de compressor volgens mij niet meer aan want:
- Om de 30 sec hoor ik een pieptoon van de stuurunit en wil hij de compressor aansturen (en dat lukt waarschijnlijk niet)
- Temperatuur loopt langzaam op in de koelbox


Ps met zonnecel bedoel ik een collector met regelunit en accu(s). Dan zou het geheel kostenloos mijn biertje :winter houden.
Ja, ik weet de aanschaf is duur maar voor hobby is het leuk
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door HenkK »

Sorry Harry, de pieptoon ot knipperend ledlampje betekend dat de unit uitschakeld op overload protection. Is de huishoudaccu voldoende geladen??

welk type compressor koelkast heb je en welke stuurunit??

Ik zal je morgen nog even wat info mailen

gr. henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door Harry62 »

Ik heb dezelfde als jij afgebeeld hebt. Ook cezelfde serienummer.
Alleen geen aanstuurunit zoals die bij de spiegel in de california (helaas)

Accu is net gewisseld. Heb 2 accu's via Rob hier van het forum en had ze beide opgeladen.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door HenkK »

Mogge HArrry, je moet op de draad geen permanenten spanning aansluiten. De 2 draden zijn om de spanning en Load te meten, en het toerental te sturen via een PWM(blok( spanning) Het motortje zou bij lage spanning te veel stroom trekken en het koppel zou sterk afnemen, waardoor de moteor pendelt. Een oorzzak kan zijn een te lagen spanning van de huishoud accu. meet deze met een universeelmeter met een hoogohmige interne weerstand. Een beetje goede universeelmeter is dit. De spanning op de accu onbelast, moet minimaal 11.4 volt zijn, Lagere spanning geeft problemen.Als deze goed is, de accu meten als je deze belast met de koelkast of andere apparatuur. Is deze dan nog te laag kun je de koelkast misschien op de startaccu testen.

Gr Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door HenkK »

Hierbij nog een aansluit schemaatje.BD compressoren, is niet de BD 102N3017 maar praktisch gelijk
4-pin_module danfoss.pdf
(182.68 KiB) 551 keer gedownload
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door Harry62 »

Hoi Henk,

Met jouw schema moet ik dus T en C 'kortsluiten' om de Thermostaat te simuleren.
Heb ik even geprobeerd en werkt ook nog :yes .

Wat je schrijft met de accu klopt dus ook. De startstroomsterkte is vrij hoog bij de compressor.
Heb ook nog een constante voeding van 12V bij 6,7 A en die trekt hem niet! Gewoon te weinig stroomsterkte!
De 60Watt die aangegeven wordt op de koelkast zal dus wel een gemiddelde zijn!
Want om te starten pakt hij meer dan 10 A. Mijn Fluke meter sloeg door!

Ik heb de ene accu weer geladen en er aan gezet en nu loopt alles weer. 12,6 Volt spanning en bij aanslaan 11,8 V
Deze blijft 11,8 V zolang de compressor loopt en zakt na een 30 minuten tot 11.5 V .
Dan heb ik wel +9 graden in de koelkast.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door HenkK »

Fijn dat het werkt.

Gr. Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door Leo45 »

Harry62 schreef:Hoi Henk,

Met jouw schema moet ik dus T en C 'kortsluiten' om de Thermostaat te simuleren.
Heb ik even geprobeerd en werkt ook nog :yes .

Wat je schrijft met de accu klopt dus ook. De startstroomsterkte is vrij hoog bij de compressor.
Heb ook nog een constante voeding van 12V bij 6,7 A en die trekt hem niet! Gewoon te weinig stroomsterkte!
De 60Watt die aangegeven wordt op de koelkast zal dus wel een gemiddelde zijn!
Want om te starten pakt hij meer dan 10 A. Mijn Fluke meter sloeg door!

Ik heb de ene accu weer geladen en er aan gezet en nu loopt alles weer. 12,6 Volt spanning en bij aanslaan 11,8 V
Deze blijft 11,8 V zolang de compressor loopt en zakt na een 30 minuten tot 11.5 V .
Dan heb ik wel +9 graden in de koelkast.

Ik denk wel dat je accu wat zwakjes is. Een goede accu geeft ook 12.6V na een paar uur rust maar als de koelbox inschakelt zakt de spanning niet zo ver in elkaar. Bij mij gaat tie van 12,6 naar 12,3 en zodra de koelbox op temperatuur is komt tie weer terug naar 12,6V.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door Harry62 »

Is wel raar maar het werkt niet meer :bonk Gisteren even aangelaten voor uurtje en was goed koud.
Daarna uitgezet en de accu's aan de lader gezet. Vandaag weer even geprobeerd.
Accu stampend vol en alleen maar een pieptoon om de 30 seconden. Compressor gaat niet aan.
12,9 V en bij de pieptoon zakt het even naar 12,7 V. Zou het regelapparaatje toch stuk zijn?
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
LudoV
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2011, 22:10

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door LudoV »

omeWillem schreef:(Dit artikel is verplaatst vanuit het T4 onderdelenforum en aangevuld met de laatste ervaringen)

AANBOD
Bij mijn weten is er geen zinnig alternatief voor reparatie, daarom wil ik wel proberen mensen uit de brand te helpen. Vanwege de onderdelen en de hoeveelheid werk kan dat echter niet gratis, maar wel voor een schappelijk prijsje en op no-cure-no-pay-basis in geval het niet wil lukken. Mooier kan ik het niet maken.

LET OP:
mijn aanbod geldt alleen voor het beschreven probleem, namelijk dat de compressor niet of gebrekkig loopt na het inschakelen, hetgeen gepaard gaat met een zachte pieptoon, circa 2x per minuut.

Na reparatie test ik het stuurapparaat op mijn eigen koelbox, dan werkt het vrijwel zeker ook op andere koelboxen tenzij je nog een ander (koeltechnisch) probleem hebt. Daarvoor kan ik uiteraard geen verantwoordelijkheid nemen.

Mocht ik iets voor je kunnen betekenen, stuur dan maar een :mailtje voor overleg.

omeWillem :zwaai
Beste Ome Willem,
Ik heb bovenstaand bericht met veel interesse gelezen. Ik heb een Isotherm koelunit (type 3000/3500) met Danfoss bd102n3016 regelunit. Probleem is exact zoals je beschrijft. 2x per minuut een zachte pieptoon, de ventilator start heel even, compressor slaat niet aan. Als je iets voor mij kunt/wilt betekenen zou ik dat erg op prijs stellen en graag in contact met je komen.

Met vriendelijke groet,
Ludo van Vliet
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door Egbert&Manon »

Ome willem is al 2 maanden niet ingelogd geweest, wellicht een pb sturen voor een reactie?
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
omeWillem
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 feb 2008, 14:52

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door omeWillem »

Don't worry: omeWillem is geabonneerd op dit topic en krijgt dus automatisch een mailtje zodra er reuring onstaat!

@Ludo: Tot dusver vraag ik mensen hun stuurapparaat op te sturen; dat kan ik dan testen op mijn eigen koelbox. Bijkomend probleem is dat dit in jouw geval wellicht niet gaat lukken omdat het een ander systeem is.

Misschien kun je eerst eens kijken naar de foto's aan het begin van het topic. Lijken stuurapparaat en compressor erg op elkaar en is de verbinding van de twee ook met een vierpolige stekker? In dat geval is er waarschijnlijk alleen sprake van een kleine modificatie in het stuurapparaat en zijn er vooral grote overeenkomsten zodat ik uit mijn voorgaande ervaringen kan putten (inmiddels een aantal gerepareerd).

Gaat het echter om een compleet ander systeem zodat ik weer vanaf nul moet gaan foutzoeken dan gaat het me zoveel tijd kosten dat ik helaas moet afhaken.

Stuur me inderdaad maar even een PB, dan kunnen we overleggen over hoe we dit eventueel kunnen aanpakken. Die praktische dingen zijn voor het forum niet interessant. Eventuele uitkomsten kunnen we later rapporteren.
noelp
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2011, 11:18

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door noelp »

Beste,
ik heb ook hetzelfde probleem met mijn Electrolux RC1140.
De ventilator draait, maar geen koeling. Dus alles opengemaakt en de ventilator losgekoppeld.
Nu hoor ik de compressor maar idd een pieptoon...
Het stuurapparaat zal dus ook door veroudering...
Wat is: paren op correcte samenwerking ? hoe doe je dat ?

Verder zoek ik hopeloos naar nieuwe filters bij de in en uitlaat onderaan de auto.
Ze vielen in stof uiteen, toen ik ze wou controleren. De complete vervangset is zeer duur , ik heb enkel de 2 sponsjes nodig , Help.

Met dank, noelp
noelp
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2011, 11:18

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door noelp »

Kan het zijn dat er koelvloeistof bij moet en hoe meet je dat, en kan ik dat zelf ?

noelp
Plaats reactie