Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Te veel oliedruk? Wat is het probleem?
Te veel oliedruk? Wat is het probleem?
Wie kan me helpen?
Deze zomer sloeg de motor even op hol. Maakte zonder gas te geven plots heel veel toeren en viel stil. Terug starten, weer hetzelfde. Paar uur stilgestaan (natuurlijk juist is Spanje) en toen we een garagist gevonden hadden lag het volgens hem aan vervuilde mazout. Deed een busje 2 takt bij de mazout, gaf een tijdje veel gas (motor sloeg niet meer op hol maar haperde nog wat) en het probleem verdween.
Sindsdien brand het lampje van de olie zonder dat er te weinig olie is. Bij de dealer de sensor vervangen, maar hij geeft ook nog aan dat er te veel oliedruk is. Dat hebben ze gemeten, en er is inderdaad teveel druk (bij stationair 1,5 ipv 0,7 bar) maar maximale druk wordt niet overschrijden. (7 bar als ik het goed onthouden heb).
Dealer wist niet goed wat de oorzaak was, en wat het verband met op hol slaan van de motor kon zijn. Dacht een nieuwe sensor te bestellen, maar wist niet of dit ging helpen. Auto terug mee naar huis en gezegd dat ik me eerst een zelf ging informeren (hier bij de kenners dus).
Weet iemand een oorzaak/raad? 't gaat om een Caravelle 2,5TDI 102pk, origineel gechipt uit 2000. Heeft ong. 280000km
Groeten Kris
Deze zomer sloeg de motor even op hol. Maakte zonder gas te geven plots heel veel toeren en viel stil. Terug starten, weer hetzelfde. Paar uur stilgestaan (natuurlijk juist is Spanje) en toen we een garagist gevonden hadden lag het volgens hem aan vervuilde mazout. Deed een busje 2 takt bij de mazout, gaf een tijdje veel gas (motor sloeg niet meer op hol maar haperde nog wat) en het probleem verdween.
Sindsdien brand het lampje van de olie zonder dat er te weinig olie is. Bij de dealer de sensor vervangen, maar hij geeft ook nog aan dat er te veel oliedruk is. Dat hebben ze gemeten, en er is inderdaad teveel druk (bij stationair 1,5 ipv 0,7 bar) maar maximale druk wordt niet overschrijden. (7 bar als ik het goed onthouden heb).
Dealer wist niet goed wat de oorzaak was, en wat het verband met op hol slaan van de motor kon zijn. Dacht een nieuwe sensor te bestellen, maar wist niet of dit ging helpen. Auto terug mee naar huis en gezegd dat ik me eerst een zelf ging informeren (hier bij de kenners dus).
Weet iemand een oorzaak/raad? 't gaat om een Caravelle 2,5TDI 102pk, origineel gechipt uit 2000. Heeft ong. 280000km
Groeten Kris
Re: Te veel oliedruk? Wat is het probleem?
Kris,
dat kan heel veel zijn, van een verstopte carterontluchting tot een versleten motor, en dus alles wat daar tussen zit!
De olie is niet te dik? verbruikt de motor olie?, is het onderdruk of overdruk? enz, enz.
dat kan heel veel zijn, van een verstopte carterontluchting tot een versleten motor, en dus alles wat daar tussen zit!
De olie is niet te dik? verbruikt de motor olie?, is het onderdruk of overdruk? enz, enz.

Groet, Oskar.
Re: Te veel oliedruk? Wat is het probleem?
Dat beloofd. Heb je het over het op hol slaan van de motor? Of over de oliedruk?
- Multivan Generation
- Berichten: 34357
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Te veel oliedruk? Wat is het probleem?
hoe is die oliedruk bepaald?
Daadwerkelijk gemeten,
of met een computer er aan?
Daadwerkelijk gemeten,
of met een computer er aan?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Te veel oliedruk? Wat is het probleem?
Voor zover ik kon zien hebben ze onderaan het motorblok een soort manometer geschroefd. En daarop de druk afgelezen.
Re: Te veel oliedruk? Wat is het probleem?
heb je er een nieuwe oliefilter in??
en niet te dikke olie (bijv 15W 40) ipv 5 w 40????
en niet te dikke olie (bijv 15W 40) ipv 5 w 40????
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Christoffel
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: Te veel oliedruk? Wat is het probleem?
Oliedruk lijkt mij niet het probleem.
Oliedruk stationair bij koude motor ligt al gauw rond de 1,5 bar a 2 bar, al naar gelang de temperatuur van de olie stijgt daalt de druk.
Als de afgeregelde druk op 7 bar ligt en blijft is er niets om je zorgen over te maken.
Een te hoge oliedruk wordt overigens nooit aangegeven, wel een te lage druk.
Je olie lampje welke blijft branden, is deze niet van je niveausensor ?? Is je motorkap schakelaar nog wel in goed, pootjes groen geoxideerd of weggerot ??
Lampje olieniveau wordt pas gereset na het sluiten van de schakelaar.
Voor wat betreft het " op hol slaan " van de motor. Je geeft ook aan dat de dat de motor haperde. Hier verwacht ik eerder een probleem in je brandstofpomp. Regelschuif welke stroef gaat of vast blijft zitten.
Het echt op hol slaan gaat meestal gepaard met extreme rookontwikkeling, en is niet zo 1 2 3 te stoppen.
Laat je pomp eens controleren op metaalgruis bij de stopklep.
Chris
Oliedruk stationair bij koude motor ligt al gauw rond de 1,5 bar a 2 bar, al naar gelang de temperatuur van de olie stijgt daalt de druk.
Als de afgeregelde druk op 7 bar ligt en blijft is er niets om je zorgen over te maken.
Een te hoge oliedruk wordt overigens nooit aangegeven, wel een te lage druk.
Je olie lampje welke blijft branden, is deze niet van je niveausensor ?? Is je motorkap schakelaar nog wel in goed, pootjes groen geoxideerd of weggerot ??
Lampje olieniveau wordt pas gereset na het sluiten van de schakelaar.
Voor wat betreft het " op hol slaan " van de motor. Je geeft ook aan dat de dat de motor haperde. Hier verwacht ik eerder een probleem in je brandstofpomp. Regelschuif welke stroef gaat of vast blijft zitten.
Het echt op hol slaan gaat meestal gepaard met extreme rookontwikkeling, en is niet zo 1 2 3 te stoppen.
Laat je pomp eens controleren op metaalgruis bij de stopklep.
Chris
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Te veel oliedruk? Wat is het probleem?
Wat voor kleur lampje brandt er?
Is de wagen al eens uitgelezen?
Tevens zijn er vanaf een bepaald bj een hoge en lage oliedruk sensor ingebouwd.
Is de juiste wel gemeten?
http://www.t4-wiki.de/wiki/Schalter_F1_ ... 6ldruck%29" onclick="window.open(this.href);return false;
René
Is de wagen al eens uitgelezen?
Tevens zijn er vanaf een bepaald bj een hoge en lage oliedruk sensor ingebouwd.
Is de juiste wel gemeten?
http://www.t4-wiki.de/wiki/Schalter_F1_ ... 6ldruck%29" onclick="window.open(this.href);return false;
René
Re: Te veel oliedruk? Wat is het probleem?
Christoffel schreef:Oliedruk lijkt mij niet het probleem.
Je olie lampje welke blijft branden, is deze niet van je niveausensor ?? Is je motorkap schakelaar nog wel in goed, pootjes groen geoxideerd of weggerot ??
Lampje olieniveau wordt pas gereset na het sluiten van de schakelaar.
Ik heb de schakelaar nog niet gecontroleerd (ben zelf niet zo'n kenner) maar volgens de dealer gaf hij een signaal voor het olieniveau, en die sensor hebben ze vervangen. Nu zou hij enkel nog een signaal van oliedruk geven (lampje brandt, en piept wel een keer of drie met enkele minuten tussen)
Voor wat betreft het " op hol slaan " van de motor. Je geeft ook aan dat de dat de motor haperde. Hier verwacht ik eerder een probleem in je brandstofpomp. Regelschuif welke stroef gaat of vast blijft zitten.
Het echt op hol slaan gaat meestal gepaard met extreme rookontwikkeling, en is niet zo 1 2 3 te stoppen. Is het ook normaal dat ik er sindsdien geen last meer van had? Kan het volgens jullie niet aan vervuilde mazout liggen zoals de Spaanse mechanieker me probeerde duidelijk te maken?
Laat je pomp eens controleren op metaalgruis bij de stopklep. Zal het eens doorgeven aan de dealer, of zal het niet nodig zijn als het probleem zich niet meer voordeed?
Chris
Re: Te veel oliedruk? Wat is het probleem?
Berrie en Rene schreef:Wat voor kleur lampje brandt er? Rood lampje begint te pinken, piept 3x en blijft pinken. Een minuut of 5 later piept het nog eens 3x (geloof in totaal 3x met een paar minuten tussen)
Is de wagen al eens uitgelezen? Ik denk wel dat ze hem uitgelezen hebben. Zal het toch eens navragen.
Tevens zijn er vanaf een bepaald bj een hoge en lage oliedruk sensor ingebouwd.
Is de juiste wel gemeten? Zal ik ook eens vragen.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Schalter_F1_ ... 6ldruck%29" onclick="window.open(this.href);return false;
René
Re: Te veel oliedruk? Wat is het probleem?
Alvast bedankt voor de hulp.
Groeten Kris
Groeten Kris