Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motormanagement aan na regen/zon en motor valt uit ! Vervolg

vragen over de T5
Plaats reactie
floater
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jan 2007, 17:56

Motormanagement aan na regen/zon en motor valt uit ! Vervolg

Bericht door floater »

Collega T5 rijders,

Gisteren was het even spannend. In de ochtend koers richting Noordwijk ( 200km ) Alleen maar regen en regen. Op het einde van mijn rit , nader ik een rotonde tegen 50km/h en na het indrukken van mijn koppeling ( 1.9tdi 2006 ) , valt hij volledig stil vanuit stationair toerental. Schrik.. en neem het stuur stevig vast om als nog de rotonde te kunnen nemen en niet rechtdoor te rijden. Lampje motormanagement blijft ook oplichten.

Dit is me nog een keer gebeurd op een terugreis vanuit frankrijk. Water , water , water.. en plots motormanagement aan en motor valt spontaan uit.

Terug naar gisteren... uit eindelijk met handrem rijden om toerental boven 1000 toeren te houden tot in Wassenaar gesukkelt ( doel was scheveningen voor dagje surfen ) ... Dacht dat het misschien lag aan mijn powerbox. Eruit gehaald en weer contact aan. Lampje motormanagement blijft branden. En raar maar waar stelde ik me dan ook weer de vraag als ik nu wel verschil merkte met of zonder die powerbox. Maar dat is weer een ander vraagstuk.

Sta op de parkeer plaats .. krijg hem aan de praat. Draait gewoon stabiel stationair zonder enig probleem en na tiental seconden , valt ie spontaan dood !

Uiteindelijk toch thuis geraakt ( cruisecontrol + snelweg + bang hart ) . In de avond ( geen regen meer gehad ) , contact op en melding was weg en niets meer gemerkt..

Vreemd , vervelend en het bezorgd me :muur

Alvast bedankt voor het lezen en wie weet iemand die dit ooit gehoord heeft.

Mvg,

Ben
Laatst gewijzigd door floater op 18 dec 2011, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Motormanagement aan na regen en motor valt uit ! Help

Bericht door vaniac »

Ik zou het storingsgeheugen laten uitlezen. Misschien kom je zo achter de oorzaak.
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Motormanagement aan na regen en motor valt uit ! Help

Bericht door TsX »

raar dat het enkel bij regenweer is.

indien het droog zou zijn zou ik dit verdenken:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_relais-109.html" onclick="window.open(this.href);return false;

nu zou ik al eerder denken aan een kortsluiting waardoor de spanning zo laag zakt de ecu uitvalt.

wel een rare storing...
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
floater
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jan 2007, 17:56

Re: Motormanagement aan na regen en motor valt uit ! Help

Bericht door floater »

Heren,


Vandaag is mijn VW gediagnostiseerd :werkaanT4

Resultaat : 4 fouten zaten nog in het geheugen

Ontstekingskaars

Krukas sensor

EGR

En iets met een potentiometer spanning.

Volgens VW kan enkel de krukas sensor de auto laten uitvallen/niet starten.

Kan die nat worden ? In mijn geval.

Hij gaat 14de binnen voor twee dagen controle. Heb ondertussen al een subsidie aanvraag ingediend omdit te gaan bekostigen.

Groeten,

Ben
floater
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jan 2007, 17:56

Re: Motormanagement aan na regen/zon en motor valt uit ! Vervolg

Bericht door floater »

Ondertussen is de auto in de VW garage geweest en heb daar 420 euro achtergelaten. Nokkenassensor vervangen en klein onderhoud( luchtfilter ).

Fouten zijn dan ook gewist geworden door de garage. Drie dagen zonder zorgen rondrijden en gisteren ohtend toen de zon hoog aan de hemel stond was het weer zo ver. Even samen met lief naar de supermarkt enkele honderden meters verder ( ja dan neem ik gewoon mijn bussie voor en niet te voer ;-).
Wil de auto weer starten en hij houd zich in en schokt een beetje. Boem motor valt uit alvoor ik de 2de versnelling haal. Contact aan , motormanagment sirene weer aanwezig. Toen was mij het huilen nader dan het lachen. Weer proberen , want wou die 32 wachtende achtermij niet ophouden. Beetje hoog in de toeren houden toch aan de kant geraakt. Op dat kleine stukje ( 40m ) , ging meteen de olie aan , ASR slipding of hoe heet dat en ook viel plots de toerentalmeter naar nul bij het gas geven.
Dacht al meteen aan de VW-hemel en al mijn weekend/week plannen/verplichten in het verschiet.

Wat doen.. toch maar met hoog in de toeren, terug naar huis gesukkelt en de ANWB gebelt. Welgeteld 70min later stopte een flinke pechwagen voorzien van alle tools.

Hij bedacht zich niet en gaat meteen de auto uitlezen. Ja hoor .. weer vier fouten ( heb van de fouten een foto gemaakt en kan dit eventueel posten ) waaronder weer die EGR. De technieker ging meteen richting zijn FACOM toolset en begon de EGR eruit te schroeven. Haalt hem eruit en vol verbasing :ie zat die ruimte om de actuator klep voor 60% gevuld met roet in een vast substantie. Heeft deze dan met schroevendraaier en stalen borstel gereinigd. Zijn handcomputer gaf hem de mogelijkheid om de klep te testen als de motor uit stond . Deze zagen we duidelijk nog werken. Oef.
Verder heeft hij de fouten weer gereset en hebben samen een testrit gemaakt. Klonk goed.

Nu stel ik me de vraag ... zal ik dan maar die nokkenassensor weer gaan verkopen aan de VW garage ?
Is het zo dat de motor weet hoeveel lucht hij moet gaan herbruiken ?
Stel die EGR ruimte zit zo vol , kan hij de spelverderver zijn in het functioneren van de auto ?
Hoe leg ik het verband dat het eerst gebeurde met al die regen en vocht ?

Hartelijk bedankt voor het lezen !!!

Mvg,

Ben Mnosieur
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Motormanagement aan na regen/zon en motor valt uit ! Vervolg

Bericht door Henk250 »

Fijn dat de anwb je geholpen heeft.
Hier hadden ze al moeite om een zekering van de ruitenwisser in een Lupo te vinden en te vervangen.

:nuts

Ik denk dat de VW garage zijn best heeft gedaan,en dat je vergeet dat fouten vaak aan veel dingen kunnen liggen.
Vermoedelijk hebben ze ook geprobeerd om je portemonee niet te leeg te trekken.
Als je alles moet laten onderzoeken en testen duurt dat wat langer dan een paar uur.
Waarschijnlijk had je geluk met de anwb monteur,of had hij ervaring met de foutmelding.
Een Powerbox geeft rare verschijnselen soms.
Die zou ik er eerst uitgooien voor je eigen gemoedsrust.

Ik hoop voor jou dat je het snel oplost.

Wat je kunt doen,is een logboek bijhouden,wanneer de fout voorkomt.
Bij optrekken,warm of koude motor.
Lichten aan of uit.
Kachel aan of uit etc.

Succes.

:zwaai
Laatst gewijzigd door Henk250 op 18 dec 2011, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Motormanagement aan na regen/zon en motor valt uit ! Vervolg

Bericht door emil »

ik weet niet hoe het bij de 1.9 zit maar heb van de 2.5 wel gehoord dat je egr dicht kan raken door
roet en vet, maar dan zit vaak ook je inlaat spruitstuk dicht
en het zou verklaren dat je weinig verschil merkt of je powerbox er wel of niet inzit er kan dan gewoon niet genoeg lucht de motor in ,de luchtmassameter ziet dat en staat niet toe dat er meer brandstof in gaat
dus powerbox useless ,maar waarom dat ie dan ineens compleet uitvalt en niet in noodloop gaat is wel
vreemd dus ik ben bang dat jou probleem nog niet volledig is opgelost (sorry)
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Motormanagement aan na regen/zon en motor valt uit ! Vervolg

Bericht door TsX »

dat zou idd wel eens de oorzaak kunnen geweest zijn.
mogelijk zelf in combinatie met de powerbox.

ook het feit dat je zegt dat je door veel gas te geven toch thuis bent geraakt.
een egr klep zal meestal enkel openen als de motor stationair draait,
en zou dicht moeten gaan als dit niet het geval is.
Door vervuiling in het traject kan deze wel eens blijven open staan,
met als gevolg dat je motor onvoldoende vermogen kan geven (door te weinig zuurstof?).

Maar had dan de ecu geen fout moeten geven van de egr klep ?
misschien dat je powerbox daar voor iets tussen zit ... ?

Het verband met regen/vocht ?
misschien slechtere luchttoevoer ?
waardoor je nog meer slechte lucht gaat aanzuigen door de lekkende egr klep

Feit is wel dat VW die toch wel even had kunnen controleren...
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Motormanagement aan na regen/zon en motor valt uit ! Vervolg

Bericht door Egbert&Manon »

Kans is groot dat ergens onder de motorkap een slechte stekkerverbinding zit.
Besteedt eens een half uur aan lostrekken/schouwen/vastzetten van diverse stekkers.
Goedkope oplossing om eea uit te sluiten.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
floater
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jan 2007, 17:56

Re: Motormanagement aan na regen/zon en motor valt uit ! Vervolg

Bericht door floater »

TsX schreef:dat zou idd wel eens de oorzaak kunnen geweest zijn.
mogelijk zelf in combinatie met de powerbox.

Maar had dan de ecu geen fout moeten geven van de egr klep ?
misschien dat je powerbox daar voor iets tussen zit ... ?
Beste collega's,

Bedankt voor de reactie's en om mee te denken.

Eerst en vooral wil ik zeggen , dat het eerste wat ik gedaan had vooraleer hij naar de garage ging. Het verwijderen van de powerbox en is nog steeds verwijderd.

@Tsx : zou het niet kunnen dat stukjes van die vet/roet substantie afbrokkelen en tussen de klep gingen zitten?

Hier even een foto van gisteren.

Misschien moet ik ook de tools in huis halen om een uitlezing te doen en dan de fouten te resetten. Of een boek/auto roman gaan schrijven. Ik ben nu aan het lachen... maar als je er staat en je geliefd busje gedraagd zich als " Herbie " ... zucht.. hier wordt je niet blij van.

Groeten,

Ben

Afbeelding
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Motormanagement aan na regen/zon en motor valt uit ! Vervolg

Bericht door TsX »

Dat kan heel zeker gebeuren.
Dat is zelfs iets wat bij meerdere merken voorvalt.
Bij vw heb ik geen idee, maar bij opel zijn hiervoor een aantal terugroepactie's geweest.
De klep bleef door vuil/roest/roet open staan.
Volgens mij iets wat ze bij VW eerst hadden moeten bekijken,
zoals de anwb-technicus dus wel gedaan heeft.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
floater
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jan 2007, 17:56

Re: Motormanagement aan na regen/zon en motor valt uit ! Vervolg

Bericht door floater »

Beste collega VW'ers.

Afgelopen donderdag had ik een dagje vrij. Wil brood gaan halen 400m verder op. Start prima , rij lekker tot daar net voor aankomst.. druk is de koppeling in om vervolgens te gaan remmen. EN motor valt boem weer uit en kon net paaltje uitwijken.
Wat nu !

Uiteindelijk gekozen voor een lokale Bosh garagist die dit jaar nog tijd had. Kon hem wel nog met fouten tot daar krijgen en reed hij moet ik zeggen niet helemaal verkeerd , ondanks de kerstverlichting op mn dashboard.
Vandaag gaan halen en weer fouten in de EGR , gloeibougie en weer de krukassensor en referentie spanning sensor B ! Nu is het die sensor die VW vervangen heeft ??? De garagist vond dat dus ook raar. In het EGR systeem was niet meteen onrust te zien. En konden we nu niet meer doen dan fouten wissen en kijken wat het weer gaat brengen.

Hij steld zich de vraag als het toch niet aan de bekabeling kan liggen van die sensor tot de computer?
Misschien doet de computer niets met het signaal ?
De krulas sensor is een ( toerental signaal ) hall element , wat misschien geen goede detectie vlakken heeft en de pulstrein niet zuiver is ??? ( ben nu maar zelf aan het gissen )
Heb eigenlijk 2.01.2012 een afspraak staan met een tuner ( ervaring , testbank enz... ) om hem af te stellen. ( afspraak stond al langer ) , is de kans groot dat hij softwarematig het hele EGR buiten spel zet ?

Nu rijd ik eigenlijk rond met een bang hart , want wie weet sta ik dadelijk weer stil. :(

Afspraak is wel met de garagist dat hij hem ,van zodra hij meer tijd heeft , hem bij houd en tussen door wat km mee gaat maken met meetapparatuur erop aangesloten. En wat meer gerichte testen gaat doen !

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken,

Mvg en prettige kerst !

Ben
Plaats reactie