Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aanjaagventilator doet het niet meer

vragen over de T4
bsonders
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 feb 2007, 12:51

Aanjaagventilator doet het niet meer

Bericht door bsonders »

Hallo mijn ventilator wekt niet meer wel krijg ik spanning op de aansluitingen,was vorige week ook zo maar ging het spontaan weer doen maar nu ineens weer niet.Ik heb de motor gedemoteerd en doorgemeten er zit geen kabelbreuk of iets dergelijks in kan het nog iets anders zijn bv de unit die erbij hoort( voor het toerental) krijg wel in elke stand spanning op de polen van de motor dus mij lijkt het motor.
Oh ja wie weet er nog zón motor.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Werkt de rest van je elektrische gebeuren wel? Kan zijn dat je witte blokje onder contactslot defekt is, maar dan moeten er meer dingen zijn met uitval verschijselen.

Kan ook zijn dat je weerstand op je ventilator kapot is, dan werkt de ventilator alleen op de hoogste stand.

René
bsonders
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 feb 2007, 12:51

Bericht door bsonders »

Gaat trouwens om een 2.5 tdi van 2001 en nee doet het in geen 1 van de standen en al het andere werkt zo te zien.Zekeringen nagekeken, spanning komt wel op motoraansluitblokje dus ik verdenk de motor maar wil het zeker weten ding kost €140,-
bsonders
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 feb 2007, 12:51

Bericht door bsonders »

Heb nog eea gecheckt ventilator is het niet als ik daar direct 12 v opzet loopt ie weet iemand de waarden van de weerstand die ervoor zit? vreemd is wel als ik de weerstand overbrug krijg ik spanning op de ventilator maar draaine doet hij niet zit er nog meer in dit circuit?
Mike978
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:55
Locatie: Klundert T4

Bericht door Mike978 »

Het zullen de koolborstels wel zijn.
Ik had het zelfde probleem, koolborstels vervangen en geen problemen meer.
Alleen zijn ze nergens te koop.
Je moet een andere maat kopen en zelf even op maat maken.

Mike
bsonders
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 feb 2007, 12:51

Bericht door bsonders »

nee koolborstels zijn nog prima motor loopt ook als je er direct 12V opzet lijkt meer op een electrobica probleem,ook de interne circulatie klep lijkt niet meer te werken is gekomen nadat er gelast is aan de uitlaat en ik depolen cand accu vergeten ben los te maken wie o wie heeft er nog een idee.Heeft idere T$ dit witte blokje kan deze niet zo gauw vinden zal nog eens zoeken heb voor de rest geen problemen.
Nog verder gezocht krijg wel spanning op alle het aansluitblokje van de motor in alle 4 de standen van de schakelaar maar zodra ik de motor aansluit niet dan zou je zeggen sluiting in de motor waardoor de spanning in elkaar stuikt maar als ik 12 V direct op de polen van de motor zet loopt deze prima trekt ook maar een 0,5 A dus aan de motor kan het niet liggen weet iemand wat de waarden van de aanloopweerstand moet zijn?
bsonders
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 feb 2007, 12:51

Bericht door bsonders »

nog iemand een idee? Weet iemand wat het "witte blokje" doet en of deze te los verkrijgbaar zijn.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Witte blokje zorgt voor 12V doorschakeling naar div stroom afnemers.
Zo kan het zijn dat nu je verlichting (dimlicht) niet werkt, je ruiten wissers e.d.

Als ik je verhaal nu nog eens doorlees, is je keuze schakelaar wel in orde??, het lijkt wel alsof die de spanning niet doorgeeft aan de ventilator. (ingebrande contacten)

Anders zou ik het even niet weten, kun je misschien een andere ventilator proberen om zo dingen uit te sluiten??

René
bsonders
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 feb 2007, 12:51

Bericht door bsonders »

Hmm ingebrande contacten zal de schakelaar nog eens doormeten maar lijkt mij vind het vreemd dat de interne circulatie knop ook niet meer werkt,andere ventilator heb ik niet van hetzelfde type is een beetje te duur om te experimenteren anders moet ik helaas maar naar de garage
bsonders
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 feb 2007, 12:51

Bericht door bsonders »

lek bijna boven denk ik als ik de voeding via het contact overbrug werkt alles dus blijft wshnlk alleen het"witte blokje"over maar nu ik kreeg deze er niet uit en weet iemand het partnr en hoe deze gedemonteerd kan worden
bsonders
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 feb 2007, 12:51

Bericht door bsonders »

Snap er niks meer van "witte blokje"vervangen maakt geen moer uit snap er niks meer van, iets trekt de spanning onderuit maar wat ?heeft er iemand el schema 2.5 tdi bj 2001 voor de aanjaag ventilator,heb er wel 1 van >1996 maar weet niet of dit hetzelfde is.
moet ergens voor zitten als ik voor de 4 standen schakelaar een aparte voeding erop zet is alles OK dus moet hiervoor zitten maar volgens mijn schema zit hier niets meer.
bsonders
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 feb 2007, 12:51

Bericht door bsonders »

Nog een verhaaltje gevonden over onlastrelais 1 +2 dit maar een snakijken vanavond of ik hier iets aan kan vinden.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Heb de mail klaar staan maar je gegevens ontbreken

wil je deze even beschikbaar wilt stellen aub.

Volgens schema:, geen spanning op zekering 6, dan geen spanning voor je standen schakelaar, meten is weten.

René
bsonders
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 feb 2007, 12:51

Bericht door bsonders »

bedankt alvast ,

meten is idd weten ,doe niks anders ben wel verder had ook spanning maar deze stort in ,ik heb een overgangsweerstand van 40kOhm gevonden tussen zekering 6 en de voeding naar de 4 st schakelaar alleen de schema's die ik heb gevonden lijken anders als ik naar de stekerindeling van de relaisplaat/zekeringblok kijk.Als ik de goede draad heb gevonden zit het niet in de kabelboom maar lijkt het tussen de zekering en de steker waarmee de kabelboom van de ventilatie aangesloten zit.
Maar ben een beetje voorzichtig met lostrekken van dit hele blok.

ps in mijn profiel staat mijn meeladres maar mag ook naar barry.sonders@bp.com
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Mail komt er zo aan, meest recente uitvoering is transporter basis uitvoering 1999>xxxxx

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

René
Plaats reactie