Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Standkachel D3LC

vragen over de T4
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Standkachel D3LC

Bericht door BenTDI »

Heb de standkachel ingebouwd op een sensor aansluiting na,maar kan de juiste draden nog niet vinden ..het moet op het schema G18 zijn van een california vanaf 1998 -2003...
Er hangt maar een aderige draad bij de C stijl en heeft de kleur bruin/wit en de sensor heeft twee contacten..
Volgens het kleuren schema moet het de draden Groen/grijs zijn en groen..kabelboom en hemeltje en inrichting zijn van bouwjaar 2002 ..
Kan ik ze soms aftakken bij de regel eenheid in het hemeltje en naar de C stijl leiden of kan het ook op een andere plek ?
De standkachel word nog niet herkent in het display van de regel eenheid ..
Nog toegevoegd sensor foto :bonk
Bijlagen
IMG_5959.JPG
IMG_6077 klein.JPG
IMG_6084klein.JPG
Laatst gewijzigd door BenTDI op 26 jan 2012, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Standkachel d3dl

Bericht door jorritK »

Hoi Ben, ik heb nog eens gekeken in de documenten over die standkachel. Daar staat in dat de draadkleuren zwart-wit moeten zijn en uiteindelijk op positie 19 en 20 van het bedieningspaneel komen. Ik zal het morgen bij daglicht nog even checken. Dat grijs-groene gebeuren, heeft volgens mij te maken met de buitentemperatuurvoeler maar dat weet ik niet zeker. Bij mij zit er naast de doorvoering naar de hoofdaccu ook nog een grijsgroene kabel bij met aan de accu-zijde een rode contrastekker. Ik doe hier niks mee verder want ik heb die buitentemperatuur via de clima display.

Succes, ben benieuwd of je het nu aan de praat krijgt. :yes
Bijlagen
d3l.jpg
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Standkachel d3dl

Bericht door BenTDI »

Hoi Jorrit let op ik heb hier een schema van Oscar en daar staat duidelijk de thermo voeler aan de rechter C stijl op en heet hier G18 ...lees de rest en als het goed is moet dit de beslissende aansluiting zijn voor de thermovoeler en moet ie m dan vinden in het display van het hemeltje...
Heb inmiddels ook de aardlek schakelaar vervangen die was dus kapot ...heb er een bij de vrijbuiter gehaald en afmetingen waren hetzelfde en aansluiting ook alleen iets smaller voor in de zekeringzuil...maar dat geeft niet deze slaat er tenminste uit als ik op de test knop druk ...
Hier nog het schema..van de B3LPen de D3LP standkachel..uitgave vanaf 09-1998..
Bijlagen
schema standkachel met display camping uitrusting.jpg
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Standkachel d3dl

Bericht door Multivan Generation »

gelukkig heb ik geen standkachel,

dan heb je er ook geen probleem mee :bifun :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Standkachel d3dl

Bericht door jorritK »

Ik heb nog niet gekeken naar die kleuren, maar ik ga morgenavond weer aan de slag dus ik laat ff weten wat de kleuren zijn. Dat verhaal van Oscar klinkt anders ook heel aannemelijk. hmmm :nuts
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Standkachel d3dl

Bericht door jorritK »

Ben, bij mij zijn allebei de kabeltjes die op de sensor rechter C-stijl komen, zwart-wit. Ze gaan naar de connector van het bedieningspaneel. Succes!
Ben je al verder gekomen?
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Standkachel d3dl

Bericht door BenTDI »

Hoi jorrit ,
De kachel doet het inmiddels op een 12v draad vanaf de zekeringen kast waar alleen 12v op staat op de gele draad die van de standkachel afkomt maar alleen op de gele anders problemen ... en zoals Oscar al zei ik lever goede spullen ,ik moet nu alleen nog de Zentralelectronic aan de gang krijgen ten opzichte van de kachel... :nuts ,maar de doorzetter wint...
O ja jorrit bij die huishoud accu zit ook nog een thermo voeler en die moet links bovenin in de accukast geschroefd...,daar zit een hoekijzertje aan met de thermovoeler erop....
Ikzal je ook nog even het schema van de camping uitrusting california coach sturen...zie je mail.
Groet Ben
:nuts :nuts :nuts :nuts :nuts :nuts
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Standkachel d3dl

Bericht door Oskar 725 »

jorritK schreef:Ben, bij mij zijn allebei de kabeltjes die op de sensor rechter C-stijl komen, zwart-wit. Ze gaan naar de connector van het bedieningspaneel. Succes!
Ben je al verder gekomen?
Jorrit wat zijn de pen nrs. op de connector waar ze op het bedienings-paneel zitten? de kleuren kunnen verschillen per bouwjaar, de penbezetting op de componenten niet gauw??
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Standkachel d3dl

Bericht door jorritK »

Oskar, ik kan zo snel geen pennummers lezen op de connector. Alleen volgens bovenstaand schema zou het positie 19 en 20 moeten zijn.
Ben benieuwd hoe het er voor staat bij je Ben? Weer een stukje verder?
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Standkachel d3dl

Bericht door Oskar 725 »

Jorrit,
wat ik begrepen heb van Ben werkt het! :jump
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Standkachel d3dl

Bericht door BenTDI »

Hallo,hier ben ik weer met een goed bericht ...De kachel werkt helemaal naar behoren en wordt herkent in de regelunit in het hemeltje ,wat ik nog moet uitproberen of ie het ook doet met de timer...
maar hij Blowt lekker jo en wordt lekker warm in de bus ....ook de sensor is 100 % en heb ik geplaatst waar ie moet zitten in het vierkante gat in de C stijl rechts en omdat de sensor geen afdek kapje had heb ik het volgende erop gevonden .....een thee zeefje......kan er nog genoeg lucht bij om de omgevingstemperatuur te meten.
Ik kan de temperatuur ook instellen als ik de knop aanzetten vasthoud en pijltjes omhoog en omlaag doe en varieert van 10 gr - 30 gr Celsius :bifun :bifun :zwaai

Oscar heb jij nog gekeken in de etka of het deze sensor is ...heb ik doorgegeven bij de dealer als G86 :bifun en daar kwam uit het bestelnr. 701959625
hoor nog wel... :toppie
Bijlagen
IMG_6109.JPG
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Standkachel d3dl

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Ben,
mooie oplossing, zeer creatief!
Veel plezier en warmte van je kachel :toppie :campingT4
Sensor is de buiten voeler van de motor bij-verwarmer.Dus niet van de binnen voeler, lijkt er zelfs niet op! :nuts
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: Standkachel d3dl

Bericht door J.F.A. »

BenTDI schreef:Hallo,hier ben ik weer met een goed bericht ...De kachel werkt helemaal naar behoren en wordt herkent in de regelunit in het hemeltje ,wat ik nog moet uitproberen of ie het ook doet met de timer...
maar hij Blowt lekker jo en wordt lekker warm in de bus ....ook de sensor is 100 % en heb ik geplaatst waar ie moet zitten in het vierkante gat in de C stijl rechts en omdat de sensor geen afdek kapje had heb ik het volgende erop gevonden .....een thee zeefje......kan er nog genoeg lucht bij om de omgevingstemperatuur te meten.
Ik kan de temperatuur ook instellen als ik de knop aanzetten vasthoud en pijltjes omhoog en omlaag doe en varieert van 10 gr - 30 gr Celsius :bifun :bifun :zwaai

Oscar heb jij nog gekeken in de etka of het deze sensor is ...heb ik doorgegeven bij de dealer als G86 :bifun en daar kwam uit het bestelnr. 701959625
hoor nog wel... :toppie
Hoi Ben.
Waarom een theezeefje gebruiken ?? je kunt toch origineel krijgen bij VW. Je hebt nu bijna alles origineel maar een theezeefje neen. :bifun :bifun :bifun :bifun

Fred.
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Standkachel d3dl

Bericht door BenTDI »

Fred maak jij eens een foto van die sensor bij jou en stuur m naar me op dan kan ik eens zien hoe de buitenkant eruit ziet..
Zit hij bij een Exclusive ook in de C stijl ????
Foto van die sensor die ik heb bijgevoegd.
Koelkast doet het niet meer na inbouw van standkachel, wordt wel gedetecteerd in de regeleenheid en kan alles instellen ? zekeringen oke ..en alle kabels goed aangesloten? :bonk ..zal m eerst eens met de aansluiting op 220v proberen :ie
Of zou er een zekering in de omvormer kapot kunnen zijn ? ook maar weer even nakijken.

Groetjes Ben :nuts :nuts :nuts :nuts
Bijlagen
IMG_5959.JPG
IMG_6101.JPG
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Standkachel d3dl

Bericht door jorritK »

Ben bedankt voor de foto's! Maar heb hem nog niet aan de praat helaas.

Hmmm, electrisch aansluiten is niet mijn sterkste punt. Ik heb de standkachel gemonteerd en wil deze nu even inschakelen. Doseerpompje werkt als ik hem aan de 12 v hang, maar de kachel doet niks. Ik heb de losse huishoudaccu even tijdelijk in de bus gezet. Ik gebruik dus nog geen kabelboom van de camper. Vervolgens heb ik de gele draad aan de + gehangen en de bruine draden aan de - van de accu. De rode draden heb ik doorverbonden. Er gebeurd niks. Wat doe ik fout? Moet ik die rode tesamen met de gele aan de + hangen?

Ik kom maar weinig wijs uit de schema's eerlijk gezegd. Wie kan me helpen.
Plaats reactie