Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 of T5?

vragen over de T4
freek
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T4 of T5?

Bericht door freek »

onze T4 tdi (syncro) 130pk heeft nu 265000 gelopen en rijdt nog net zo als bij 50.000. Ook qua reaparaties nog geen enkele verslechtering. Olieverbruik nog steeds nihil: nooit tussendoor olie bijvullen bij verversingsinterval van 30.000 km. Kortom: op naar de 500.000? (nb wij rijden minimaal 40.000 km per jaar)
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: T4 of T5?

Bericht door Rico »

Hi Simone,

Het hangt er ook wel vanaf wat je budget is. Ik neem aan dat je zowiezo zoekt naar BPM-vrij, dus 5 jaar oud en ouder. Persoonlijk zou ik gaan voor een T4 102 pk (dus de vijfcilinder ACV-motor) van 2002 of 2003. Dat zijn de laatste productiejaren van die bussen, dus kinderziektes kom je dan haast niet meer tegen. En ik heb er zo eentje gehad, dus mogelijk licht bevooroordeeld ;-)

Een T5 kan natuurlijk ook, maar het forum al jaren lezend ben ikzelf tot de conclusie gekomen dat de eerste T5's niet de kwaliteit hebben van de latere T4's. Ik heb ervoor gekozen om op een gegeven moment de T4 in te ruilen op een Vito, wat in eerste instantie een best goede keuze was. Ik zal niet uitweiden, maar in latere instantie was die keuze iets minder gelukkig. (heb nu een heeeeerlijke Caddy).

Financieel gezien is de aanschaf van een T4 goedkoper. Ook de wegenbelasting is minder duur, een T4 is lichter dan een T5. Qua normaal onderhoud weet ik niet of er veel verschil in zit, maar als je bij een T4 vijfcilinder de distributieriem moet laten vervangen (elke 90.000 km!) dan is dat wel ff slikken.

Iets wat heel persoonlijk is: ik vind de vijfcilinder T4 mooier klinken dan de vijfcilinder T5. Maar, in de cabine is de T5 weer stiller dan de T4.....

Enneehh, 102 pk in een T4 is meer dan zat! En chippen is ook erg goed te doen.

Succes,

Rico
Plaats reactie