Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Relais monteren

vragen over de T5
Plaats reactie
JK
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jun 2007, 23:35

Relais monteren

Bericht door JK »

Na het monteren van een trekhaak heb ik geen spanning voor het mistachterlicht
Is de montage van een "relais" de oplossing ?

groet,

Joop
william 108 (T5)
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 feb 2007, 18:35
Locatie: Best

relais monteren

Bericht door william 108 (T5) »

Hoi JK,

Kun je iets duidelijker zijn? Heb je na het monteren van de trekhaak een niet werkend mistachterlicht overgehouden, of mis je spanning op de aansluiting van de stekkerdoos t.b.v je mistachterlicht op de aanhanger? ook niet onbelangrijk; heb je een 7 of 13 polige stekkerdoos? :T54LIFE
voorheen: een T5 wheat beige dubbel cab 131 pk diesel 6 handgeschakeld uit 2004 (T5 fotogalerij nr 108)
huidig: een Caravelle (omgebouwd naar dubbel cab) 150pk 2.0 diesel automaat uit 2021.
JK
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jun 2007, 23:35

Bericht door JK »

William,

Na het monteren geen werkend mistachterlicht.
Er is een 13 polige stekkerdoos gemonteerd.

groet,

Joop
Mixed Emotions
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:17

Bericht door Mixed Emotions »

Hoogwaarschijnlijk is dan de juiste doorverbinding naar het schakelaartje in de stekker aansluiting niet gemaakt.
Of het schakelaartje maakt geen goed kontakt.

Heb je al gekeken, of het schakelpennetje in de stekker aansluiting, aan de auto, niet in gedrukt zit en blijftt hangen.
Heb je al naar het schakelplaatje in de stekker vebinding gekeken.

Ik heb deze problemen eerder gehad met een 13polige jaeger aansluiting.
groeten
Cirilo,Arietta en Tycho

Afbeelding
william 108 (T5)
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 feb 2007, 18:35
Locatie: Best

relais monteren

Bericht door william 108 (T5) »

Hoi Joop,

in aanvulling op het bericht van mixed emotions: Als het schakelaartje in de stekkerdoos aanwezig is moet het draadje van het mistachterlicht worden doorgeknipt en naar de stekkerdoos worden geleid. Na het schakelaartje moet er ook weer een draadje terug naar het mistachterlicht. Ook dit wordt nog wel eens vergeten. Sommige standaard kabelboompjes voorzien hier niet in. Tevens is het belangrijk op welk contact van de stekerdoos de "spanningvoerende draad" wordt aangesloten. Die moet wel op het contact zitten welke naar het mistachterlicht van de aanhanger gaat. Wissel je ze om dan werken bij aangekoppelde aanhanger geen van beide mistachterlichten.

Het kan natuurlijk ook zonder schakelaartje, dan heb je beide mistachterlichten ingeschakeld bij aangekoppelde aanhanger (auto en aanhanger). Wettelijk mag dat, maar bij een caravan krijg je reflectie van het auto mistachterlicht op de voorzijde en heb je er zelf last van in je spiegels.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verwoord.
voorheen: een T5 wheat beige dubbel cab 131 pk diesel 6 handgeschakeld uit 2004 (T5 fotogalerij nr 108)
huidig: een Caravelle (omgebouwd naar dubbel cab) 150pk 2.0 diesel automaat uit 2021.
Plaats reactie