Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Storing standkachel California (storingscode F52)

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Storing standkachel California (storingscode F52)

Bericht door Joris 407 »

Met de kou opkomst heb ik voor het eerst sinds dat we ons campertje kochten de standkachel vandaag maar eens uitgeprobeerd, maar deze werkt niet goed. Na inschakelen loopt ie een paar minuten; dan krijg ik foutcode F52 in het display. Volgens het boekje moet je dan de verwarming uitzetten, wachten totdat de ventilator niet meer loopt en vervolgens nog maximaal 2x proberen in te schakelen. Dit heb ik gedaan, maar de kachel blijft steeds na een paar minuten uitvallen. Vervolgens meldt het boekje: "prüfen Sie den Krafstoffvorrat". Er zit voldoende brandstof in de tank.

Het boekje brengt me wel op het spoor dat het aan de brandstof toevoer moet liggen. Daarnaast is het zo dat ik zeker weet (ook van de vorige eigenaaar) dat de verwarming minstens 2.5 jaar niet aan is geweest.
Ik denk aan lucht in de leiding of een vies brandstoffilter.

Nu is het er het weer niet voor om 'ns lekker onder de bus te gaan liggen :winter , maar: zit ik op het goede spoor? Iemand ervaring met genoemde storing(scode)? Het zou fijn zijn om 's morgens niet te hoeven krabben :)

Gegevens: VW T4 2.5TDI California 1997 80.000km. Ik weet niet welk type kachel het is, dus op standkachel.com kan ik (nog) niet gericht naar een handleiding zoeken.

Zelf vond ik nog door googlen op het nugget forum:
Begin citaat:"Voor wie er mee te maken krijgt (foutmelding F52 en/of F53) blijkt het meest voor te komen:
Om te voorkomen dat je alle berichten dan moet lezen de volgende samenvatting. Doe er je voordeel mee.
- de slangaansluiting op de thule die uit de brandstoftank komt lekt en trekt valse lucht waardoor er luchtbelletjes in de aanvoerleiding komen.
- de massakabel op de deksel van de standkachel contoleren.
- brandstoffilter in doseerpomp reinigen
-temparatuurvoeler (bestuurderszijde) moet een weerstand hebben van ca 1.8 Kohm. Zo niet vervangen.

Het filter in het brandstof pompje bleek bij mij niet voldoende doorlaat te hebben door vervuiling ed. Na ultrasone reinigen weer helemaal top." Einde citaat
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Storing standkachel California (storingscode F52)

Bericht door Egbert&Manon »

Welke geur of kleur rook komt er uit de uitlaat?
Het pompje moet tijdens het starten een tikkend geluid hebben; dit moet je buiten horen (geknield ter hoogte van tankklep).
Brandstofleiding kan gescheurd/geknikt zijn.

Wat is er trouwens mis met het weer?
Geen regen/sneeuw/wind, kortom prima weertje :winter

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Storing standkachel California (storingscode F52)

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Joris,
probeer eerst eens vast te stellen wat voor kachel het is. Praat en zoekt een stuk makkelijker. :jump
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Storing standkachel California (storingscode F52)

Bericht door Joris 407 »

De straat is wat koud om eronder te kruipen :werkaanT4 (ja, 'n watje..). Wel lekker op het strand gelopen vandaag inderdaad :toppie Dat tikkende geluid heb ik niet gehoord; ik zat ook steeds in de bus. De uitlaat: is dat het pijpje wat helemaal aan de voorzijde aan de bestuurderszijde in de wielkast zit? Ik heb er niet op gelet, maar ik denk dat hier nix uitkwam? Als ik morgen voor het donker thuis ben zal ik kijken of ik het type kan achterhalen door er onder te kruipen (standkachel zit toch redelijk midden onder de bus, iets aan bijrijderskant?) en nog eens de kachel proberen om het tikken en uitlaatgas te checken.
Alvast bedankt voor de reacties,

Joris
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Storing standkachel California (storingscode F52)

Bericht door Oskar 725 »

Als we praten over een luchtstandkachel zit deze links aan de zijkant ongeveer achter de bestuurdersstoel, het uitlaatje komt bij het linker achterwiel net onder de bus uit.
Van een waterstandkachel zit het uitlaatje links voor in de wielkast. :winter
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Storing standkachel California (storingscode F52)

Bericht door Joris 407 »

Thanx, ik hoop morgen meer onderzoek te doen :kijkt
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Storing standkachel California (storingscode F52)

Bericht door BenTDI »

Zette m vanmorgen aan en kwam er ook een blauw walmpje uit maar verdween daarna ..toen weer lekker warm... :bifun :bifun :bifun
Ook de zekering 25 of 30 a even eruit en weer aan zetten met zekering .... :ie
Type D3LC he Oscar :knipoog
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Storing standkachel California (storingscode F52)

Bericht door Joris 407 »

Zo, in de schemering toch nog even met een zaklampje onder de bus gekropen. :werkaanT4 Lekker koud trouwens.. :winter

Het is een Eberspacher D3LP.
Nog eens geprobeerd en geluisterd naar het tikken: ik hoor inderdaad tikken als ik gehurkt naast de auto zit. Het proberen aan te zetten duurt enkele minuten. Tijdens deze periode is het tikkeen ook even weggeweest om vervolgens weer terug te komen. Tijdens deze minuten zakte het voltage van de hh accu van 12.9V naar 11.8V ofzo. Er komt geen rook uit de uitlaat, die inderdaad voor het linkerachtwiel zit. Ik hoor dus blijkbaar alleen de ventilator en niet het dieseltje.

Nou heb ik de standkachel gevonden (heb namelijk het type kunnen aflezen van het typeplaatje), maar wat is dit dan:
Afbeelding

En voor het voorwiel zit ook een uitlaatje, waar is deze dan van?
(foto uploaden lukt even niet, misschien later)
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: Storing standkachel California (storingscode F52)

Bericht door J.F.A. »

Hoi Joris

Deze kachel staat in verbinding met je koelwater. Deze zou je moeten kunnen aanzetten dmv een schakelaar op het dashbord. Temperatuur is regelbaar met een bediening in het dashbord of ergens in je bus.ff zoeken. knopje rood/blauw voor warmkoud en aanjager snelheid. De kachel voor bij je wiel is een zg zuheizer en deze gaat branden als het goed is bij een temperatuur onder de 4 graden als je motor loopt.

fred
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Storing standkachel California (storingscode F52)

Bericht door Oskar 725 »

Joris 407 schreef:Zo, in de schemering toch nog even met een zaklampje onder de bus gekropen. :werkaanT4 Lekker koud trouwens.. :winter

Het is een Eberspacher D3LP.
Nog eens geprobeerd en geluisterd naar het tikken: ik hoor inderdaad tikken als ik gehurkt naast de auto zit. Het proberen aan te zetten duurt enkele minuten. Tijdens deze periode is het tikkeen ook even weggeweest om vervolgens weer terug te komen. Tijdens deze minuten zakte het voltage van de hh accu van 12.9V naar 11.8V ofzo. Er komt geen rook uit de uitlaat, die inderdaad voor het linkerachtwiel zit. Ik hoor dus blijkbaar alleen de ventilator en niet het dieseltje.

Nou heb ik de standkachel gevonden (heb namelijk het type kunnen aflezen van het typeplaatje), maar wat is dit dan:
Afbeelding

En voor het voorwiel zit ook een uitlaatje, waar is deze dan van?
(foto uploaden lukt even niet, misschien later)
Hallo Joris,
wat je het beste kan doen, gezien de storing F52, is de leiding voor het pompje los halen en deze in een pot met diesel hangen en de kachel te starten, loopt deze dan wel zit er inderdaad een storing in de aanvoer van brandstof.
Heeft ie ooit gewerkt?

Het "ding" op je foto is de middenkachel of passagiers kachel, en werkt bij draaiende motor op het koelsysteem.

het uitlaatje bij het voorwiel heeft Fred net beschreven. :toppie :winter
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Storing standkachel California (storingscode F52)

Bericht door Joris 407 »

Ok, bedankt voor de reacties. Het belangrijskt is inderdaad dat die standkachel gaat werken; de rest was ter lering-ende-vermaeck.
Ik weet niet of ie ooit heeft gewerkt; de laatste 2.5 jaar in ieder geval niet. Ik heb 'm nu een jaar, de vorige eigenaar 1.5 jaar. Hij heeft hem nooit aan gehad en ik ook niet.
Is het pompje makkelijk te vinden / zien? Anders moet ik even kijken op standkachel.com voor een tekening ofzo.

Alvast bedankt,

Joris
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Storing standkachel California (storingscode F52)

Bericht door Oskar 725 »

Het pompje hangt aan de rechter zijkant van de kachel.
Groet, Oskar.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Storing standkachel California (storingscode F52)

Bericht door Egbert&Manon »

http://www.t4-wiki.de/wiki/Dosierpumpe" onclick="window.open(this.href);return false;
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Storing standkachel D3LP California (storingscode F52)

Bericht door Joris 407 »

Het is alweer een tijdje geleden, maar ik verdiep me hier nu toch weer even in. Te lezen in dit onderwerp is dat ik door de foutcode F52 dacht dat de brandstoftoevoer niet goed is. Nu kom ik er via T4 wiki achter dat foutcode 052 betekent dat er geen vlamherkenning is tijdens de startfase.

Wat is nou waarheid?

Als ik dit lees zou het misschien ook de gloeipunt kunnen zijn, die het niet meer doet. Is dit te testen / meten zonder de standkachel helemaal los te halen? Is de gloeier te vervangen zonder losnemen van de hele kachel?
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Storing standkachel California (storingscode F52)

Bericht door Oskar 725 »

Joris als ie geen brandstof krijgt zet ie een storing op geen vlamherkenning omdat ie niet gaat branden een andere manier heeft ie niet om dit te meten.
Als je zeker weet dat de brandstofvoorziening in orde is en hij brand nog niet zul je hem er onderuit moeten halen want je kunt zo nergens bij. :toppie
Groet, Oskar.
Plaats reactie