Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
fietsendrager
fietsendrager
Wie heeft er ervaring met een fietsendrager voor zijn t5? Zelf ga ik vrijdag naar
Ameland en wil mijn fietsen meenemen maar omdat mijn bus zelf vol zit kunnen de fietsen er niet meer in. Ik weet dat er verschilende soorten zijn, Ik heb een t5 met klep. Wie weet wat ik het beste kan doen?
Ameland en wil mijn fietsen meenemen maar omdat mijn bus zelf vol zit kunnen de fietsen er niet meer in. Ik weet dat er verschilende soorten zijn, Ik heb een t5 met klep. Wie weet wat ik het beste kan doen?
klaag niet als je wind tegen hebt, maar wees blij als je wint mee hebt.
http://www.scsnederland.nl http://www.stopbos.nl
http://www.scsnederland.nl http://www.stopbos.nl
- ron philippo
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
- Locatie: haarlem
- Contacteer:
Hallo Paul,
Ik heb zelf een fietsendrager van VW zelf.
Hij is stevig en werkt perfect.
Maar daar is de prijs ook naar.
Nadeel is dat je de klep moet helpen om open te gaan.
Ook moeten de fietsen érg hoog opgetild worden door de hoge achterlichten.
Maar dit zal met iedere fietsendrager op de achterklep zijn.
Ik heb zelf een fietsendrager van VW zelf.
Hij is stevig en werkt perfect.
Maar daar is de prijs ook naar.
Nadeel is dat je de klep moet helpen om open te gaan.
Ook moeten de fietsen érg hoog opgetild worden door de hoge achterlichten.
Maar dit zal met iedere fietsendrager op de achterklep zijn.
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
ron philippo schreef:Hallo Paul,
Ik heb zelf een fietsendrager van VW zelf.
Hij is stevig en werkt perfect.
Maar daar is de prijs ook naar.
Nadeel is dat je de klep moet helpen om open te gaan.
Ook moeten de fietsen érg hoog opgetild worden door de hoge achterlichten.
Maar dit zal met iedere fietsendrager op de achterklep zijn.
@Ron,
je kunt hiervoor eventueel zwaardere gasdrukveren voor de achterklep monteren, zodat je meer hulp hebt van de techniek..
Is maar een idee, bij de T4 kon dat namelijk ook..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- ron philippo
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
- Locatie: haarlem
- Contacteer:
@Ron,
je kunt hiervoor eventueel zwaardere gasdrukveren voor de achterklep monteren, zodat je meer hulp hebt van de techniek..
Is maar een idee, bij de T4 kon dat namelijk ook
Hoi Peter,
De auto is een california, ik heb begrepen dat daar de zwaardere veren al op zitten. (om het gewicht van de stoeltjes te compenseren).
Ik moet nu toch een beetje helpen om de klep open te krijgen.
Waarschijnlijk dat het met een transporter zonder stoeltjes in de achterklep perfekt gaat.
Gr.Ron
je kunt hiervoor eventueel zwaardere gasdrukveren voor de achterklep monteren, zodat je meer hulp hebt van de techniek..
Is maar een idee, bij de T4 kon dat namelijk ook
Hoi Peter,
De auto is een california, ik heb begrepen dat daar de zwaardere veren al op zitten. (om het gewicht van de stoeltjes te compenseren).
Ik moet nu toch een beetje helpen om de klep open te krijgen.
Waarschijnlijk dat het met een transporter zonder stoeltjes in de achterklep perfekt gaat.
Gr.Ron
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
- ron philippo
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
- Locatie: haarlem
- Contacteer:
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
ik zou anders een navragen bij het campercentrum, of die geen zwaardere hebben.
De compensatie voor de standaard stoeltjes is gering omdat die erg licht zijn.
Een fietsenrek is heel andere koek he..
Een stoeltje of 2 weegt 15 kg..
Een beetje fiets al 20 plus de 2 stoeltjes plus het fietsenrek zelf..
Ik reken even 50 kg meer voor een fietsenrek plus 2 fietsen..
Dat is grofweg ruim 500Nm meer he (klopt niet helemaal, maar is voor het begrip he)..
ik heb een oude Etka, dus met je gegeven nummer kan ik even niets...
Gaat maar bij mij, tot 2002
De compensatie voor de standaard stoeltjes is gering omdat die erg licht zijn.
Een fietsenrek is heel andere koek he..
Een stoeltje of 2 weegt 15 kg..
Een beetje fiets al 20 plus de 2 stoeltjes plus het fietsenrek zelf..
Ik reken even 50 kg meer voor een fietsenrek plus 2 fietsen..
Dat is grofweg ruim 500Nm meer he (klopt niet helemaal, maar is voor het begrip he)..
ik heb een oude Etka, dus met je gegeven nummer kan ik even niets...
Gaat maar bij mij, tot 2002
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
De klep optillen met gewone fietsen is haast niet te doen, als je de gasveren vervangt zodat de klep omhoog gaat moet je bijna er aan gaan hangen om 'm dicht te krijgen zonder fietsen.
Bij mij gaat de klep keurig omhoog met rek maar zonder fietsen en moet je al duidelijk meer kracht zetten als het rek eraf is.
laat staat als je de gasveren aanpast zodanig dat ze ook je fietsen kunnen optillen dan krijg je de klep volgens mij niet meer gewoon dicht.
Maar goed ieder zijn keus
Leo
Bij mij gaat de klep keurig omhoog met rek maar zonder fietsen en moet je al duidelijk meer kracht zetten als het rek eraf is.
laat staat als je de gasveren aanpast zodanig dat ze ook je fietsen kunnen optillen dan krijg je de klep volgens mij niet meer gewoon dicht.
Maar goed ieder zijn keus
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Wij hebben ook een VW T5 California maar kozen niet voor het rek van VW zelf. Wij monteerden een fietsenrek van Fiamma (Fiamma Carry bike). Dit rek is standaard voor 2 fietsen maar uitbreidbaar tot vier. Het was de prijs die de doorslag gaf.
Bij ons kan de kofferklep incl. fietsrek en twee fietsen + 2 kampeerstoeltjes vanzelf openstaan maar voor de zekerheid ondersteun ik het boeltje wel want het is nipt. Dus voor de veiligheid zou ik ook opteren om zwaardere gasveren te monteren.
succes ermee,
Werner
Bij ons kan de kofferklep incl. fietsrek en twee fietsen + 2 kampeerstoeltjes vanzelf openstaan maar voor de zekerheid ondersteun ik het boeltje wel want het is nipt. Dus voor de veiligheid zou ik ook opteren om zwaardere gasveren te monteren.
succes ermee,
Werner
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
@ Leo,
ja dat sluiten als er niets achterop de klep hangt is de moeilijkheid. Dat is zo..
@ Werner, ik heb tijdens een vakantie in Noorwegen zowel Fiamma als VW fietsdragers gezien ( de VW fietsdragers leken me van Westfalia?)
Wat me opviel is dat de fietsen wat hoger staan en dat dus de tilhoogte hoger is als bij een T4 met Fiamma fietsendrager.
Kwalitatief kan ik er niets over zeggen, al leek voor mij de fietsendrager van VW net wat stabieler..
En voor de vraagsteller, doe uw voordeel met alle bovenstaande overwegingen.. Het zijn er aardig wat uit verschillende invalshoeken.
ja dat sluiten als er niets achterop de klep hangt is de moeilijkheid. Dat is zo..
@ Werner, ik heb tijdens een vakantie in Noorwegen zowel Fiamma als VW fietsdragers gezien ( de VW fietsdragers leken me van Westfalia?)
Wat me opviel is dat de fietsen wat hoger staan en dat dus de tilhoogte hoger is als bij een T4 met Fiamma fietsendrager.
Kwalitatief kan ik er niets over zeggen, al leek voor mij de fietsendrager van VW net wat stabieler..
En voor de vraagsteller, doe uw voordeel met alle bovenstaande overwegingen.. Het zijn er aardig wat uit verschillende invalshoeken.

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bedankt voor julie reacties, weet nog niet wat ik ga doen. Mijn klep die van een t5 highline, gaat nu al zwaar dicht dit ondanks dat ik toch redelijk vaak naar de sportschool ga. Kunnen er op een highline ook al zwaardere veren zitten?
klaag niet als je wind tegen hebt, maar wees blij als je wint mee hebt.
http://www.scsnederland.nl http://www.stopbos.nl
http://www.scsnederland.nl http://www.stopbos.nl
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:54
Re: fietsendrager
Ik heb de originele California gasdrukveren. Met stoeltjes en fietsendrager moet ik zelf de klep optillen maar hij blijft wel hangen. Soms ook niet....
Op mijn vorige T4 had ik 1240 Nm van Buschschmiede.
Iemand enig idee waar ik zwaardere veren kan kopen en een bestelnummer....
Op mijn vorige T4 had ik 1240 Nm van Buschschmiede.
Iemand enig idee waar ik zwaardere veren kan kopen en een bestelnummer....
Re: fietsendrager
Ik neem aan dat de scharnieren van T4 en T5 niet helemaal op dezelfde manier zijn geplaatst.
Mijn T5 klep (inclusief standaard alu rek voor 4 fietsen) blijft prima open staan met 1080N gasveren: 7H0 827 550 B 03S.
(Caravelle met ruitenwisser, geen stoeltjes in de klep en geen isolatieglas).
Mijn T5 klep (inclusief standaard alu rek voor 4 fietsen) blijft prima open staan met 1080N gasveren: 7H0 827 550 B 03S.
(Caravelle met ruitenwisser, geen stoeltjes in de klep en geen isolatieglas).
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:54
Re: fietsendrager
Bedankt voor je reactie. Ik zal eens uit gaan zoeken hoeveel Nm een California klep nodig heeft. Ik weet wel dat die op verschillende posities blijft staan zodat ook kleinere mensen de stoeltjes er uit kunnen halen.
Re: fietsendrager
Gasveren:
Voor T4:
Basis: 710N / 7D0 829 331 D (1 markeringsring)
Met ruitenwisser: 770N / 7D0 829 331 E (2 verfstrepen)
Bekledingspanelen: 830N / 7D0 829 331 F (3 verfstrepen)
Bekl.panelen+glas: 910N / 7D0 829 331 G (4 verfstrepen)
Voor T5: (de bestelnummers zouden erop moeten staan, slecht leesbaar)
Bestel+combi: 970N / 7H0 827 550
Multivan: 1080N / 7H0 827 550 B
Caravelle: 1130N / 7H0 827 550 C
California: 1250N / 7H7 827 550
Voor T4:
Basis: 710N / 7D0 829 331 D (1 markeringsring)
Met ruitenwisser: 770N / 7D0 829 331 E (2 verfstrepen)
Bekledingspanelen: 830N / 7D0 829 331 F (3 verfstrepen)
Bekl.panelen+glas: 910N / 7D0 829 331 G (4 verfstrepen)
Voor T5: (de bestelnummers zouden erop moeten staan, slecht leesbaar)
Bestel+combi: 970N / 7H0 827 550
Multivan: 1080N / 7H0 827 550 B
Caravelle: 1130N / 7H0 827 550 C
California: 1250N / 7H7 827 550
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.