Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

probleem turbo?

vragen over de T4
willy
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:33

probleem turbo?

Bericht door willy »

Hallo allemaal, zal me even voorstellen, ben Willy Bulten en kom uit Heerenveen en ben sinds kort in het bezit van een t4 2.5 tdi acv motor 102 pk van het bouwjaar juni 97.
De auto heeft bijna 225000km gelopen. Een kleine maand geleden heb ik de auto gekocht en heb direct de distributie laten vervangen. Heb de auto ook laten tunen bij tunex.
Sinds afgelopen zaterdag bij een snelheid van ongeveer 130 a 140 viel het vermogen plotseling weg en was er aanzienlijk meer lawaai. Volgens mij na het een en ander te hebben gelezen op dit forum geloof ik dat de auto dan in noodloop is gekomen. Na een uurtje stilstaan leek ie het weer te doen, maar vanmorgen na ongeveer een kilometer weer hetrzelfde verhaal, en vanmiddag na de hele dag stil te hebben gestaan was er direct noodloop. Heb vanavond de vacuumslangetjes van de turbo vervangen en hij reed weer goed, maar na een kilometer weer mis. Trouwens, heb vanwege gebrek aan slangetjes niet de slangen naar luchtfilterhuis, egr, en computer vervangen. Heb benzineslang gebruikt ( is dat een probleem?) Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen?
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: probleem turbo?

Bericht door dennisvt4 »

het mooiste is rijdend uitlezen en een log maken en hier plaatsen, mischien een ww bij jouw in de buurt met vagcom ?
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: probleem turbo?

Bericht door m.c van den berg »

misschien je luchtmassa meter. of een scheur in de inlaatluchtslang naar je turbo. koud is de slang stug,warm soepel en dan lucht kwijd raken. als er lucht ontsnap heb je meer herrie
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: probleem turbo?

Bericht door Pascal-141 »

willy schreef:Hallo allemaal, zal me even voorstellen, ben Willy Bulten en kom uit Heerenveen en ben sinds kort in het bezit van een t4 2.5 tdi acv motor 102 pk van het bouwjaar juni 97.
De auto heeft bijna 225000km gelopen. Een kleine maand geleden heb ik de auto gekocht en heb direct de distributie laten vervangen. Heb de auto ook laten tunen bij tunex.
Sinds afgelopen zaterdag bij een snelheid van ongeveer 130 a 140 viel het vermogen plotseling weg en was er aanzienlijk meer lawaai. Volgens mij na het een en ander te hebben gelezen op dit forum geloof ik dat de auto dan in noodloop is gekomen. Na een uurtje stilstaan leek ie het weer te doen, maar vanmorgen na ongeveer een kilometer weer hetrzelfde verhaal, en vanmiddag na de hele dag stil te hebben gestaan was er direct noodloop. Heb vanavond de vacuumslangetjes van de turbo vervangen en hij reed weer goed, maar na een kilometer weer mis. Trouwens, heb vanwege gebrek aan slangetjes niet de slangen naar luchtfilterhuis, egr, en computer vervangen. Heb benzineslang gebruikt ( is dat een probleem?) Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen?
Ik vermoed dat de oorzaak aan het tunen van Tunex zou kunnen liggen . Misschien gaat de turbodruk TE hoog , en gaat hij daardoor in noodloop .
Of , wat ook kan : misschien staat de timing (van de nieuwe riemen ) niet 100% correct ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
willy
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:33

Re: probleem turbo?

Bericht door willy »

Dank voor jullie reacties. Wat betreft het maken van een log, ik weet niet hoe dat moet en ik zou niet weten of er iemand in mijn buurt woont die me daar mee kan helpen.
Ik vermoed niet dat het de lmm is omdat die zoals ik hier en daar gelezen heb zorgt voor een geleidelijk vermogensverlies voordat ie daadwerkelijk stuk gaat en dat was niet het geval. Dat van die luchtslang naar turbo zou kunnen, ga daar morgen even naar kijken als ik gelegenhied heb.
Over de distributie weet ik te vertellen, dat hij zowel voor als na die tijd goed liep. Een week later is de auto getuned bij een bedrijf die er al heel wat hebben gedaan zonder problemen. Dat de turbodruk te hoog is ingesteld is lijkt me niet voor de hand liggend, omdat de auto na het tunen minstens 500km goed heeft gelopen. Dit is wat ik zo even denk, maar ik zeg ook maar wat, ben geen automonteur. Wellicht komen er nog meer reacties .
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: probleem turbo?

Bericht door Multivan Generation »

willy schreef:Dank voor jullie reacties. Wat betreft het maken van een log, ik weet niet hoe dat moet en ik zou niet weten of er iemand in mijn buurt woont die me daar mee kan helpen.
Ik vermoed niet dat het de lmm is omdat die zoals ik hier en daar gelezen heb zorgt voor een geleidelijk vermogensverlies voordat ie daadwerkelijk stuk gaat en dat was niet het geval. Dat van die luchtslang naar turbo zou kunnen, ga daar morgen even naar kijken als ik gelegenhied heb.
Over de distributie weet ik te vertellen, dat hij zowel voor als na die tijd goed liep. Een week later is de auto getuned bij een bedrijf die er al heel wat hebben gedaan zonder problemen. Dat de turbodruk te hoog is ingesteld is lijkt me niet voor de hand liggend, omdat de auto na het tunen minstens 500km goed heeft gelopen. Dit is wat ik zo even denk, maar ik zeg ook maar wat, ben geen automonteur. Wellicht komen er nog meer reacties .
Als je een regio of woonplaats vermeld dan zou het zo kunnen zijn, dat er iemand binnen een geringe afstand woont, die met vagcom een logje zou kunnen maken.
Als je vooraf geen problemen hebt gehad en wel minstens 500 km zonder problemen hebt kunnen rijden, dan lijkt het me, dat je het in de tuning moet zoeken.

Even heel kort door de bocht, een tuning door Tunex is zeker niet de beste tuning.
Lees hier eens op het forum de ervaringen, en gebruik hiervoor eens de zoekfunctie met als zoekwoord Tunex.

Edit: ik zie dat je uit Heerenveen komt..
Wellicht dat er wat Friezen zijn die je kunnen helpen?

EDIT 2: rijd even langs Tunex en laat je originele software weer terugplaatsen, zodat je de software al uit kunt sluiten..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: probleem turbo?

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:[Even heel kort door de bocht, een tuning door Tunex is zeker niet de beste tuning.
Lees hier eens op het forum de ervaringen, en gebruik hiervoor eens de zoekfunctie met als zoekwoord Tunex.


EDIT 2: rijd even langs Tunex en laat je originele software weer terugplaatsen, zodat je de software al uit kunt sluiten..
Inderdaad , daarom dat ik al vermeldde dat het aan de "tuner" zou kunnen liggen , en het is zeker niet de eerste die er problemen aan overhoud wegens onvakkundige tuning.
Daarom dat ik ook al zei dat de turbodruk wel eens te hoog zou kunnen zijn : dat is bij het 'tunen' vaak de 'snelle' (lees:simpelste) oplossing , gewoon even die turbodruk stevig omhooghalen , en hij zal wel beter gaan . ...Yeah wright ... Er komt bij goed chippen heus wel wat meer kijken .
Ik zou Willy ook aanraden , net zoals Multivan Generation zegt, om eens terug te gaan naar de chiptuner in kwestie , en vragen of het originele software er terug in kan ,als test .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
willy
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:33

Re: probleem turbo?

Bericht door willy »

Heb vandaag mijn auto maar even naar de vw dealer gereden om uit te laten lezen, ik zou anders ook niet weten waar ik moet beginnen. De uitdraai laat zien dat de volgende problemen zich voordoen:
0527 voeler inlaatspruitstuk g72- onderbreken of kortsluiting met plus ;
00550 regeling inspuitbegin, regelverschil, sporadisch voorkomende storing;
00553 luchtmassameter g70 onderbreking of kortsluiting met massa, sporadisch voorkomende storing;
01269 klep inspuitbegin n108, onderbreking of kortsluiting met massa, sporadisch voorkomende storing;
00532 voedingsspanning, signaal te zwak;
00532 voedingsspanning signaal te sterk.

Heb een nieuwe luchtmassameter geplaatst, daardoor loopt hij iets beter, maar nog steeds gevoel dat je maar 50 pk hebt of zo.

De suggestie om "even"naar het tuningbedrijf terug te gaan wilde ik liever nog uitstellen omdat het bij mij niet om de hoek is.

Wie heeft er nog meer relevante suggesties?
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: probleem turbo?

Bericht door Harry 341 »

Eh...luisteren naar advies van weetjewellers en terugaan naar die tuner met die "goede" naam??
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: probleem turbo?

Bericht door dennisvt4 »

stlstaand uitlezen is in dit geval echt niet voldoende

als t in de tunning zit kan je dat veel beter zien met een log, en een te hoge druk kan je dan beter beoordelen
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
willy
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:33

Re: probleem turbo?

Bericht door willy »

Het is wellicht een goed idee rijdend een log te maken, maar met wie? Heb zelf de apparatuur en de kennis niet.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: probleem turbo?

Bericht door Egbert&Manon »

Zaterdagochtend komt Bart bij mij, banden brengen en worstelen met de remmen van mijn T4.
Misschien kunnen we even een blik onder je motorkap geven als je langskomt?
Uitlezen kunnen we niet, maar hebben wel een beeetje kennis.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: probleem turbo?

Bericht door René »

Aanzienlijk veel lawaai?
Geen idee waar ik dat mee kan vergelijken.
Is het mogelijk om een filmpje oid te maken met het fenomeen?
Mogelijk dat we zo iets meer info kunnen halen uit die informatie.
Namelijk nog niet mee gemaakt dat lawaai en noodloop samen voorgekomen zijn.
Niet te hopen dat je je turbo opgeblazen hebt.
Weet niet of brandstof slang goed tegen vacuum kan.

Waar is dat lawaai mee te vergelijken?

René
willy
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:33

Re: probleem turbo?

Bericht door willy »

Bedankt Egbert voor je aanbod. Als ik ik er gebruik van wil maken zal ik je een mailtje sturen, maar misschien reageert er nog iemand die de auto rijdend met me kan uitlezen.

René, ook bedankt voor je reaktie. Wat het lawaai betreft, het is net of er een stukje geluidisolatie weg is gehaald, ( kan het zijn als de wastegate open staat er meer lawaai is?)

Zou mijn probleem iets te maken kunnen hebben met de turbodrukregelaar, heet dat n75?
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: probleem turbo?

Bericht door Egbert&Manon »

Distributie kan ook wellicht een tandje versprongen zijn.
Mogelijk heb je hier garantie op.

Hier in het noorden weet ik niet wie vagcom heeft om uit te lezen.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie