Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stabilisatorstangen

vragen over de T5
Plaats reactie
Dick M5
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:56
Locatie: Hekelingen

stabilisatorstangen

Bericht door Dick M5 »

Ik weet niet of één van jullie de standaard stabilisatorstangen reeds vervangen heeft door het set van H R, maar ik kan het van harte aanbevelen. De auto wordt echt aanzienlijk stabiler in bochten en beweegt veel minder. Niet echt goedkoop, maar voor diegene die een goed strak sturende T5 willen hebben wellicht een overweging.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: stabilisatorstangen

Bericht door Guus NLB »

Dat is nou net wat ik al anderhalf jaar geleden wilde doen ! Ik had echter de onderdeelnummers van dikkere stangen hier van de site maar de dealer kon niet garanderen dat 't pastte en of ze wel dikker waren dan de huidige....

Waar heb je ze vandaan en wat was je kwijt ? Zat er alle bevestigingsmateriaal bij ? :adhd
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: stabilisatorstangen

Bericht door appie »

Hee Guus,

Ze zijn zeker dikker en als dealer er ook de juiste rubbers bij besteld is het zo klaar en dacht ik 250 euro klompleet voor en achter
Neemt de bus!
Dick M5
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:56
Locatie: Hekelingen

Re: stabilisatorstangen

Bericht door Dick M5 »

Diktes zijn 26 en 30mm. Prijs 359Euro. H en R set is geheel kompleet met alle rubbers en montage delen. Past werkelijk perfect en montage was in een avondje gedaan. Volgens de mannen van het Duitse forum is deze set aanzienlijk dikker dan de originele VW sets. Mijn MV had het fabriekssportonderstel en ik merk echt veel verschil.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: stabilisatorstangen

Bericht door Donald4Motion »

De standaard stangen van een sport onderstel zijn al 25mm dacht ik.
of heb je voor en achter een andere maat nodig?
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: stabilisatorstangen

Bericht door Guus NLB »

Dick, waar hebben ze die H R ? :nuts
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: stabilisatorstangen

Bericht door Inbouwer »

Zo vandaag was het zover. Ik heb onder mij GP een set H&R stabilsatorstangen gemonteerd. :werkaanT4
Achter is wel makkelijk, voor kost wat meer tijd en je heb wel een brug nodig om dit te kunnen doen.

Eerst alles goed uitgezocht omdat de GP in principe niet in de lijst staat op de H&R site (.de).

Na overleg met de importeur van H&R in Nederland is de juiste set opgestuurd. Deze set past goed en omdat de stangen aanzienlijk dikker zijn worden er nieuwe rubbers en op sommige plaatsen dikker beugels geleverd.

De set is niet goedkoop ongeveer 400 euro plus , maar ik vind het geld dik waard. Stuurt een stuk strakker.

Afbeelding Uploaded at ImageFra.me

Afbeelding Uploaded at ImageFra.me

Afbeelding Uploaded at ImageFra.me
Laatst gewijzigd door Inbouwer op 10 dec 2011, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: stabilisatorstangen

Bericht door vaniac »

Hallo Inbouwer,

Allereerst gefeliciteerd met de upgrade van de wegligging bij jouw T5. Is de vering nu ook stugger geworden en dan met name bij eenzijdig inveren op slechte wegen?
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: stabilisatorstangen

Bericht door Jeroen T5 204 »

Hmm dat ziet er dik uit, moet ik me ook nog eens gaan aanschaffen.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: stabilisatorstangen

Bericht door Wim T4 935 »

Die T5 GP is nog geen jaar oud bij mijn weten. Hoe komt die gedemonteerde stang is zo'n erbarmelijke staat?
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: stabilisatorstangen

Bericht door Jeroen T5 204 »

Zijn gewoon slecht gespoten vanaf fabriek. Net zoals de rest van de T5. :bonk Het is hard om te zeggen, maar wel de waarheid.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: stabilisatorstangen

Bericht door Inbouwer »

stabilistor stangen die fabrieksaf onder het voertuig zitten zijn inderdaad kaal metaal, ja en dan onder een wagen is al snel roestig. Natuurlijk duurt het wel even voordat zo'n staaf doorgeroest is en zolang er roest op zit is dat zijn bescherming :bonk

Maar natuurlijk even poedercoaten kost natuurlijk niet veel extra en toont wel een stuk beter. Gek de bussen kosten toch genoeg. :nuts
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: stabilisatorstangen

Bericht door heemskerk »

Inbouwer schreef:stabilistor stangen die fabrieksaf onder het voertuig zitten zijn inderdaad kaal metaal, ja en dan onder een wagen is al snel roestig. Natuurlijk duurt het wel even voordat zo'n staaf doorgeroest is en zolang er roest op zit is dat zijn bescherming :bonk

Maar natuurlijk even poedercoaten kost natuurlijk niet veel extra en toont wel een stuk beter. Gek de bussen kosten toch genoeg. :nuts
Das waar, poedercoaten kost de wereld niet. Overigens is het staal van stabilisatorstangen niet echt (door)roestgevoelig door de samelstelling van het metaal, veel koolstof voor een hoge taaiheid en enorme treksterkte. 't Is alleen een beetje vliegroest. Mooi is idd wel anders. Coaten maar. Overigens geldt hetzelfde ook voor de draagarmen, ook niet echt mooi die roestkleur...
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: stabilisatorstangen

Bericht door Inbouwer »

Toch wel vreemd dat de H&R set er wel gelikt, of beter gezegd gespoten uit zien. :yes
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: stabilisatorstangen

Bericht door heemskerk »

Inbouwer schreef:Toch wel vreemd dat de H&R set er wel gelikt, of beter gezegd gespoten uit zien. :yes
Ja idd. zal wel de kleine centen zijn in de grote massa....
Plaats reactie