Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoalsik hier en in het motortopic al zei, de motor van een acv is in principe altijd wel het zelfde, een motor heeft geen canbus en de sensoren bij een acv ook nooit, dus dat canbus deel zit in het motormanagement.

jij zegt dat het een vroege is...

loopt er bij jou een slangetje van de intercooler naar de motorcomputer (ziet er uit als vacuumslang)??
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door sgsdebruijn »

dan is het een ACV tot '99
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Egbert&Manon »

Nee, er loopt geen slangetje van intercoler naar de computer.
Dat was voor mij ook de gedachte van een vroege ACV.
Maar die recente kabelboom brengt weer enige twijfel.
Ik meende bij aankoop begrepen te hebben dat die computer ook niet hoort bij de motor.
Deze schijnt er door de tuner ingestopt te zijn (128pk?)
De instellingen van de computer staan ook op slot.
Kortom het is een bijeengeraapt zootje van verschillende leeftijden.
Bouwjaar is 1991 en kenteken van 2001 om het nog leuker te maken :bonk

Zolang het blijft rijden, hoor je mij niet klagen :lach


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja dan heb je in elk geval al de nieuwere computer, maar of die ALTIJD met canbus zijn weet ik niet, kan ook zijn dat die in het begin toch zonder waren....

de eerste ACV motor loopt prima met de laatste ACV-motorcomputer, geen probleem (wel effe de juiste intercooler monteren omdat de eerste ic dat slangetje had, en de latere die sensor (2 versies hoorde ik laatst)) maar aan de motor zelf geen verschil...

tja, dan zou je moeten weten welk instrumentenpaneel er in zit (stickertje) en dan effe opzoeken om te achterhalen of het er een MET of ZONDER Canbus is........als het werkt werkt het en maakt het verder niet uit natuurlijk...... maar met canbus is doodeenvoudig te upgraden naar mid-line :knipoog
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Egbert&Manon »

Zo, ik heb maar even tijd genomen om hem er uit te halen.
Een of andere idioot heeft alle stikkers geprobeerd er af te peuteren :gif

Gelukkig kan ik op een sticker het volgende lezen:

VD...............008.963/013
........................803B

http://www.t4-wiki.de/wiki/Kombiinstrument_(Umbau" onclick="window.open(this.href);return false;)

803B is er maar in 1 type

Ook op E-bay
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT" onclick="window.open(this.href);return false;

Teilenummer Anzeige Baujahre Motor Automatik ESP CAN-Bus MFA FIS
7D0 920 803 B 220 km/h 05/00 - 04/01 AJT, AJT, ACV, AYC nein nein ja nein nein.

Wel Canbus!

Het is te proberen om de waarde voor het tankelement opnieuw te programmeren.
viewtopic.php?f=2&t=27431&start=60#p179109" onclick="window.open(this.href);return false;


De intercooler heeft de oude 4-polige stekker.
http://www.eldiape.com/tuningmo2/tuningmo2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Het lijkt erop dat de motor vanaf 1998 tot juni 2000 gemaakt is.

Als nu motor en tellerunit bij elkaar horen zal productie van mei/juni 2000 kunnen zijn!
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Roger B. (11)61 »

een tellerunit eindigend op 822 of 823 zoeken (effe op t4wiki kijken welke voor de ACV zijn) en een mfa-hendel voor aan de stuurkolom rechts...... die twee inbouwen en kabeltje van hendel naar zekeringkast leggen en je hebt MFA....

dan nog ff buitentempsensor en eventueel sensor in je ruitensproeier tankje bouwen.......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Egbert&Manon »

Waar berekent de MFA het verbruik uit?
Wordt er een berekening gemaakt uit de snelheid en het toerental?

169 euro op Ebay.........is dat een beetje de handelsprijs?
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT" onclick="window.open(this.href);return false;
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Roger B. (11)61 »

met geduld en vaak op ebay kijken lukt het ook voor de helft... ik betaalde 76 euro voor een 823 teller
(omdat ik geen canbus heb vor een eveneens spotprijs van 61 euro een canbus interface gekocht (normaal 200))
maar 169 is wel wat er vaak ongeveer voor gevraagd wordt......

MFA krijgt een verbruikssignaal van de motorcomputer en met behulp van de afstand die hij via het snelheidssignaal weet berekent hij het verbruik

bij jou komt dat verbruikssignaal via canbus je teller in, ik moest een draad vanaf de motorcomputer naar het canbus interface leggen om dat te bewerkstelligen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Jefta »

Even een kleine update :gekte

Nu ben ik ook even ver gekomen 95%, zelfs met dezelfde spullen :knipoog

Heb alles overgenomen en na een dag flink stoeien heb ik alles aan de praat gekregen. Alleen heb ik nog een paar kleinigheden om opgelost te worden,

Ook bij mijn auto geeft hij een melding van laadstroomprobleem, welke verdwijnt op het moment dat de motor boven de 1000 rpm komt.
Wil dit proberen op te lossen door er een 120amp dynamo te plaatsen. Idee erachter is dat de teller misschien uit een auto komt (met climatronic) met een standaard zwaardere dynamo

Ook ik heb nog niet de ruitensproeier meter geplaatst, twijfel een beetje, moet weer aanmelden in vag com en schuif dit dan op lange termijn

Wil wel de temperatuur aansluiten, heb even een aftakking op de stekker van de teller gemaakt, maar als ik daar de meter aanzet, en aan de andere kant massa, doet hij niets
Iemand suggesties ??
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door sgsdebruijn »

Roger B. (11)61 schreef: 17 jul 2010, 11:31 MFA krijgt een verbruikssignaal van de motorcomputer en met behulp van de afstand die hij via het snelheidssignaal weet berekent hij het verbruik
Beetje oud draadje maar wel een belangrijke aanvulling voor het zichtbaar maken van je brandstof verbruik,
We (Oskar en ik) moesten er wel even voor zoeken, in de schema's is niets terug te vinden.

Bij de 68-pins motorcomputers komt het verbruikssignaal bij de TDI van pin 9 (getest) en bij de benzine waarschijnlijk vanaf pin 10
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie