Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Oliekoeler/waterpomp?

vragen over de T5
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Oliekoeler/waterpomp?

Bericht door Lars Johansson »

Hallo Weetjewellers,

Ik ben al jaren niet meer op dit forum geweest, maar sinds kort het ik weer een Transporter, yeeehaa! Van de week opgehaald. 2004 174pk Mutivan Dubbele cabine. 169.000 km, NAP, (volledige historie), deels door VW, laatste beurt (niet VW) juni 2011

Nu lijk ik af en toe koelvloeistof te ruiken, en ik heb al het nodige hier op het forum gelezen. Van waterpompen tot oliekoelers, tot gescheurde onderblokken :) Vandaag ging ook het koelvloeistoflampje branden, maar even gekeken. Deze vloeistof in het reservoir is een beetje bruin van kleur. Nu kan ik niet beoordelen of dit wellicht bruinige vloeistof is (dat kan, staat immers in VW boekje, in dat geval vloeistof vervangen voor juiste). Ook onder de auto gekeken, daar is niets te zien

Ook bij de oliedop gekeken, er mocht ook wel een 0.5 litertje in, daar zit een beetje grijze smurrie aan(ook over gelezen). Of de wagen veel verbruikt qua vloeistoffen weet ik nog niet, ik heb er net 250 km mee gereden. Maar wat is wijsheid, zonder meteen naar de VW dealer te rennen?

Zijn er plekken, of tell-tale-signs waar ik op kan letten bij de motor? Hoe kom ik erachter of het een waterpomp, oliekoeler, koppakking of misschien wel alledrie is? Ik kan in de historie alleen dingen vinden als filters vervangen, geen waterpomp bijvoorbeeld

Alvast vriendelijk bedankt
Lars
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Oliekoeler/waterpomp?

Bericht door vaniac »

Koppakking komt eigenlijk nooit voor als probleem bij de 5-cilinders. Defekte waterpomp komt het meeste voor. Lekkage is pas zichtbaar wanneer je de isolerende bekleding van de carterpan verwijdert. Je ziet dan sporen van opgedroogde koelvloeistof vanuit het overloopslangetje van de waterpomp. De bruine koelvloeistofkleur ontstaat meestal als de orginele G12-vloeistof wordt bijgevuld met een ander soort koelvloeistof. Je kunt het beste de koelvloeistof geheel vervangen door verse G12.
Inwendig lekkende oliekoeler komt veel minder vaak voor.
Grijze smurrie onder de olievuldop kan onstaan door het rijden van korte stukjes met koude motor. De gevormde condens in het motorblok kan dan namelijk niet verdampen en mengt zich met de olie.
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Oliekoeler/waterpomp?

Bericht door Lars Johansson »

Hallo Vaniac,

Bedankt voor je reactie, dat is waardevolle informatie! Wat ik alleen nog niet begrijp hoe ik de typische zoete geur van de koelvloeistof kan ruiken om de auto heen. Kan dat het gevolg zijn van een defecte waterpomp of de oliekoeler.

En hoe kom ik erachter of er inderdaad bruinige koelvloeistof is gebruikt, en dat het zich niet heeft vermengd met olie? Waarschijnlijk weet ik het antwoord al, haha, eerst leeg laten lopen, reinigen, afvullen en dan kijken of de kleur weer bruin word? Maar in dat geval is er dus blijkbaar wat anders aan de hand, en laat ik het liever snel maken. We zijn erg blij met deze bus, ik hoop nog lange tijd ook ;)

groet,
Lars
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Oliekoeler/waterpomp?

Bericht door heemskerk »

De bruine kleur v.d. koelvloeistof kan idd een gevolg zijn van foutieve menging. Ik doe de suggestie dat het wel eens corrosie door een defecte waterpomp zou kunnen zijn welke de verkleuring geeft en doordat ie defect is ook naar 'buiten' toe lekt. Hete koelvloeistof op een heet motorblok geeft verdamping en daardoor een koelvloeistofgeur.... Ik kan me zo inbeelden dat de overdruk vanuit het koelsysteem hoger is dan de oliedruk in het blok waardoor er, zeker in de beginfase, eerder koelvloeistof in de olie terecht komt en in een verdergevorderd stadium ook andersom. Dit kan, naast het gegeven dat de korte ritjes idd een belasting zijn op de oliekwaliteit omdat er geen gelegenheid voor verdamping van vocht uit de olie plaats kan vinden eem oorzaak zijn voor de sludge. Uitwendige lekkage is wel te detecteren door inspectie van buitenaf. Juist je melding van een koelvloeistoflucht & sludge is reden om aan te nemen dat er mogelijk meer aan de hand zou kunnen zijn dan alleen maar een (deels) verkeerd gebruikte koelvloeistof.

Dit alles is hypothetisch natuurlijk. Laat het weten waar de oorzaak in gelegen is, daar wordt een ieder hier ook weer wijzer van.
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Oliekoeler/waterpomp?

Bericht door Lars Johansson »

Hi Heemskerk,

Bedankt voor je info, En ja, ik ga zeker alles hier posten, al is het alleen al voor het achief of andere jeweetwellers ;)

Even een update; de garage gebeld waar de bus vandaan komt, de vorige eigenaar heeft een half jaar geleden de koppakking laten maken. Vandaag nog eens goed gekeken (het was donker in mijn garage gisteravond). Maar de koelvloeistof is gewoon mooi roze van kleur. Waarschijnlijk is het koelvloeistof reservoir niet goed schoongemaakt nadat de koppakking is vervangen. Als je er van bovenaf inkijkt lijkt het bruin, maar als je van zijkant kijkt is is gewoon mooi roze de vloeistof. De aanslag in het reservoir zou in ieder geval dus kunnen kloppen, immers is destijds koppakking vervangen, en een kapotte pakking levert olie of aanslag op bij de koelvloeistof.

Vanochtend toen ik hem starte kwam de monteur van de garage naast ons aangerend, hij rook behoorlijk wat koelvloeistof. Er kwam ook rook (wit, geur leek wel op koelvloeistof) onder de motorkap vandaan. Als je voor de motorkap staat aan de linkerkant (dus niet de kant van de accu). Deze rook verdwijnt op een gegeven moment, dus ik vermoed dat het ergens lekt, op het blok lekt en dan verdampt als de motor warm word.

Bij het openen van de motorkap kwamen we nog iets tegen. Er is een duidelijk "sis" te horen. Mijn buurman trok het vacuumslangetje naar de turbo los, toen verdween het gesis, plaats je dit slangetje weer terug dan komt het gesis weer terug (turbo/membraam?)

Al met al, de waterpomp laat ik donderdag sowieso vervangen, de grijze slurrie zegt genoeg lijkt me. Zou het met het verhaal hierboven ook een de oliekoeler kunnen liggen, of eerder een lek in een slang of een systeem?

En kan ik, met een uiteindelijk toch, schone koelvloeistof een kapotte koppakking uitsluiten? Ik heb in ieder geval niet de koelvloeistofgeur bij de uitlaat, of witte rook uit de uitlaat bij het starten.

Dus resume zijn er een aantal dingen:

- grijze slurrie in olie-bijvulkanaal (waterpomp)
- er is een verlies van koelvloeistof
- witte rook onder motorkap vandaan
- gesis onder de motorkap

Wederom alvast bedankt voor evt suggesties. Wagen gaat donderdag naar de garage bij m'n buren voor een checkup van het koelsysteem, en het vervangen van in ieder geval de waterpomp. Ik vraag me alleen af of na bovenstaand verhaal de oliekoeler ook nog een verdachte is :nuts
Laatst gewijzigd door Lars Johansson op 18 okt 2011, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Oliekoeler/waterpomp?

Bericht door Lars Johansson »

Voor de volledigheid even een foto. Rond het gebied van de witte cirkel stijgt na het starten wat witte rook op. Als de kap gesloten is komt er wat rook uit onder klep, ongeveer ter hoogte van de komplamp. Rond de gele cirkel is het gesis te horen dat stopt wanneer het, vacuumslangetje naar de turbo is mij verteld, word losgemaakt. Dat slangetje zit ongeveer rechtboven (en net buiten) de gele cirkel

En oja, ik weet niet of dat ook normaal is, maar de grijze pijp die in de gele cirkel te zien is, die kun je een beetje heen en weer halen. Hij lijkt ook wat knullig in de zwarte pijp daaronder gestoken te zijn. Het zit wel vast en lekt volgens mij niet, maar heb wel het idee dat ik die grijze pijp er zo uit zou kunnen trekken.

Afbeelding
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Oliekoeler/waterpomp?

Bericht door vaniac »

Als de cilinderkoppakking vervangen is, wat was dan de reden? De cilinderkoppakking gaat normaal bij een 5-cilinder niet kapot, zeker niet bij die km-stand.
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Oliekoeler/waterpomp?

Bericht door Lars Johansson »

Dat is een goeie vraag, ik zal eens proberen te achterhalen via de historie waar dat gedaan is

Ik heb het desondanks toch al een paar keer gelezen hier op het T5 forum
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Oliekoeler/waterpomp?

Bericht door WouterW »

Lars Johansson schreef: Rond het gebied van de witte cirkel stijgt na het starten wat witte rook op. Als de kap gesloten is komt er wat rook uit onder klep, ongeveer ter hoogte van de komplamp.
Kan alleen maar bedenken dat je carterontluchting (komt direct na het luchtfilter in het inlaattraject) via luchtfilter de boel eruitgooit.
Lars Johansson schreef:Rond de gele cirkel is het gesis te horen dat stopt wanneer het, vacuumslangetje naar de turbo is mij verteld, word losgemaakt
Is dit een onderdruk -of overdruk gesis..? Deze slang vanaf de turbo naar de interkoeler kun je bij de koppelstukken iets bewegen, onder druk dichten ze af, onder vacuum vraag ik me af...Lijkt wel of de turbo niet draaien wil zoals dat hoort en je onderdruk ipv overdruk hebt.

Die grijze smurrie onder de vuldop en in de vulhals heb ik me afgelopen winter ook zorgen om gemaakt. Alleen na een rit van >100km was de boel weer schoon. Dacht in eerste instantie ook aan de waterpomp (heb een AXD zonder de EGR-koeler -deze kunnen ook gaan lekken-die wel op de 174 pk AXE zit) maar met het verdwijnen van de sneeuw en kou verdween ook de sludge. Koelvloeistofniveau al 50.000km stabiel zonder bijvullen, maar bij koud/vochtig weer komt die prut onder de dop weer. Olie 0w30, 506.01, moet ook in die van jou, iets om op te letten bij een oliewissel.
groet Wouter
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Oliekoeler/waterpomp?

Bericht door Lars Johansson »

Dank voor je info Wouter, en ook van die oliewissel. Aangezien het beestje morgen zal worden nagekeken, en nieuwe olie is sowieso geen luxe als je net een bus overneemt. Wat betreft dat gesis, dat zal ik vandaag checken en hier posten.

Wel zuur hoor, dit is mijn 4e Transporter en de 2e T5, dit is werkelijk de eerste keer dat ik ook maar iets heb met een Transporter. Je kent dat wel (of niet hopelijk) je bekijkt een auto, alles ziet er goed uit, historie, kijkje in de motorkap (voor zover ik dat kan beoordelen). Heb er nog even onder gelegen voor evt lekkages. Eerste rit naar huis en meteen de volgende dag problemen. De rit naar huis reed werkelijk fantastisch, turbu volgens mij ook OK want hij trok als de brandweer, temperatuur ook ook, schakelt top, geen bijgeluiden. In juni nog grote beurt gehad, nieuwe banden, filters etc.. Volgens historie is er aardig goed voor gezorgd, op een paar kleine pitjes van steenslag is er werkelijk geen kras of deukje te bekennen, zegt meestal ook wel iets

Inderdaad wel vreemd dat de koppakking is vervangen. Klopt het dat dat kan gebeuren als bijv je motor te heet word, en de pakking dan verbrand? Of kan het uberhaupt weleens gebeuren? Het blijft techniek uiteraard/
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Oliekoeler/waterpomp?

Bericht door Lars Johansson »

Even een update. De bus is vandaag op de brug geweest, uitgelezen, carterbescherming eraf en even goed doorgekeken door een monteur. Naast een paar kleine storingen zoals de regensensor, een sensor van een schuifdeur, en een of andere waarschuwing mbt de tweede trap van de koeling/aanjager is er voornamelijk een probleem geconstateerd bij en/of rond de turbo danwel het betreffende spruitstuk.

De grote pijp die van het spruitstuk over de motor loopt zit niet zoals het hoort. Er mist geloof ik de juiste veer om deze op zijn plaats te houden. Het sissen wat te horen is is valse lucht. Het spruitstuk in kwestie heeft aan de onderkant een deel wat weer de motor in gaat, daar zit een soort geribbelde buis op, die lijkt volgens de monteur een beetje dichtgesmeerd met vloeibare pakking.

Morgen zal de monteur wat dingen demonteren om het beter te bekijken, zijn diagnose tot nu toe:

- spruitstuk waarschijnlijk niet goed meer
- mogelijk iets met membraam van de turbo
- turbo nakijken

Volgens de monteur is ook duidelijk te zien dat de koppakking inderdaad is vervangen, vooralsnog lijkt dat prima gedaan te zijn. De witte rook die onder motorkap vandaan komt is dan ook uitlaatgas en komt er ergens rond het spruitstuk uit. Begreep van de monteur dat hij wel vaker zo'n spuitstuk heeft vervangen bij een T5.

Ook is volgens hem de waterpomp nog niet vervangen. Ik weet niet of dat, wellicht preventief, alsnog nodig is. De motor heeft lange tijd gedraaid, en na het weghalen van de grijze smurrie onder de oliedop en het kanaal is dat niet meer terug gekomen. Koelvloeistof is brandschoon, alleen het reservoir zelf heeft nog aanslag. Motor klinkt op zich goed, geen mechanise bijgeluiden, alleen hij loopt soms een beetje onrustig. Door het lek bij het spruitstuk, en wellicht nog iets bij de turbo zou dat op zich wel te verklaren zijn. Koelsysteem ook lange tijd onder druk gehad, lekt geen druppel.

Geen idee nog wat genoemde mogelijkheden evt gaan kosten. Mocht iemand daar een indicatie van hebben?

Er ligt op het blok, ongeveer bij de aanhechting van het spruistuk volgens monteur een zwart goedje op het blok, waarschijnlijk het spul waarmee een poging is gewaagd het lek te dichten, misschien ruik ik dat ook wel. Nu is hij nog niet gemaakt, maar ik was al bijna naar ruilmotoren aan het kijken. :nuts

Alle problemen concentreren zich dus in ieder geval in het gebied van de gele cirkel, met name rond het spruitstuk.
Afbeelding

Bij de laatste rit leek volgens mij de turbo wel te werken, zij het niet optimaal. Maar in de 6e versnelling bij 110km/h trok hij sneller door dan ik van mijn T5 130pk gewend was. Toen daarmee een keer m'n turbo weigerde kon ik niet harder dan ongeveer 80.
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Oliekoeler/waterpomp?

Bericht door WouterW »

Wat betreft die borgveer: deze is duidelijk zichtbaar en dus aanwezig:
vw.jpg
vw.jpg (40.03 KiB) 6330 keer bekeken
De rest van je verhaal riekt behoorlijk naar een slecht uitgevoerde 'reparatie' -of een poging daartoe. Uitlaatspruitstuk is dus eerder dichtgeplakt. Zo to lezen heeft de vorige eigenaar de deur ook niet platgelopen bij een echte garage (en da's niet per definitie een vw dealer) Wbt de waterpomp: bij twijfel: vervangen. Ben zelf helemaal niet van het lukraak preventief vervangen van onderdelen, maar voor de waterpomp maak ik graag een uitzondering. Dit onderdeel op de vijfpits t5 is met stip het zwakste punt van de hele motor. Wat had ik dit ding graag los van het blok op een multiriem oid gezien. De waterpompaandrijving via de tandwieldistributie blijft hét zwakke punt. Een multiriem- of distributieaandrijving dempt trillingen/resonanties in de aandrijflijn welke destructief zijn voor lagers/dichtingen. Jammer dat men bij VW destijds de waterpomp niet dezelfde aandrijving heeft gegeven die de dynamo en a/c compressor (via servopomp) wél hebben. Verder is het 2.5 l blok top.
succes met de reparatie. :T54LIFE
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Oliekoeler/waterpomp?

Bericht door Lars Johansson »

inderdaad, bij borgveer zit erop, op de foto niet goed te zien, maar hij sluit niet netjes af, veer lijkt een beetje krom

inmiddels wel vernomen dat de koppakking destijds, half jaar geleden, door een VW garage is gedaan, dat lijkt vooralsnog dus ook goed gerepareerd. waarom die koppakking stukging? als mijn spruitstuk straks gemaakt is en hij rijd weer wil ik dat waarschijnlijk niet eens weten, haha

spruitstuk gaat er vandaag af, dan kan er eens goed naar worden gekeken, inclusief de turbo.. maar vooralsnog lijkt het mee te vallen, ik denk in ieder geval niet meer aan gescheurde blokken en/of koppakkingen

waterpomp laat ik inderdaad meteen vernieuwen, maakt me niet uit hoe oud deze is, voor dat geld laat ik die meteen meenemen
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Oliekoeler/waterpomp?

Bericht door Lars Johansson »

het gaat de garage niet lukken om vandaag nog het spruitstuk te demonteren

nu ik weet dat het enige probleem het spruitstuk is, kan ik hiermee rijden? ik heb hem natuurlijk al opgehaald en vanuit Nijmegen naar Zaandam gereden..

ik snap dat ie niet optimaal loopt, maar kan er iets stukgaan met een lek spruitstuk? ik zet hem namelijk liever bij mij in de garage dit weekend om hem van binnen eens even mooi te poetsen :yingyang

koelvloeistof, olie en waterpomp zijn in ieder geval in orde
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Oliekoeler/waterpomp?

Bericht door Lars Johansson »

Om mijn eigen topic maar even aan te vullen ;) Vandaag contact gehad met de VW dealer die de koppakking vervangen zou hebben, dat is inderdaag gebeurt, en wat bleek; het was voor niets! De diagnose bleek verkeerd, het bleek uiteindelijk de waterkoeler die destijds is vervangen. Op zich een hele opluchting, want de koppakking heeft er dus nooit uitgelegen door een oververhitte motor of zoiets, en de oliekoeler is dus al eens vervangen

Wel is gebleken dat de waterpomp gegarandeert nog nooit is vervangen, en werkt nog steeds prima trouwens, en dat met 170k op de tellert

Wat ik nog steeds niet weet, heb de vraag een paar keer gesteld hier, is of je nu met een lekkend spruitstuk kan rijden? Al is het maar naar een garage ;) Het rookt nauwelijks, alleen bij het starten, en hij rijdt verder eigenlijk als een zonnetje
Plaats reactie