Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van T4 naar California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door erik988 »

Ha Jorritk,
Leve de dappere hefdakplaatsers. Je hebt een mooi stukje werk geleverd! Ik heb dezelfde klus enkele jaren geleden gedaan... :nuts en heb geen dag spijt gehad van deze toevoeging aan de bus. Inmiddels is het moment daar om ook de zelfbouw camperinrichting naar California om te bouwen. Heb een donorcamperbus uit '91 op de kop getikt en ben bezig met de demontage van het camperdeel. Het interieur is nogal uitgewoond en ik zal her en der wat restaureren. Gelukkig is de basis goed en na 20 jaar nog in goede conditie (wat een degelijk materiaal!). Ik ga de met paars folie overtrokken mdf sierlijsten vervangen door massief hout, waarschijnlijk Twents eiken. Ik hoop de ombouw voor het voorjaar voltooid te hebben.
In de tussentijd zal ik jouw bevindingen gaan volgen. Mocht je interesse hebben in mijn vorderingen: check http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false; Tot nu kon ik geen info vinden over de inbouw van westfalia. Het plan is om straks de inbouw stap voor stap te beschrijven op de site. Inmiddels heb ik de draaistoel van de bestuurder aangepast zodat ie een stukje verder kan draaien en je niet meer zo tegen de keuken aanzit. Foto beschrijving volgt. Succes met jouw verbouwing.
groet,
Erik.
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Zo, dat was in grote lijnen de operatie hefdak.
Ik heb zojuist de glijstukken / vloerrails gemonteerd met kit. Een per ongeluk aangebroken tube kit kan je eigenlijk niet meer bewaren. Erg zonde, dus heb ik de tube opengesneden over de lengte en met een plamuurmes toch nog 1 rail kunnen insmeren :) Andere rail over de breedte zigzaggend ingesmeerd. Wellicht was beter geweest over de lengte. Haastige spoed zullen we maar zeggen.... Heb toch gewoon over die ontdreuningsmat de rail gemonteerd met de redenering dat "als" er een aanrijding plaats zou vinden de meeste kracht op het achterste deel van de rails komt te staan. Daar zit dus geen ontdreuningsmat (alleen ter hoogte van de schuifdeuren). Vervolgens bank erop gezet tussen 2 vergrendelingsstanden in (heb geen zin in een eventueel vastgekitte borgpen). Bank zover mogelijk naar achteren en op de voorste gedeelten heb ik loodbroodjes liggen om het zaakje aan te drukken.
Ik moet nog een klein beetje meer ruimte uit de vloerplaat zagen. Dat is achteraf iets te krap. En ik hoop niet dat ik problemen krijg met de c-stijl bekleding bij de schuifdeur. De bank gaat er vlak langsop. Tussen de wielkas en de bank zit zo'n 1,5 cm zeg ik even uit het hoofd.

Verder nog even de hangkast en de accuplaat erin gehad. Waterdoorvoer aan de binnenzijde afgetekend mbv de foto's van BenTDI. De plaats van de 220 aansluiting even bekeken, die moet ik alleen nog even aftekenen. Verder kwam ik erachter dat er een vervelend nokje aan de D-stijl is gelast. Daar komt net de rand van de kast tegenaan waardoor ook de accuplaat ongeveer 15 mm van de wielkast af zit. Dit kan niet goed zijn en bovendien ben ik bang voor latere problemen met de bedplank. Dus dat nokje gaan we er nog even afslijpen.

Volgende stap is toch echt de standkachel monteren, en diversen doorvoeringen slijpen/zagen/boren. Inmiddels heb ik voor de standkachel 2 bochten gehaald en wat pakkingen. Bij de volgende bestelling gaat er ook een T-stukje bij want ik vind die prijs nog meevallen eerlijk gezegd. 5euro 90 zeg ik uit mijn hoofd. Dank Oscar voor het bestelnr. Ik had hem zo snel niet in Etka gevonden ;) Na de montage van de standkachel ga ik verder met isoleren en de kabelboom.

Nu slapen! Slaap lekker allemaa! :toppie :zwaai
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Hoi Eric,

Das ook toevallig! Ik heb gisteren nog even op je site gekeken. Ik kwam er toevallig op omdat ik opzoek was naar info over de dieselaansluiting van de standkachel. Zo zie je maar weer. Maar we hebben hetzelfde doel. In het voorjaar klaar zijn. Bij mij is die eis niet afkomstig van mezelf overigens :lach Dat zijn keiharde orders! Nee, maar natuurlijk willen we ook een keer lekker weg met de kids. Bovendien moet het ook niet te lang gaan duren. Daarom vind ik dat voltarief wat ik nu betaal ook een stok achter de deur om wel lekker door te pakken. Ik blijf je uiteraard ook volgen en zal regelmatig je site bekijken.
Succes en we contacten ongetwijfeld nog eens!
Groetjes Jorrit :toppie
Gebruikersavatar
multivan_rob
Berichten: 227
Lid geworden op: 22 feb 2009, 22:45
Locatie: Amersfoort

Re: Van T4 naar California

Bericht door multivan_rob »

Groot respect !!! man, wat een geweldig werk en wat een resultaat !!!!! :klappen :klappen :klappen :klappen
T5 1,9 Tdi en wel zwart
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Mickel Moen »

Prachtig om te volgen. :yes
Mooi project hoor. :klappen :klappen :klappen
Ga zo door. :gekte

Met de bouw ....... :jumpklap
en laat ons meegenieten....... :jump

Inderdaad Jan, we krijgen al weer zin in het zelfbouw weekend :ikrij
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door erik988 »

Ha mannebroeders,
Dat lijkt me wel gezellig zo'n zoelfbouwcamperweekend :campingT4 . Is er al een datum en/of locatie gepland?
groet,
Erik.
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Zo'n meeting probeer ik zeker bij te zijn. Lijkt me erg gezellig en leerzaam.
Ik heb die rails er trouwens in gekit. Bank schuift mooi op de 3 vergrendelingspunten. Maar om de bank eruit te halen moet ik als een beul tegen de bank aan duwen en de laatste 6 cm heb ik nog maar even niet geprobeerd. Dit weekend maar eens proberen om met het verwarmen van de kit, de rails een beetje beter uit te richten. Die bank moet er tijdens de bouw toch echt een paar keer in en uit. :bonk
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Van T4 naar California

Bericht door BenTDI »

:werkaanT4
jorritK schreef:Zo, ik ben weer min of meer boven Jan! Vanavond bezig met de rails. Ik sta daar nu wel voor het volgende. Ter plaatse van de schuifdeur ligt over de bodem een rood meegespoten bitumen mat. Wat hebben jullie daarmee gedaan? Rails erover heen of toch maar weghalen tpv de rail? Ik hoor het graag. Later op de avond nog wat meer foto's van oa het hefdak gebeuren.
Eerst goed kijken wat eronder zit (kan wel een gat in de bodem van de wagen zijn of zo die weggewerkt is ? )
Zat bij mij niet hoor de ribbels liepen gewoon overal over de vloer en geen bitumen mat,en vooral als ie meegespoten is lijkt het me een reparatie of zo ....en is wel storend voor de rails als ie tenminste in de weg zit voor de rails ...
Zie mijn bodem geen bitumen dus...
Nog even dit wat mij opviel bij de bodem van jou....
Hoe dik is ie ...die van mij 8mm betonplex met isolatie erbij en wat kit max 9a 10 mm en dan kom je goed uit met de hoogte van de originele meubels....misschien een vooruit nadenkertje Jorrit... :ie
ik voeg er nog een foto bij van de vloer t.o.v.de vloerdikte - orginele kast rechts achter tegen het plafond...(sorry zat nog even naar jou vloer foto te kijken en zag nu dat je m niet door liet lopen onder de keuken ..niets aan de hand dus ...)
Oh ja die rails zit ie goed recht op de ribbels van de vloer? anders loopt ie niet lekker en zit ie krom,er stond bij mij nogal wat spanning op en heb m tussen het plafond met de bank erop en achter de bank met een lat tussen het pafond wat aan geklemd zodat ie recht bleef tijdens opharden van de kit ....
Groet Ben
Bijlagen
8mm betonplex + vloerbedekking +isolatie van 1 mm = ong.10-12 mm totaal dikte.
8mm betonplex + vloerbedekking +isolatie van 1 mm = ong.10-12 mm totaal dikte.
En de vloer van een transporter zonder bitumen plaat....
En de vloer van een transporter zonder bitumen plaat....
Laatst gewijzigd door BenTDI op 03 dec 2011, 20:31, 4 keer totaal gewijzigd.
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Multivan Generation »

er zit verschil in demping tussen een Caravelle en een Transporter.
Wellicht ook een beetje extra bitumen op de bodem.
Dus was Jorrit niet uitgegaan van een Caravelle?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Ik denk idd dat het standaard bij de Caravelle aangebracht is die bitumen mat op de vloer ter hoogte van de schuifdeur. Ook de wanden hebben een ontdreuningsmatje. Op de vloer is het matje heel dun, ik denk maximaal 2 mm. Ik heb de rail er gewoon overheen gekit. Heb nog eens geprobeerd om de bank eruit te krijgen en dat lukt met de nodige kracht. Ik denk toch dat ik het maar laat voor wat het is . Weet niet of het met een "fohn" actie beter zal worden. Weet eigenlijk ook niet goed of de kit daarna weer gewoon uithard.

De vloerdikte is bij mij 5 mm isolatie + 12 mm betonplex. Ik ga de isolatie tussen de flensen van de rails in leggen. Daarop de betonplex die ik dan weer op de flens vast kan kitten. Wellicht ga ik toch nog onder de keuken een vloertje aanbrengen, afhankelijk van de hoogte enz.
De achterste kast heb ik al op de accuplaat gehad en die moet eigenlijk altijd passen mijn inziens (als je de accuplaat op de bodem kit).
Bijlagen
Hangkast passen
Hangkast passen
Dit nokje moet eraf.
Dit nokje moet eraf.
Positie wateraansluiting aftekenen
Positie wateraansluiting aftekenen
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

.
Bijlagen
Rails met sikaflex 221
Rails met sikaflex 221
IMG_8160.JPG
Rails onder belasting van de slaapbank en lood broodjes
Rails onder belasting van de slaapbank en lood broodjes
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

.
Bijlagen
IMG_8173.JPG
IMG_8171.JPG
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Van T4 naar California

Bericht door odorf »

jorritK schreef: Heb nog eens geprobeerd om de bank eruit te krijgen en dat lukt met de nodige kracht. Ik denk toch dat ik het maar laat voor wat het is
Bij mijn fabrieks-westfalia gaat de bank in de uiterste posities ook wat stroef hoor. Als je hem redelijk probleemloos eruit kunt halen zou ik het denk ik zo laten.
:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Van T4 naar California

Bericht door koekie520 »

Zet de bank op een plaats waar hij moeilijk schuift. Zet ze open en schroef langs binnen de schuifblokken even los en terug vast. Kan al een stuk schelen, maar de belangrijkste plaats is tussen slaap en rij-stand. Daar moet hij echt gemakkelijk gaan.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Multivan Generation »

en anders kun je dat gedeelte waar de bank moeilijk gaat ook nog even smeren,
bijvoorbeeld met teflon vet..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie