Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 of T5?

vragen over de T4
Simone
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 okt 2011, 13:19
Locatie: Amsterdam

T4 of T5?

Bericht door Simone »

Ik zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Simone en ik wil een T4 of T5 gaan rijden puur voor de hobby want ik heb geen eigen bedrijf. Ik rijd nu een VW Golf 1.9 TDI Highline 101 pk en deze rijdt heerlijk. Zelf geinporteerd uit Duitsland destijds maar deze heb ik nu, met pijn in mijn hart, te koop gezet om een T4 of T5 te kopen.

Zoals gezegd, ik wil graag een T4 of T5 gaan rijden maar ik twijfel welke ik moet kopen. Vast staat dat het een diesel moet zijn en ik houd ook wel van een beetje doorrijden, dus wel een pittige motor. Maar het verbruik moet wel acceptabel zijn, dus in ieder geval 1:12.

Nu staat er bijvoorbeeld een T4 uit 2002 2.5 TDI automaat te koop met weinig kilometers die ik wel erg leuk vind bij Jan de Croon uit Twello. Ik heb hier wat vragen over. Is dit autobedrijf bekend op dit forum? Is een automaat bij een T4 van dit jaar aan te raden? Wat is het verbruik van deze auto met automaat?

Mijn Golf heeft 101 pk en dit is voldoende voor een auto van 1223 kg maar een T4 of T5 met 101 pk lijkt mij wat weinig omdat deze zo'n 600 kg meer weegt. Ik dacht dus aan 131 pk. Verder heb ik begrepen dat 5 cilinder prettiger rijdt. Is een automaat aan te raden bij een T4 of T5? Het rijdt namelijk wel relaxed.

Kortom, ik kan wel wat advies gebruiken.
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: T4 of T5?

Bericht door Jurgen VH »

Simone schreef:Ik zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Simone en ik wil een T4 of T5 gaan rijden puur voor de hobby want ik heb geen eigen bedrijf. Ik rijd nu een VW Golf 1.9 TDI Highline 101 pk en deze rijdt heerlijk. Zelf geinporteerd uit Duitsland destijds maar deze heb ik nu, met pijn in mijn hart, te koop gezet om een T4 of T5 te kopen.

Zoals gezegd, ik wil graag een T4 of T5 gaan rijden maar ik twijfel welke ik moet kopen. Vast staat dat het een diesel moet zijn en ik houd ook wel van een beetje doorrijden, dus wel een pittige motor. Maar het verbruik moet wel acceptabel zijn, dus in ieder geval 1:12.

Nu staat er bijvoorbeeld een T4 uit 2002 2.5 TDI automaat te koop met weinig kilometers die ik wel erg leuk vind bij Jan de Croon uit Twello. Ik heb hier wat vragen over. Is dit autobedrijf bekend op dit forum? Is een automaat bij een T4 van dit jaar aan te raden? Wat is het verbruik van deze auto met automaat?

Mijn Golf heeft 101 pk en dit is voldoende voor een auto van 1223 kg maar een T4 of T5 met 101 pk lijkt mij wat weinig omdat deze zo'n 600 kg meer weegt. Ik dacht dus aan 131 pk. Verder heb ik begrepen dat 5 cilinder prettiger rijdt. Is een automaat aan te raden bij een T4 of T5? Het rijdt namelijk wel relaxed.

Kortom, ik kan wel wat advies gebruiken.
Allereerst welkom op het forum :yes

Het verbruik van de T4 102pk valt heel goed mee 1:12 zal wat afhangen van uw rechter voet en of de motor goed afgesteld/onderhouden is. Verbruik automaat weet ik niet. Hier verbruik topic T4 viewtopic.php?f=2&t=33871" onclick="window.open(this.href);return false;

Ivm het vermogen dat je opgeeft golf tov de T4 vorig jaar had ik net dezelfde vraag gesteld, mijn vriendin heeft een golf 1900TDI met 100pk en 260nm mijn T4 heeft 102pk en 250nm nu ben ik nog steeds verwonderd hoe snel en goed de T4 wel rijd en wat het beestje kan versleuren. Heb al is 170kmh (op teller) gereden en dit was nog niet de top ! Ik heb de 3per camionette uitvoering waarmee ik deze vakantie hem wat volgeladen heb en de sleurhut eraan naar Frankrijk bergop/af steeds de 130kmh kunnen aanhouden op 1 a 2 x na dat hij wat was terug gezakt naar 110 kmh en ik heb heel veel personenwagens voorbijgestoken op de bergjes :ikrij
De 131pk die jij opgeeft is een gechipte 102pk versie dus deze heeft al 30pk meer en wss 60nm meer, wat nog meer rijcomfort zal bieden.

Orginele motorversies in de T4 88pk, 102pk en 151pk.
Ivm de T5 zullen de andere forumers je moeten helpen vrees ik wat ik wel weet is dat er in de T5 een 180pk versie is :knipoog
Simone
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 okt 2011, 13:19
Locatie: Amsterdam

Re: T4 of T5?

Bericht door Simone »

Die 151 pk zie je niet vaak te koop staan helaas. Dus dat verbruik van de T4 valt wel mee... :lach

Persoonlijk vind ik de T4 mooier omdat het model er nog wat ouderwets uitziet.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: T4 of T5?

Bericht door vw_camper »

Ik heb een T4 California 151pk, dus een kampeerbusje met hefdak.
Die zie je best regelmatig te koop, maar weet niet wat voor uitvoering jij zoekt.
Verbruik valt mee, gemiddeld 1:14. :T44EVER
Groeten, Bert
Simone
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 okt 2011, 13:19
Locatie: Amsterdam

Re: T4 of T5?

Bericht door Simone »

Ik zoek een bus met laadruimte (enkele cabine). Maar aangezien een bus met dubbele cabine vaker wordt aangeboden denk ik erover hiervoor te gaan en dan de DC eruit te halen. Moet dan wel weer opnieuw gekeurd worden bij de RDW. Een bus met enkele cabine is vaak van een of andere bouwvakker geweest en zien er niet uit....
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: T4 of T5?

Bericht door Egbert&Manon »

Het is veel rustiger in de t5 (geluid/wegligging etc).

Maar ik zit er niet prettig in. De reden is dat je rechtervoet te schuin staat ivm een vervelend opstaand randje. Hierdoor kan ik niet relaxed grote afstanden rijden. (ik rij 1000 tot 2000 km per week). Helaas ontbreekt de cruisecontrol.
Het stuur vind ik ook verkeerd staan.
Nog een half jaartje en dan is het leasecontract gelukkig voorbij.


De t4 is wat ouderwetser maar ik kan daarmee dagritten van 1000km vol houden.
Stoelen en zithouding vind ik stukken prettiger.

Het is persoonlijk........maar ik zou kiezen voor :T44EVER :driveT4

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: T4 of T5?

Bericht door matje86 »

ik zeg niks :T44EVER
Bijlagen
t4 001.JPG
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: T4 of T5?

Bericht door frank884 »

Simone schreef:Ik zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Simone en ik wil een T4 of T5 gaan rijden puur voor de hobby want ik heb geen eigen bedrijf.

Zoals gezegd, ik wil graag een T4 of T5 gaan rijden maar ik twijfel welke ik moet kopen. Vast staat dat het een diesel moet zijn en ik houd ook wel van een beetje doorrijden, dus wel een pittige motor. Maar het verbruik moet wel acceptabel zijn, dus in ieder geval 1:12.

Mijn Golf heeft 101 pk en dit is voldoende voor een auto van 1223 kg maar een T4 of T5 met 101 pk lijkt mij wat weinig omdat deze zo'n 600 kg meer weegt. Ik dacht dus aan 131 pk. Verder heb ik begrepen dat 5 cilinder prettiger rijdt. Is een automaat aan te raden bij een T4 of T5? Het rijdt namelijk wel relaxed.

Kortom, ik kan wel wat advies gebruiken.
Hoi Simone welkom op het forum!!

Je wil de bus Particulier rijden: dan is een punt dat de T4 lichter is dan de T5 mbt MRB
je wil een pittige motor, dus de 1.9TD en de oude 2.4D vallen zowieso af
de keuze in de 150 pk (295nm) is beperkter dus de 102 pk 250nm lijkt me bij de T4
de meest kans maken,..de 5 cylinders lopen ook veel fijner
bij de T5 zijn de 5 cylinders bij de nieuwste er niet meer, en de 130 en 174 pk
T5's dat zijn zware bussen in de belasting.
of het verbruik acceptabel is hangt er vanaf hoe je wil doorrijden
bij 140-150 km/h verbruikt de 102 pk 1:10
als ik het heel rustig aan doe en kom niet boven de 90 km/h dan is 1:15.9 haalbaar geweest
bij een bus telt hoge snelheid veel meer dan bij de golf in het verbruik, door het groot frontaal oppervlak.
De automaat van de T4 is absoluut geen aanrader kwalitatief gezien
dus geen automaat kopen,..zeker niet voor iemand die stevig door wil rijden.
vergelijk het ook niet met een DSG want zo'n automaat is het niet!!!!!!!!
102 pk is meer dan voldoende voor lekker met de T4 te rijden, heb een 1.9TD gehad met 68 pk
en daar kom je er ook mee, maar die is wel wat licht voor een T4
mijn bus (dubbele kabine weegt 1770kg dat is goed voor een blauwe brief van 126 euro/maand)
misschien dat een enkele kabine met die motor 1 klasse lager zit in de belasting
succes met je keuze.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: T4 of T5?

Bericht door pluuke »

Maak niet de fout om een Golf TDI met een T4/T5 TDI te vergelijken.
Een bus is groot en log, dus massatraag.
Vergeleken daarbij is een Golf TDI lichtvoetig.

Ga maar eens testrijden, de beste manier om erachter te komen.

T4:
In de basis is de 102pk (motorcode ACV) het meest voor de handliggend.
88pk (TD blauwe I) heeft een te zwakke koppeling.
151 pk (TD rode I) duurder in onderdelen, langere versnellingen, meer ideaal voor de snelweg.
Maar de 102 pk (TD zilveren I) komt kwa optrekken het dichtst bij je Golf in de buurt.

Weet niet wat je budget is, maar ik zou liever een mooie T4 kopen dan een goedkope T5.
(Want die kosten dan "ongeveer evenveel").
Laatst gewijzigd door pluuke op 15 okt 2011, 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Simone
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 okt 2011, 13:19
Locatie: Amsterdam

Re: T4 of T5?

Bericht door Simone »

jan2009 schreef:Kan ook niet anders zeggen dan dat de T4 een heerlijke bus is om in te rijden
En dan wel de 5 cilinder TDi
Hele mooie sound en zeer vlot in het verkeer hoewel wij slechts de 88 Pk versie hebben met wat subtiele aanpassingen , maar na 10 jaar de T4 1,9 D 4 cilinder gereden te hebben is onze 88 Pk 5 cil. best kicken.
:driveT4
Vindt die wijsneus ook veel mooier :knipoog
Maar verbaasd mij wel dat je de laadruimte ook zo groot mogelijk wil hebben zonder bedrijfsmatig een bus te willen rijden.
Wat heb je voor plannen ? , er wat basic mee kamperen ?
:knipoog :T44EVER
Nee, niet kamperen hoor. Misschien een bedrijf starten in de toekomst... Ik vind een handeltje in iets wel leuk en dan heb je een busje nodig.
Ik heb sinds een paar maanden naast mijn Golf een oude Mercedes- Benz Vito uit 1997. Dit om te kijken hoe ik het vind om in een bestelbus te rijden en dat bevalt goed. Ik vind het ook heel erg handig dat je bijvoorbeeld een bankstel kunt kopen en deze zo ophaalt. Alleen wil iedereen ineens je bus lenen... Dus, nu de Golf en de Vito verkopen en dan een T4 (waarschijnlijk) kopen.

Heb net op mobile.de zitten kijken en daar staan een paar T4's op die wel interessant zijn, weinig kilometers en veel luxe. Wel prijzig, €11200 voor een (mooie) T4 uit 2000 bijvoorbeeld. En voor de prijs van een T4 uit 2003 heb je een mooie T5. Toen ik mijn Golf kocht in Duitsland 4 jaar geleden was het een stuk goedkoper.
Simone
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 okt 2011, 13:19
Locatie: Amsterdam

Re: T4 of T5?

Bericht door Simone »

pluuke schreef:Maak niet de fout om een Golf TDI met een T4/T5 TDI te vergelijken.
Een bus is groot en log, dus massatraag.
Vergeleken daarbij is een Golf TDI lichtvoetig.

Ga maar eens testrijden, de beste manier om erachter te komen.

Maar in de basis is de 102pk (motorcode ACV) het meest voor de handliggend.
88pk (TD blauwe I) heeft een te zwakke koppeling.
151 pk (TD rode I) duurder in onderdelen, langere versnellingen, meer ideaal voor de snelweg.
Maar de 102 pk (TD zilveren I) komt kwa optrekken het dichtst bij je Golf in de buurt.

Weet niet wat je budget is, maar ik zou liever een mooie T4 kopen dan een goedkope T5.
(Want die kosten dan "ongeveer evenveel").
Ik rij gecombineerd maar in ieder geval 1 dag per week alleen maar snelweg. Mijn budget is uiterlijk €15.000,-, liefst minder.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: T4 of T5?

Bericht door frank884 »

Heb net op mobile.de zitten kijken en daar staan een paar T4's op die wel interessant zijn, weinig kilometers en veel luxe. Wel prijzig, €11200 voor een (mooie) T4 uit 2000 bijvoorbeeld. En voor de prijs van een T4 uit 2003 heb je een mooie T5. Toen ik mijn Golf kocht in Duitsland 4 jaar geleden was het een stuk goedkoper.[/quote]

Ja, een T4 blijft wel in waarde die is per slot van rekening :T44EVER en een MB vito niet
de nieuwste MB's zijn beter,... maar de Vito!!!! mijn buurman heeft er eentje van 2003 met nog geen 150.000 gelopen en daarvan zijn de deuren al rot ,....dan is een Ford of renault/nissan/opel nog beter dan de vito.
bij de T4 is het denk ik wel moeilijker om een goed exemplaar te vinden dan bij de T5 daar die gewoon ouder zijn
de jongste is van 2003.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 of T5?

Bericht door Pascal-141 »

Als jij een Vito al goed vind , dan ga je een T4 / T5 ZEKER goed vinden ! :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 of T5?

Bericht door Pascal-141 »

Egbert&Manon schreef:Het is veel rustiger in de t5 (geluid/wegligging etc).
Vind jij dat echt ?

Ik heb 2x T5 gehad , en veel T4 , en die T5 maken véél meer motorlawaai dan de T4 hoor !
Maar het toerental (op bvb snelweg) vd T5 (met z'n 6 versnellingen) ligt dan wel een stuk lager dan de T4
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: T4 of T5?

Bericht door WouterW »

Geluid blijft een erg subjectieve beleving. Absoluut gesproken zal een t5 vijfpitter waarschijnlijk stiller zijn dan z'n voorganger. Ben er al wel achter dat de pompverstuiver 5 cyl. met tandwieldistributie qua beleving vrij waardeloos klinkt, t.o.v. de 2.5 t4 dan. Pas boven de 2600 (=dik 140km/u op snelweg) rpm komt die fijne roffel tevoorschijn die de t4 over het hele toerengebied laat horen. Daaronder hebben de tandwieldistributie en hulpaggegraten de overhand qua geluid. Vind persoonlijk het windgeruis (m.n. bij rechterschuifdeur) boven 120km/u storender dan het motorlawaai.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Plaats reactie