Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
VW vs Viano/Vito
VW vs Viano/Vito
Wie kan mij vertellen wat de verschillen zijn tussen VW T5 en een Viano/Vito?
-Prestaties 3.0 V6 Diesel 225pk aut. en 180 pk tdi DSG.(misschien komt er ooit een 'echte' motor uit met wat meer vermogen?).
-interieurgeluid.
-verbruik.
-comfort.
-voor- of nadeel voor/achteraandrijving.
-gebruiksgemak, zoals instap en zitpositie/houding/bediening.
Alle informatie is welkom.
Gr. Niels.
-Prestaties 3.0 V6 Diesel 225pk aut. en 180 pk tdi DSG.(misschien komt er ooit een 'echte' motor uit met wat meer vermogen?).
-interieurgeluid.
-verbruik.
-comfort.
-voor- of nadeel voor/achteraandrijving.
-gebruiksgemak, zoals instap en zitpositie/houding/bediening.
Alle informatie is welkom.
Gr. Niels.
- Rafke 108
- Berichten: 691
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
- Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België
Re: VW vs Viano/Vito
niels, gebruik even de zoekfunctie, is al veel overgeschreven...
ik heb met beiden uitvoerig testgereden, stuur me even een mailtje, dan fwd ik je een mailtje dat ik naar enkele mensen gestuurd had die interesse vertonnden...
RafATDeveusterDOTcom :-)
ik heb met beiden uitvoerig testgereden, stuur me even een mailtje, dan fwd ik je een mailtje dat ik naar enkele mensen gestuurd had die interesse vertonnden...
RafATDeveusterDOTcom :-)
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07
Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster

Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07
Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster
Re: VW vs Viano/Vito
is jou keuze niet al gemaakt?...........misschien komt vw nog een keer met een echte motor?
ik weet niet of iemand anders iets zinnigs kan zeggen over jou keuze
ze zullen beide hun voor en tegens hebben
de ster of vw ...voor mij zou de keuze errug eenvoudig zijn
ik weet niet of iemand anders iets zinnigs kan zeggen over jou keuze
ze zullen beide hun voor en tegens hebben
de ster of vw ...voor mij zou de keuze errug eenvoudig zijn

Re: VW vs Viano/Vito
Hoi allen,
Ik heb na de T5 een Viano 3.0 gekocht, 150000 km mee gestuurd gem verbruik 9,7 l, 3 beurtjes verder niks. Ik heb even getwijfeld, maar gekozen voor een VITO 122 xxl DC. Mooi 125 pakket.
Zou er een Multivan met V6 zijn danne, kom maar op
Voor mij een voordeel voor de MB
Kleine draaicirkel
Betere remmen
Voor de V6 is geen alternatief
Een benz met een V6 blijft gewild afschrijving is te pruimen.
Een VW is een stoerdere verschijning en lijkt meer solide maar heb er een hoop mee gehad.
Geen MB reclame ik wordt niet gesponsord, eigen ervaring
http://dl.dropbox.com/u/5185767/IMG_1569.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dl.dropbox.com/u/5185767/IMG_1499.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb na de T5 een Viano 3.0 gekocht, 150000 km mee gestuurd gem verbruik 9,7 l, 3 beurtjes verder niks. Ik heb even getwijfeld, maar gekozen voor een VITO 122 xxl DC. Mooi 125 pakket.
Zou er een Multivan met V6 zijn danne, kom maar op
Voor mij een voordeel voor de MB
Kleine draaicirkel
Betere remmen
Voor de V6 is geen alternatief
Een benz met een V6 blijft gewild afschrijving is te pruimen.
Een VW is een stoerdere verschijning en lijkt meer solide maar heb er een hoop mee gehad.
Geen MB reclame ik wordt niet gesponsord, eigen ervaring
http://dl.dropbox.com/u/5185767/IMG_1569.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dl.dropbox.com/u/5185767/IMG_1499.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Neemt de bus!
Re: VW vs Viano/Vito
Het enige wat er naar mijn mening bij VW ontbreekt is de optie van een zwaardere motor.
Ik vrees ook dat bij aanhanger/caravangebruik de 2.0 180 pk tdi DSG voor de nodige problemen kan gaan zorgen.
Ik hoor ook dat de service van VW ook wel eens te wensen over laat?
Gr. Niels
Ik vrees ook dat bij aanhanger/caravangebruik de 2.0 180 pk tdi DSG voor de nodige problemen kan gaan zorgen.
Ik hoor ook dat de service van VW ook wel eens te wensen over laat?
Gr. Niels
Re: VW vs Viano/Vito
Groot nadeel van ook de huidige vito is dat deze toch gaan roesten na enkele jaren, ik ben al meerdere nieuw model Vito's tegen gekomen met serieuze roestvorming.
Re: VW vs Viano/Vito
Prestaties zijn het grootste verschil: acceleratie 0-100 scheelt zomaar 2 seconden, topsnelheid zomaar 10 km/u.
De merc heeft een supermotor, die kan je volgens mij doorchippen naar zomaar 250pk+, ik denk bij VW dat je bij een 2.0 literblokje met 210 pk al risico's gaat nemen, natuurlijk niet voor een keertje gasgeven, maar bij een langdurige volle belasting zal dit blokje het best warm krijgen.
Ik ben altijd volkswagen-fan geweest, en nog, maar VW liep altijd voorop met het 'bussenwerk', maar nu wordt VW links en rechts 'bijna gepasseerd' door andere merken..........
Ik hoor dat er zo links en rechts VW-rijders overgelopen zijn, puur vanwege de prestaties van de motor.
Dus ik denk dat de bus ontwerper/constucteur even wakker geschud moet worden.
VW blijft nummer 1, maar die motor.......
Niels.
De merc heeft een supermotor, die kan je volgens mij doorchippen naar zomaar 250pk+, ik denk bij VW dat je bij een 2.0 literblokje met 210 pk al risico's gaat nemen, natuurlijk niet voor een keertje gasgeven, maar bij een langdurige volle belasting zal dit blokje het best warm krijgen.
Ik ben altijd volkswagen-fan geweest, en nog, maar VW liep altijd voorop met het 'bussenwerk', maar nu wordt VW links en rechts 'bijna gepasseerd' door andere merken..........
Ik hoor dat er zo links en rechts VW-rijders overgelopen zijn, puur vanwege de prestaties van de motor.
Dus ik denk dat de bus ontwerper/constucteur even wakker geschud moet worden.
VW blijft nummer 1, maar die motor.......
Niels.
Re: VW vs Viano/Vito
Ook wij hebben serieus gekeken naar een Vito en een Viano maar komen er nog steeds niet uit, wel is 1 ding zeker de MB is in de laadruimte in beide lange uitvoeringen (VW en MB) 16 cm korter gemeten over de vloer, verder is de MB lager in de hoogte, als je toch voor een MB kiest omdat VW te duur is kom je gauw uit op een Sprinter maar die is in de stad en de parkeergarages nu weer net te groot.
Re: VW vs Viano/Vito
Kijk maar eens naar dit filmpje :
http://www.youtube.com/watch?v=qCjv1IT2ITI" onclick="window.open(this.href);return false;
Het zegt iets over de wegligging van de vito.
Wij gaan er natuurlijk niet mee het circuit op maar ik heb er al meer mensen over horen klagen.
De T5 GP BiT gaat met een goede chip ook over de 220pk en 480nm heen.
http://www.youtube.com/watch?v=qCjv1IT2ITI" onclick="window.open(this.href);return false;
Het zegt iets over de wegligging van de vito.
Wij gaan er natuurlijk niet mee het circuit op maar ik heb er al meer mensen over horen klagen.
De T5 GP BiT gaat met een goede chip ook over de 220pk en 480nm heen.
T5 GP Multivan Edition 25
Re: VW vs Viano/Vito
Oud filmpje , ondertussen is de Vito voorzien van compleet nieuw onderstel, maar goed ik wil niet racen maar zonder hernia over een drempel rollen. 

Neemt de bus!
Re: VW vs Viano/Vito
Tja, die prachtige motor is héél verleidelijk.................
Niels.
Niels.
Re: VW vs Viano/Vito
inderdaad verleidelijk, maar
Waar kan je in belgie of nederland in gods naam die 220-250pk zinvol benutten?
Mensen met een zware aanhanger zou ik nog kunnen begrijpen, maar die hebben het dan waarschijnlijk toch alleen maar over 'zelfs met de aanhanger scheur ik nog weg als het groen wordt'
Ik heb nu de bitd en vraag mezelf nu soms al af 'was een 140pk niet voldoende geweest voor 95% van de tijd'
Het is nu gewoon leuk dat ik 180pk heb die altijd klaar staat mocht het nodig zijn.
Het verbruik van die 3,0l is in de praktijk 1 a 2 liter meer dan een t5gp.
Al eens berekend wat dat bv op 5 jaar met 40,000km per jaar scheelt in kost.
Al moet ik eerlijk toegeven dat ik hem ook ben gaan testen (toen nog de 204pk) en is inderdaad een erg 'romige' motor die mij echt wel kon bekoren maar had zowat dezelfde argumenten als hierboven ook al vermeld...
Laadruimte is echt wel een pak korter en zeker lager.
Rijgedrag in lege toestand vond ik niet echt het van het (en ik rijd doorgaans alleen en zo goed als leeg....)
Ik testte hem ook in putje winter, vond ik niet leuk
Waar kan je in belgie of nederland in gods naam die 220-250pk zinvol benutten?
Mensen met een zware aanhanger zou ik nog kunnen begrijpen, maar die hebben het dan waarschijnlijk toch alleen maar over 'zelfs met de aanhanger scheur ik nog weg als het groen wordt'
Ik heb nu de bitd en vraag mezelf nu soms al af 'was een 140pk niet voldoende geweest voor 95% van de tijd'
Het is nu gewoon leuk dat ik 180pk heb die altijd klaar staat mocht het nodig zijn.
Het verbruik van die 3,0l is in de praktijk 1 a 2 liter meer dan een t5gp.
Al eens berekend wat dat bv op 5 jaar met 40,000km per jaar scheelt in kost.
Al moet ik eerlijk toegeven dat ik hem ook ben gaan testen (toen nog de 204pk) en is inderdaad een erg 'romige' motor die mij echt wel kon bekoren maar had zowat dezelfde argumenten als hierboven ook al vermeld...
Laadruimte is echt wel een pak korter en zeker lager.
Rijgedrag in lege toestand vond ik niet echt het van het (en ik rijd doorgaans alleen en zo goed als leeg....)
Ik testte hem ook in putje winter, vond ik niet leuk

2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Re: VW vs Viano/Vito
Hallo ik rij nu dik 3 maand (22000km) met een viano 2.2 en rijd super.
Verbruik valt ook goed mee ongeveer 8l/100km en ben altijd tot op max geladen.
Maar moet wel toegeven mij Multivan 2.5 mis ik wel alleen al om de 5 cil motor.
Ik heb vroeger met diverse merken gereden en VW en MB zijn tot nu toe het leukts om mee te rijden.

Verbruik valt ook goed mee ongeveer 8l/100km en ben altijd tot op max geladen.
Maar moet wel toegeven mij Multivan 2.5 mis ik wel alleen al om de 5 cil motor.
Ik heb vroeger met diverse merken gereden en VW en MB zijn tot nu toe het leukts om mee te rijden.

Mvg,
Pee
Pee
Re: VW vs Viano/Vito
De optie van een zwaardere motor mag best op de menukaart staan van vw, ik heb zelf nog steeds mijn vertrouwde, en lekker rijdende T4 Multivan 2002 111kw, spec. uitlaat en gechipt(ca. 190 pk) en een eigen gewicht van ca. 1850 kg, voor een T5 die behoorlijk zwaarder is, mag er best wat meer vermogen beschikbaar zijn.
Mijn T4 loopt met het grootste gemak over ruim de 200km/u heen(op navi), maar zoals ik de T5 180 pk begrijp gaat dit nog niet vanzelf, dan hangt er nog al eens een aanhanger of caravan achter...............en bij langdurige hoge belasting.............vind ik dit motorblokje van 2.0 liter én 180 pk(gechipt tot misschien 210-220pk)wat minder.
Dit is natuurlijk mijn mening, en ik heb graag wat extra vermogen beschikbaar..........
Gr. Niels
Mijn T4 loopt met het grootste gemak over ruim de 200km/u heen(op navi), maar zoals ik de T5 180 pk begrijp gaat dit nog niet vanzelf, dan hangt er nog al eens een aanhanger of caravan achter...............en bij langdurige hoge belasting.............vind ik dit motorblokje van 2.0 liter én 180 pk(gechipt tot misschien 210-220pk)wat minder.
Dit is natuurlijk mijn mening, en ik heb graag wat extra vermogen beschikbaar..........
Gr. Niels
Re: VW vs Viano/Vito
ach meneer niels , het is maar net wat je wilt
mijn 130 pk loopt 190 (op de teller)
ik heb het één keer uitgeprobeert op de duitse autobahn en dat is voor mij genoeg
het is leuk dat ie het kan ,maar ook niet meer dan dat
hij loopt lekker 140 en dat vind ik genoeg
190 is echt niet fijn met een bus van 2 ton (vind ik)
als je dan een noodstop of een onverwachte beweging moet maken (uitwijken) dan ben je
de spreekwoordelijke l#l
dus voor mij persoonlijk is de 140 pk versie meer dan genoeg en met de huidige stand van de techniek kan dat ook
wel goed blijven ,als die 140 pk uit een 2 liter word gehaalt
maar als je echt veel pk's wilt dan kom je jammer genoeg bij de ster uit
het is niet anders
mijn 130 pk loopt 190 (op de teller)
ik heb het één keer uitgeprobeert op de duitse autobahn en dat is voor mij genoeg
het is leuk dat ie het kan ,maar ook niet meer dan dat
hij loopt lekker 140 en dat vind ik genoeg
190 is echt niet fijn met een bus van 2 ton (vind ik)
als je dan een noodstop of een onverwachte beweging moet maken (uitwijken) dan ben je
de spreekwoordelijke l#l
dus voor mij persoonlijk is de 140 pk versie meer dan genoeg en met de huidige stand van de techniek kan dat ook
wel goed blijven ,als die 140 pk uit een 2 liter word gehaalt
maar als je echt veel pk's wilt dan kom je jammer genoeg bij de ster uit
het is niet anders