Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
De dikte van de laklaag
De dikte van de laklaag
Hallo luitjes
Is er hier iemand bekend met auto's spuiten, en dan meer met de diktes van de laklaag, dit ivm lak / carosseriegarantie.
Als ik reacties gekregen heb zal ik foto's plaatsen van de mijne, zodat jullie niet beinvloed worden, het gaat overigens om een T5 van 2007.
Is er hier iemand bekend met auto's spuiten, en dan meer met de diktes van de laklaag, dit ivm lak / carosseriegarantie.
Als ik reacties gekregen heb zal ik foto's plaatsen van de mijne, zodat jullie niet beinvloed worden, het gaat overigens om een T5 van 2007.
Re: De dikte van de laklaag
Wat wil je weten? Wat een normale dikte is?
Re: De dikte van de laklaag
volgens mij is dat 125 mu 

Re: De dikte van de laklaag
@Gerrit
Ik wil gewoon weten hoe dik een laklaag van een nieuwe auto is, en dan bedoel ik een gemiddelde, ik kijk niet op 5mu, maar ik heb foto's van mijn bus met de diktemeter, en daar zit nog al een verschil in van plaats tot plaats.
Ik wil gewoon weten hoe dik een laklaag van een nieuwe auto is, en dan bedoel ik een gemiddelde, ik kijk niet op 5mu, maar ik heb foto's van mijn bus met de diktemeter, en daar zit nog al een verschil in van plaats tot plaats.
De groewten uut Sommersdiek
Re: De dikte van de laklaag
bij nieuwe auto s varieerd dit tussen 90 mu en 125 mu,als een auto is overgespoten is zullen deze getallen verdubbeld zijn ,zo rond de 200 mu. 

- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: De dikte van de laklaag
Bij mij was het 90 mu op de motorkap, echt heel minimaal dus. En als je dan nagaat welke meerprijs je betaald voor metalic lak is het gewoon ronduit slecht 

VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: De dikte van de laklaag
per poetsbeurt haal je er ongeveer 5 mu vanaf,
en rond de 70 mu wordt er aangeraden om hem over te spuiten zo heb ik begrepen..
Dus Jeroen, hoeveel poetsbeurten heb je nog voor de boeg dan?
en rond de 70 mu wordt er aangeraden om hem over te spuiten zo heb ik begrepen..
Dus Jeroen, hoeveel poetsbeurten heb je nog voor de boeg dan?

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: De dikte van de laklaag
Hier de foto's van de metingen, zijn niet echt spectaculaire cijfers, maar het heeft een kleurtje.
De groewten uut Sommersdiek
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: De dikte van de laklaag
Ik wou die van mij laten polijsten, maar de poetser durfde het niet aan. Zou ik ook niet aan beginnen als ik hem was, je bent zo door de lak heen.
Hij heeft wel een stukje getest met een mild polijstmiddel, maar was niet echt een succes. Dus ik poets gewoon met de hand, het is niet anders
Hij heeft wel een stukje getest met een mild polijstmiddel, maar was niet echt een succes. Dus ik poets gewoon met de hand, het is niet anders

Multivan Generation schreef:per poetsbeurt haal je er ongeveer 5 mu vanaf,
en rond de 70 mu wordt er aangeraden om hem over te spuiten zo heb ik begrepen..
Dus Jeroen, hoeveel poetsbeurten heb je nog voor de boeg dan?
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: De dikte van de laklaag
@ jeroen,
probeer anders eens dodojuice lite prime prewax cleaner,
die is super mild en toch ook voedend..
On topic,
het is wel verbazingwekkend om te lezen over de lak problemen bij de T5.
Zou het kunnen dat er een relatie zit tussen al jullie auto's?
Ik zit dan te denken aan de plaats waar die geproduceerd is.
Volgens mij waren er 2 productie plaatsen voor de T5,
en ze hebben destijds de productie ook opgeschroefd en de meerprijs voor metallic lak verlaagd..
Wellicht is hier een relatie tussen jullie auto's te vinden?
Zijn er ook topic's over de (belabberde) lak kwaliteit op Duitse fora te vinden?
probeer anders eens dodojuice lite prime prewax cleaner,
die is super mild en toch ook voedend..

On topic,
het is wel verbazingwekkend om te lezen over de lak problemen bij de T5.
Zou het kunnen dat er een relatie zit tussen al jullie auto's?
Ik zit dan te denken aan de plaats waar die geproduceerd is.
Volgens mij waren er 2 productie plaatsen voor de T5,
en ze hebben destijds de productie ook opgeschroefd en de meerprijs voor metallic lak verlaagd..
Wellicht is hier een relatie tussen jullie auto's te vinden?
Zijn er ook topic's over de (belabberde) lak kwaliteit op Duitse fora te vinden?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: De dikte van de laklaag
Valt me wel op dat het bussen van 2006 en 2007 zijn. Maar las hier ook al bouwjaar 2009.
Die van mij krijgt nu onderhuidse bobbeltjes bij de bestuurderskant aan het portier. Het dak is ook 1 en al ellende, als je eroverheen voelt is het helemaal ruw, ook na een poetsbeurt.
Ik denk dat als ik hier als alleen over klaag bij Pon ik weinig bereik. Weet wel dat ik er aardig sjaggie van ben.
Heb al hersenspinsels om hem compleet te laten overspuiten
Ik heb hem niet voor 5 jaar gekocht en als het in dit tempo door gaat komt er nog wel meer aan het licht.
Die van mij krijgt nu onderhuidse bobbeltjes bij de bestuurderskant aan het portier. Het dak is ook 1 en al ellende, als je eroverheen voelt is het helemaal ruw, ook na een poetsbeurt.
Ik denk dat als ik hier als alleen over klaag bij Pon ik weinig bereik. Weet wel dat ik er aardig sjaggie van ben.
Heb al hersenspinsels om hem compleet te laten overspuiten

VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Re: De dikte van de laklaag
Misschien een domme opmerking, maar werkt een lakdiktemeter wel nauwkeurig bij metallic lakken? Ik vermoed dat sommige meters werken op basis van de afstand tot metaal (deeltjes), als dat zo is geeft hij wellicht minder aan bij metallic lak.
Groeten, Bert
Re: De dikte van de laklaag
Wat dan weer inhoud dat alleen de blanke laklaag gemeten zou worden.
Dat lijkt me niet, dat zullen ze toch wel weten bij de schadehersteller??
En hoeveel foute metingen zijn er al gedaan dan??
Als dat zo zou zijn dan gaat er toch wel een lichtje branden bij iemand?? Ik neem tenminste aan dat degene die zo'n ding gebruikt er wel iets vanaf weet, alhoewel, met de technici bij VW lijkt het ook vaak tegen te vallen.
Ik ga niet verder, ik geloof dat ik geen objectieve mening meer heb voor wat betreft de kwaliteit van de dealer en zijn product.
Zal ook eens op MP gaan kijken of mijn oude T4
weer te koop staat.
Dat lijkt me niet, dat zullen ze toch wel weten bij de schadehersteller??
En hoeveel foute metingen zijn er al gedaan dan??
Als dat zo zou zijn dan gaat er toch wel een lichtje branden bij iemand?? Ik neem tenminste aan dat degene die zo'n ding gebruikt er wel iets vanaf weet, alhoewel, met de technici bij VW lijkt het ook vaak tegen te vallen.
Ik ga niet verder, ik geloof dat ik geen objectieve mening meer heb voor wat betreft de kwaliteit van de dealer en zijn product.
Zal ook eens op MP gaan kijken of mijn oude T4

De groewten uut Sommersdiek
Re: De dikte van de laklaag
Ik ben maar een simpele elektronicus en zeker geen expert op het gebied van lakdiktemeters.
Gebruikers geloven vaak alles wat een display laat zien van een meetinstrument en kijken niet in een specificatie of gebruiksaanwijzing of het apparaat wel geschikt is voor de meting.
Ik vermoed dat de meeste of alle elektronische lakdikte meters werken op basis van magnetische velden of elektrische capaciteit. Ik heb geen idee hoe je deze meting onafhankelijk kunt maken van metaaldeeltjes in de lak.
En uit de gebruiksaanwijzing van een Voltcraft lakdiktemeter, te koop bij Conrad voor E115,- :
Hoeveel invloed? Geen idee.
Gebruikers geloven vaak alles wat een display laat zien van een meetinstrument en kijken niet in een specificatie of gebruiksaanwijzing of het apparaat wel geschikt is voor de meting.
Ik vermoed dat de meeste of alle elektronische lakdikte meters werken op basis van magnetische velden of elektrische capaciteit. Ik heb geen idee hoe je deze meting onafhankelijk kunt maken van metaaldeeltjes in de lak.
En uit de gebruiksaanwijzing van een Voltcraft lakdiktemeter, te koop bij Conrad voor E115,- :
Metalic lak is natuurlijk wel een lak, maar door de aanwezigheid van metaaldeeltjes is die laag ook magnetisch! Ik weet niet wat het aandeel van de metaaldeeltjes is, maar volgens mij moet het invloed op de meting hebben.Laagdikte-meetapparaat SDM-115 Bestnr. 10 08 47
Beoogd gebruik
Het meetapparaat meet en toont de dikte van niet-magnetische lagen zoals lakken, verfen, glas, porselein,
kunststof etc. op magnetische en niet-magnetische metalen op de display.
Hoeveel invloed? Geen idee.
Groeten, Bert
Re: De dikte van de laklaag
Is het niet zo dat er allang geen metaaldeeltjes meer gebruikt worden maar mica? Ik ben ook geen kenner van deze materie....