Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Startprobleem

vragen over de T4
Plaats reactie
Hupkehel
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mar 2007, 10:39
Locatie: Hedel

Startprobleem

Bericht door Hupkehel »

Van het ene op het andere moment starten nu niet meer mogelijk, totaal dood. Voorgloeilampje werkt. Batterij is op spanning. Van motorzijde geen tik of geluid van enige stroomschakeling (relais?) te horen. Wel voorgeschiedenis: startte 1/2 jaar geleden wisselend slecht, toen opbouw (pignon/relais?) aan startermotor verwisseld, starten toen geen probleem meer. Kort geleden bleef startermotor door draaien bij contact af, stopte na enige minuten uiteindelijk wel. Heb in verleden wel gemerkt dat incidenteel het starten verliep of was de accu bijna leeg gezogen, dit bleek echter niet zo te zijn, even later startte de motor direct.
Wat kan het onderliggend probleem zijn?
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Startprobleem

Bericht door Wim T4 935 »

IK denk in 1e instantie aan het beruchte blokje onder het contactslot.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Startprobleem

Bericht door Multivan Generation »

als je nu een startpoging doet,
en je draait de sleutel om na het gloeien,
valt de binnenverlichting (als je je deur open laat staan) dan uit?
Wat gebeurd er met het digitale klokje en de dagteller? Vallen die ook even weg? (cijfers niet meer zichtbaar).

Het contactblokje onder het contactslot zou inderdaad goed de oorzaak kunnen zijn.

Welke motor zit er in de bus?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hupkehel
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mar 2007, 10:39
Locatie: Hedel

Re: Startprobleem

Bericht door Hupkehel »

Wim T4 935 schreef:IK denk in 1e instantie aan het beruchte blokje onder het contactslot.

Ik ben er uit, het bleek uiteindelijk toch de startermotor te zijn.
Jij tipte mij voor een foto van een relaisboard, dit bleek niet die van mijn type T4 D 2.5 -'97
Kreeg wel van een VW magazijnbediende alle relais kwa functie voorgeschoteld.
Adviseerde toch eerst de startermotor er uit te halen en deze vervolgens nogmaals te testen, dan kabels doormeten, dan relais controleren en als laatste contactslot vervangen, zo eerder het defect niet is ondekt.
Ik wil de foto van het relaisboard mét relaisnr. en functie plaatsen maar dat lukt mij hier niet.
Als jij mij jouw mailadres stuurd stuur ik de foto toe.

Groet en bedankt :ikrij
Plaats reactie