Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

eerste foutmelding

vragen over de T5
Plaats reactie
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

eerste foutmelding

Bericht door Rogier663 »

Hallo,

Sinds 30 september van dit jaar (2011 dus) ben ik dus ook in het bezit van een T5 uit 2008 174pk.

Gisteren terug gekomen uit Willingen Duitsland en op de autobahn ook even lekker het gas ingetrapt grote stukken 160 en van Oberhausen naar Arnhem ook regelmatig de 180 aangetikt. Op en neer op 1 tank geen probleem (gemiddeld 1:10), moest vanmorgen wel de tank weer vullen en tankte 80 liter. Ik reed daarna de snelweg op en reed een beetje door (binnen de normen van een niet warme motor) en opeens de "ping" de melding: werkstatt en een knipperend gloeispiraal. Bus ging niet harder meer dan 120. Op de vluchtstrook gestopt, contact uit gezet en weer opnieuw gestart. 1/2 sec de melding werkstatt maar geen knipperend gloeispiraal meer, bus reed verder weer prima. Op plaats van bestemming motor uitgezet en weer gestart, geen meldingen meer. Later weer richting huis en geen meldingen meer gehad, bus reed verder prima geen problemen meer.

Zou dit komen door wel erg laat tanken?? Toch wat vuil uit de tank ofzo? Of heeft iemand andere suggesties?

Gr. Rogier
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: eerste foutmelding

Bericht door Donald4Motion »

Heb hetzelfde eenkeer gehad, bleek een stekker in het motor compartiment niet goed te zitten.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: eerste foutmelding

Bericht door vaniac »

Waarschijnlijk het bekende probleem met de vastzittende verstelling van de turbolader. Deze komt aan het licht als je de motor eens flink laat werken. Kan ook nog een probleem met het roetfilter zijn. Allereerst het storingsgeheugen bij de dealer laten uitlezen voordat er overhaaste conclusies worden getrokken!!!!
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: eerste foutmelding

Bericht door robertTREBOR »

zelfde probleem met exact zelfde bus en bouwjaar.

teveel weerstand alleen bij snel rijden door verstopte of kapotte roetkat.

van foutuitlezing zal je niet veel wijzer worden, als je de uitlaat losmaakt bij de aansluiting aan de achterzijde van de roetkat

zag je in mijn situatie de brokstukken tegen de temp. sensor aanliggen.

roetkat weg , vaste voorpijp , sensors uitschrijven en hij rijdt sneller en lekkerder dan ooit tevoor.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: eerste foutmelding

Bericht door Rogier663 »

Bedankt voor jullie reacties, de eerste sprak mij trouwens wel het meeste aan, dat van die losse stekker verbinding. Dat is namelijk makkelijk op te lossen, de overige twee reacties gaan geld kosten.

Maar...ik heb de storing niet gehad op de duitse autobahn, de bus reed gewoon super!! Deze melding kreeg ik dus (tot nu toe) eenmalig nadat mijn tank ook vrijwel helemaal leeg was. Daarna ook geen melding meer gehad en de bus reed weer als daarvoor!!!

Ik heb trouwens je hele verhaal gelezen over de roetkat/filter gaat dat geen problemen opleveren als je die zomaar weg haalt? En dan bedoel ik niet de storingen maar bij een eventuele controle en met name in Duitsland?

Rogier
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: eerste foutmelding

Bericht door Multivan Generation »

robertTREBOR schreef:van foutuitlezing zal je niet veel wijzer worden....
De foutmeldingen die er bij jou uitkwamen waren toch zeer duidelijk!!
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: eerste foutmelding

Bericht door robertTREBOR »

de foutmeldingen waren grote temp. verschillen tussen de onderlinge sensors

iedereen met enig verstand van zaken riep gelijk dat de achterste sensor stuk was.

toen de roetkat los werd gemaakt bleek dat de hele inboedel in brokstukken tegen de achterste sensor aan lag en derhalve de doorstroming ernstig belemerd werd.

vandaar de lage topsnelheid en het uitsluitend in de noodloop gaan in 5e en 6e versnelling bij hoge snelheden.

verder kom ik zeer zelden in duitsland, bovendien als ik er wel kom lijkt me de kans zeeeer klein dat een politieagent op de grond

gaat liggen om onder me bus te kijken of de katalisator er nog onder zit, m.a.w. je kan overal wel bang voor zijn.

ik rij nu volgens laatste meting zeker 10 % zuiniger 7,5 ltr / 100 km bij 105 km/uur en aanzienlijk hogere top denk 190 ofzoiets.

ben nu weer druk met me Xenon lampen :-) shit zijn nog steeds niet binnen ! als die er zijn wil ik denk me oude lampunits

op me gemak gaan ombouwen volgens de multivan manier met de ebay lenzen erin, lekker bezig zijn hahahaaaah

have fun allemaal !
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Plaats reactie