Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Sensoren in achterbumper

vragen over de T5
Plaats reactie
ArnoV
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:41

Sensoren in achterbumper

Bericht door ArnoV »

Hallo,

Ik wil in mijn T5 voorzien van achteruit rij sensoren.
En evt een achteruit rij camera, deze wil ik bevestigen achter de caravan.
Heeft iemand hier ervaringen mee? en is dit eenvoudig zelf te doen?
Hartelijk bedankt alvast!
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

Re: Sensoren in achterbumper

Bericht door pieter 762 »

ik heb in mijn vorige T4 eens 4 van die sensoren geplaatst in de achterbumper. Was zo'n setje kompleet met draden, schermpje en er zat zelfs een gatenboor bij voor de exacte maat van de sensors. Op een zaterdag ochtend ingebouwd, was prima te doen. Leuke gadget.

Setje kwam via een WJWeller en beviel mij prima, ondanks dat het "kermis plastic" was kon ik er prima mee overweg. Setje kostte me destijds iets van 7 tientjes.
In de T5 heb ik nu wel de af fabriek sensors en dat werkt super. Ik durf er 100% op te vertrouwen.

Ik zie op marktplaats nog regelmatig aftermarket achteruitrij sensoren. Een prima alternatief voor origineel want dat zal best een stuk duurder zijn.
deze bijv. http://link.marktplaats.nl/482186279" onclick="window.open(this.href);return false;

suc6 met je keuze
gr Pieter
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
ArnoV
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:41

Re: Sensoren in achterbumper

Bericht door ArnoV »

Bedankt Pieter voor je reaktie,

Helaas is de advertentie al weg van Marktplaats, maar ik zal eens rondkijken.
Groet.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Sensoren in achterbumper

Bericht door vw_camper »

Ik heb deze, moet hem nog monteren in mijn T4 California:
http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/P ... 71187.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb hem wel in huis getest, heel mooi beeld en draadloze set voor mooi prijsje. :T44EVER
Groeten, Bert
ArnoV
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:41

Re: Sensoren in achterbumper

Bericht door ArnoV »

Hallo Bert,
Heel graag zou ik willen weten hoe het beeld is na de montage.
Verschillende reviews zeggen namelijk dat draadloos veel stoort.
En dat de set van VanZwitserland het beste is http://www.vanzwitserland.nl/draadloos- ... em-caravan
Zij raden ook aan om de draadloze set te bedraden.
Bedankt!
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Sensoren in achterbumper

Bericht door vw_camper »

Hoi Arno,
Ik heb die set ook op de site van VanZwitserland gezien voor ik de mijne kocht, beetje prijzig.
Om diefstal te vermijden met alle nevenschade aan de auto, wil ik per se geen vast ingebouwde en grote monitor. Liever een redelijk kleine die uit het zicht gemonteerd wordt en uitgeschoven wordt bij gebruik.
Het mooiste zou zijn als je een camera op een TomTom zou kunnen aansluiten, maar daar moeten we nog even op wachten....
Ik zal mijn setje hopelijk dit weekend in mijn busje testen, ik hou je op de hoogte.
Groeten, Bert
ArnoV
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:41

Re: Sensoren in achterbumper

Bericht door ArnoV »

Fijn Bert dat je dat wilt doen, alvast bedankt voor de moeite, ben zeer benieuwd!
Groet,
Arno
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Sensoren in achterbumper

Bericht door vw_camper »

Vandaag heb ik een beetje gespeeld met de achteruitrijcamera.
Storing: Er was inderdaad af en toe wat storing in beeld, meestal strepen. De zender bij de camera kan naar keuze op 4 kanalen ingesteld worden. Bij mij werkte kanaal 4 het best en met wat experimenteren met de plaats van de antenne werkte het best goed. Ik heb alleen thuis op de oprit getest, kan best dat je bijvoorbeeld last hebt bij een tankstation of andere plaatsen met een draadloze verbinding op dezelfde frequentie.
Camera: Ik wil de camera graag binnen in mijn bus plaatsen i.v.m. vocht en diefstal. Beste uitzicht is buiten en redelijk hoog op de achterklep. Dus daar ben ik nog niet uit.
Monitor: De monitor heeft een aan/uit knop, een tiptoets, die je normaal in moet drukken om de monitor aan te zetten. Kan in de aanstand geforceerd worden door de knop ingedrukt te houden (plakband of stukje lucifer of zo). Dan kun je de monitor ook op de achteruitrijverlichting aansluiten en gaat alles vanzelf aan en uit. De meegeleverde zuignap voor bevestiging op de voorruit heeft aan de kant van de monitor een sterke magneet, staat niet in de gebruiksaanwijzing. Als je een stukje blik van 1mm of zo op de monitor schroeft, kun je hem er simpel op en af halen.
Bedraad aansluiten kan met dit Elro setje niet, de monitor heeft geen video ingang. De kabels zijn wel erg lang, je kunt er voor kiezen om het zendertje dicht bij de monitor te plaatsen. Of in jouw geval met een caravan het zendertje voor in de caravan.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Sensoren in achterbumper

Bericht door vw_camper »

Hoi Arno,
Ben benieuwd of je al een camera hebt en of het bevalt. :T44EVER
Groeten, Bert
ArnoV
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:41

Re: Sensoren in achterbumper

Bericht door ArnoV »

Hartelijk bedankt Bert voor je uitvoerige uitleg!
Ik was even een poosje afwezig vandaar mijn late reaktie.
Ook nog geen setje aangeschaft maar denk wel dat ik voor Zwitserland ga.
We hebben nu een setje van Elro bij de voordeur hangen en de ontvanger staat relatief dichtbij en nog stoort hij geregeld.
Als ik dan zo'n monitor in de auto heb zitten, dan lijkt het me erg hinderlijk als hij zo af en toe stoort.
Mooie klus voor na de winter want ik ga hem dan ook bedraden.
Vriendelijke groet,
Arno.
Plaats reactie