Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
versnellingsbak gedoe
versnellingsbak gedoe
Na 11 jaar trouwe dienst (bj 2001) en 380.000 km heeft de versnellingsbak van m'n busje het begeven; altans de 5e versnelling: hij springt in z'n vrij zodra je gas geeft in de 5e. Hij rijdt nog wel (1-4) en met een stuk elastiek kan ik de 5e ook gebruiken.
De combinatie van km-stand en storing lijkt het (volgens de kenners) het beste om er een andere versnellingsbak te plaatsen (
motor code AJT, bakcode EWB).
Nu heb ik een aanbieding liggen van 1250,= ex BTW, maar dat is wel heel veel geld voor zo'n oud busje.
weet iemand een goedkopere oplossing? (NB: ik heb zelf geen gelegenheid om zo'n ingreep zelf aan m'n busje te doen)
De combinatie van km-stand en storing lijkt het (volgens de kenners) het beste om er een andere versnellingsbak te plaatsen (
motor code AJT, bakcode EWB).
Nu heb ik een aanbieding liggen van 1250,= ex BTW, maar dat is wel heel veel geld voor zo'n oud busje.
weet iemand een goedkopere oplossing? (NB: ik heb zelf geen gelegenheid om zo'n ingreep zelf aan m'n busje te doen)
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: versnellingsbak gedoe
De 5e versnelling zit achter het deksel op de bak,is vrij simpel te doen.Bak hoeft er niet eens uit.
Deksel eraf en tandwiel vervangen...kan elke goede garage wel doen,en zeker iemand die wat van de T4 weet.
Geef even aan waar je (ongeveer) woont,wellicht iemand in jouw buurt die wat weet....
groet,Harry
Deksel eraf en tandwiel vervangen...kan elke goede garage wel doen,en zeker iemand die wat van de T4 weet.
Geef even aan waar je (ongeveer) woont,wellicht iemand in jouw buurt die wat weet....
groet,Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: versnellingsbak gedoe
Harry 341 schreef:De 5e versnelling zit achter het deksel op de bak,is vrij simpel te doen.Bak hoeft er niet eens uit.
Deksel eraf en tandwiel vervangen...kan elke goede garage wel doen,en zeker iemand die wat van de T4 weet.
Geef even aan waar je (ongeveer) woont,wellicht iemand in jouw buurt die wat weet....
groet,Harry
dat heeft iemand al voor me gedaan; de 5e doet het wel maar 'spring in z'n vrij'; volgens de 'kenners' is er wat mis 'in' de bak.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: versnellingsbak gedoe
Ik neem aan dat de afstelling goed is?
En dat de schakelbolletjes ook in orde zijn?
Een gebruikte bak is toch eventueel wel voor minder te vinden?
groeten,Harry
En dat de schakelbolletjes ook in orde zijn?
Een gebruikte bak is toch eventueel wel voor minder te vinden?
groeten,Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: versnellingsbak gedoe
dat heeft iemand al voor me gedaan; de 5e doet het wel maar 'spring in z'n vrij'; volgens de 'kenners' is er wat mis 'in' de bak.[/quote]
Sprong ie ook uit zijn 5 voor de reparatie?
Sprong ie ook uit zijn 5 voor de reparatie?
Groet, Oskar.
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: versnellingsbak gedoe
Heb ook wel eens gelezen dat dat ook gebeurd als het olie peil niet in orde is.
Rene
Rene
Re: versnellingsbak gedoe
dat heeft iemand al voor me gedaan; de 5e doet het wel maar 'spring in z'n vrij'; volgens de 'kenners' is er wat mis 'in' de bak.[/quote]
Sprong ie ook uit zijn 5 voor de reparatie?
antwoord: Nee, het gebeurde alsvolgt:
-busje rijd normaal in de 5e (aandrijving + blijft normaal in de 5e positie)
-tijdens het rijden draait de motor ineens 'door' (zonder de wielen aan te drijven)
(of die ook in z'n 'vrij' springt weet ik niet meer, volgens mij niet)
-doorgereden naar de garage
-versnellingsbak opengemaakt (zijluik, LV wiel)
-spieverbindingen van het tandwiel zijn eraf
-tandwiel vervangen (tandwiel lag 'op voorraad' omdat de EWB ook in de vento zit)
-5e versnelling doet het weer
-springt echter in z'n 'vrij' bij gasgeven
-conclusie: er is wat mis in de bak -> bak reparen/vervangen
-bij een andere garage geweest: ruilbak nodig, gebeurt vaker dat de ene storing gevolgschade maakt.
-aanvraag bij een 'specialist voor versnellingsbakken' gedaan: een ruilbak voor 1250,= ex BTW
auto is rijdend (1-4 + 5e met een elastiek) en kan dus eventueel naar een reparatiewerkplaats worden gebracht, Alleen wat is wijsheid?
en ik ga gelijk het oliepeil controleren........
Koen
Sprong ie ook uit zijn 5 voor de reparatie?
antwoord: Nee, het gebeurde alsvolgt:
-busje rijd normaal in de 5e (aandrijving + blijft normaal in de 5e positie)
-tijdens het rijden draait de motor ineens 'door' (zonder de wielen aan te drijven)
(of die ook in z'n 'vrij' springt weet ik niet meer, volgens mij niet)
-doorgereden naar de garage
-versnellingsbak opengemaakt (zijluik, LV wiel)
-spieverbindingen van het tandwiel zijn eraf
-tandwiel vervangen (tandwiel lag 'op voorraad' omdat de EWB ook in de vento zit)
-5e versnelling doet het weer
-springt echter in z'n 'vrij' bij gasgeven
-conclusie: er is wat mis in de bak -> bak reparen/vervangen
-bij een andere garage geweest: ruilbak nodig, gebeurt vaker dat de ene storing gevolgschade maakt.
-aanvraag bij een 'specialist voor versnellingsbakken' gedaan: een ruilbak voor 1250,= ex BTW
auto is rijdend (1-4 + 5e met een elastiek) en kan dus eventueel naar een reparatiewerkplaats worden gebracht, Alleen wat is wijsheid?
en ik ga gelijk het oliepeil controleren........
Koen
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: versnellingsbak gedoe
Koen,
neem eens contact op met Schaap en Bron in Joure http://www.schaapbron.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Zij zijn gespecialiseerd in VW bakken.
Op het bedrijf waar ik werk hebben wij goede ervaringen met ze, zowel in prijs als kwaliteit en service. Heb verder GEEN binding met ze, zitten voor mij aan de andere kant van het land.
neem eens contact op met Schaap en Bron in Joure http://www.schaapbron.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Zij zijn gespecialiseerd in VW bakken.
Op het bedrijf waar ik werk hebben wij goede ervaringen met ze, zowel in prijs als kwaliteit en service. Heb verder GEEN binding met ze, zitten voor mij aan de andere kant van het land.
Groet, Oskar.
Re: versnellingsbak gedoe
waar woon je is denk ik de belangrijkste vraag er zijn verschillende ''bekende'' revisiebedrijven maar in de buurt bij jouw lijkt me het handigst.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Re: versnellingsbak gedoe
Klopt.. René heeft gelijk.. bij te weinig olie valt hij uit de 5de versnelling..Berrie en Rene schreef:Heb ook wel eens gelezen dat dat ook gebeurd als het olie peil niet in orde is.
Rene
De anderen doen het dan nog prima..
T4 California Event 2.5TDI 2002
- Multivan Generation
- Berichten: 34191
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: versnellingsbak gedoe
dat heb ik ook wel eens gehoord ja,
Oliepeil controleren.
Er moet in totaal 2,5 liter in de EWB bak..
Oliepeil controleren.
Er moet in totaal 2,5 liter in de EWB bak..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: versnellingsbak gedoe
waar woon je is denk ik de belangrijkste vraag er zijn verschillende ''bekende'' revisiebedrijven maar in de buurt bij jouw lijkt me het handigst.
revisie/reparatie bedrijven in de regio's Amersfoort en Drachten zijn een reeele optie.
revisie/reparatie bedrijven in de regio's Amersfoort en Drachten zijn een reeele optie.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: versnellingsbak gedoe
via onderdelenzoeker heb ik contact gemaakt met een leverancier van versnellingsbakken (Dronten) en hebben gisteren een ruilbak gemonteerd. M'n busje loopt weer als een zonnetje........
m'n complimenten voor alle suggesties; heeft mij absoluut geholpen!
m'n complimenten voor alle suggesties; heeft mij absoluut geholpen!
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: versnellingsbak gedoe
Wel mooi dat het opgelost is, alleen, wij als nieuwsgierige aagjes hadden natuurlijk heel graag de oorzaak willen weten.....
Nou ja, veel veilige km's gewenst natuurlijk.
René
Nou ja, veel veilige km's gewenst natuurlijk.
René
Re: versnellingsbak gedoe
de oorzaak: gewone slijtage (denk ik)
vorig jaar (ca 350.000km) had de koppeling het begeven; ik voelde het al aankomen want ik moest steeds dieper 'trappen' om te koppelen, hierbij is de drukgroep+vliegwiel vervangen; toen voelde ik ook al een 'schuurend' gevoel als de de 5e inschakelde (schakelen zonder te kraken lukte al niet meer).
nu (380.000) was de binnen vertanding van het tandwiel van de 5e versnelling helemaal 'weg', daarmee was de aandrijving in de 5e versnelling weggevallen. Je maakt natuurlijk 99% van je km's in de 5e, dus niet verwonderlijk dat deze als eerste eraan gaat.
Op zich heel goed geconstrueerd: tandwiel van iets zachter staal dan de as (tandwiel was inwendig 'kaal', de as was iets beschadigd); maar de spie-vertanding was wel 'redelijk' aanwezig, waardoor de 'nood reparatie' (nieuw tandwiel) mogelijk was (en ik weer kon rijden in de 5e), echter tandwiel had onvoldoende grip op de as zodat deze door z'n eigen aandrijfkracht werd weggedrukt (had ik opgelost met een stuk eleastiek aan de pook)
bak vervangen; een aantal offertes gekregen (varierend van 750,= incl btw t/m 1250,= ex btw) op basis van 'omruil'. Het scheel daarbij als je auto nog rijdt: je hebt de tijd om offertes aan te vragen en jouw 'ruilbak' is ook meer waard (want hij rijd nog, en het is een werkende bak met een manco en geen bak die 'in puin' lig).
Uiteindelijk ingegaan op een aanbieding van autotech (dronten, redelijk bij mij in de buurt 3831); ze doen daar nagenoeg alleen versnellingsbakken; ook voor andere garage's. Al met al zijn ze d'r een hele dag mee bezig en het koste me 950,= (incl BTW & montage) met 1 jaar garantie.
opgepikt advies: De versnellingsbakolie valt buiten het VW onderhoudsschema. Autotech adviseert om MEER olie in de bak te doen dan VW voorschrijft. Mijn bak is nu afgevuld met 3L olie. Omdat de 5e tandwiel een beetje 'ver' zit (zit aan de buitenkant van de bak bij dit type versnellingsbak EWB) krijgt deze onvoldoende smering bij de standaard hoeveelheid olie is hun ervaring (en ze zien daar heel veel bakken waarmee wat mis is gegaan).
mijn advies: zit je boven de 300.000 km en voelt de 5e een beetje 'schuurend' aan als je deze inschakelt; inspecteer dan dit tandwiel; kan je mogelijk een bak revisie schelen/uitstellen en doe er dan meer dan voldoende olie in.
Dit tandwiel is redelijk makkelijk te bereiken; LV wiel demonteren en daar zit een los deksel waarachter dit tandwiel zit (wel even de bakolie aftappen voordat je deze losschroeft)
vorig jaar (ca 350.000km) had de koppeling het begeven; ik voelde het al aankomen want ik moest steeds dieper 'trappen' om te koppelen, hierbij is de drukgroep+vliegwiel vervangen; toen voelde ik ook al een 'schuurend' gevoel als de de 5e inschakelde (schakelen zonder te kraken lukte al niet meer).
nu (380.000) was de binnen vertanding van het tandwiel van de 5e versnelling helemaal 'weg', daarmee was de aandrijving in de 5e versnelling weggevallen. Je maakt natuurlijk 99% van je km's in de 5e, dus niet verwonderlijk dat deze als eerste eraan gaat.
Op zich heel goed geconstrueerd: tandwiel van iets zachter staal dan de as (tandwiel was inwendig 'kaal', de as was iets beschadigd); maar de spie-vertanding was wel 'redelijk' aanwezig, waardoor de 'nood reparatie' (nieuw tandwiel) mogelijk was (en ik weer kon rijden in de 5e), echter tandwiel had onvoldoende grip op de as zodat deze door z'n eigen aandrijfkracht werd weggedrukt (had ik opgelost met een stuk eleastiek aan de pook)
bak vervangen; een aantal offertes gekregen (varierend van 750,= incl btw t/m 1250,= ex btw) op basis van 'omruil'. Het scheel daarbij als je auto nog rijdt: je hebt de tijd om offertes aan te vragen en jouw 'ruilbak' is ook meer waard (want hij rijd nog, en het is een werkende bak met een manco en geen bak die 'in puin' lig).
Uiteindelijk ingegaan op een aanbieding van autotech (dronten, redelijk bij mij in de buurt 3831); ze doen daar nagenoeg alleen versnellingsbakken; ook voor andere garage's. Al met al zijn ze d'r een hele dag mee bezig en het koste me 950,= (incl BTW & montage) met 1 jaar garantie.
opgepikt advies: De versnellingsbakolie valt buiten het VW onderhoudsschema. Autotech adviseert om MEER olie in de bak te doen dan VW voorschrijft. Mijn bak is nu afgevuld met 3L olie. Omdat de 5e tandwiel een beetje 'ver' zit (zit aan de buitenkant van de bak bij dit type versnellingsbak EWB) krijgt deze onvoldoende smering bij de standaard hoeveelheid olie is hun ervaring (en ze zien daar heel veel bakken waarmee wat mis is gegaan).
mijn advies: zit je boven de 300.000 km en voelt de 5e een beetje 'schuurend' aan als je deze inschakelt; inspecteer dan dit tandwiel; kan je mogelijk een bak revisie schelen/uitstellen en doe er dan meer dan voldoende olie in.
Dit tandwiel is redelijk makkelijk te bereiken; LV wiel demonteren en daar zit een los deksel waarachter dit tandwiel zit (wel even de bakolie aftappen voordat je deze losschroeft)
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km