Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

roetkat

vragen over de T4
willy
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:33

roetkat

Bericht door willy »

Er is heel veel te lezen op dit forum over de roetkat, maar niet dat wat ik wil weten, maar misschien heb ik het over het hoofd gezien. Ik heb een 2.5 tdi acv van 97 en is getuned naar naar ik geloven mag 130 pk. Vrijwel iedereen schrijft enthousiast over het verwijderen van de roetkat, maar zitten er ook haken en ogen aan?
Mijn vragen zijn: Komt mijn auto ook zonder roetkat door de apk? Als dat zo is waarom is er dan vanaf da fabriek al zo'n ding geplaatst? Welke nadelen heeft het verwijderen? Ben benieuwd naar jullie antwoorden.

ps Heb bij tips en trucs gezien dat het mogelijk is de roetkat zelf leeg te maken door hem er uit te boren ,tikken ,slaan. Als dat zo eenvoudig is en vrijwel niets kost, waarom schaffen sommigen dan een roetkatvervangende pijp aan?
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: roetkat

Bericht door BenTDI »

Hallo, willy vanaf fabriek zit er een katalysator in om de roet deeltjes op te vangen voor een schoner millieu maar als je kijkt hoeveel roet er soms uitkomt na een aantal jaren met volgas bij goede bedrijfstemperatuur dan schrik je wel en hij verbrand het dan vanuit de roetkat...dus met andere woorden kan je beter die grote roetwolk niet opsparen in die kat..
Ten eerste moet je op je kenteken even kijken of er een roetkat op staat vermeld ...is dit zo dan mag je m niet leegmaken maar vernieuwen ...(anders kan je bij de apk last krijgen) of je moet m er met de apk weer opzetten de roetkat............maar dat is lastig die wissel steeds.... is dit niet zo dan kan je m eruit boren en tikken ...
De reden dat men een vervangende pijp neemt is dat ie dikker is dus kan ie zijn uitlaatgassen nog beter kwijt...
Meer lucht bij aanzuigen en sneller de uitlaatgassen kwijt is meer vermogen :toppie
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: roetkat

Bericht door Jefta »

Bij een diesel ben je niet verplicht om een kat te hebben, die kan er dus gewoon tussenuit. Veel mensen willen een kat vervanger omdat ze bang zijn voor APK (eigenlijk dus alleen bij benzine auto´s van toepassing) Er worden vanuit de fabriek altijd zoveel mogelijk trucjes uitgehaald om aan een aantal normen te voldoen, zoek maar eens op `egr`klep en dan zal je ook een mooi voorbeeld daarvan zien. Punt is dat de Kat niet een oneindige levensduur heeft, en dus na een tijd dicht gaat zitten en feitelijk zijn werking zal verliezen. Wil je heel milieubewust zijn, moet je eens in de zoveel tijd je Kat vervangen, en dat geld ook voor de egr klep, doe je dat niet, zal je alleen maar meer vervuilen als zonder.

Het volgende verhaal mag ik in gecorrigeerd worden als ik er naast zit : :muur
Wel moet er onderscheid gemaakt worden tussen een Oxidatiekat en een Roetkat, want je hebt het over een roetkat, maar zover ik weet zit er onder de T4 een gewone (oxidatie)kat. Deze heeft feitelijk niets te maken met de roetuitstoot, maar met de co (co2) gehalte. Daarom zal het voor de keuring niets uitmaken of hij eronder zit of niet. In Duitsland worden deze waardes wel gemeten bij de keuring zover ik weet en ben je dus wel eigenlijk verplicht hem eronder te hebben.
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: roetkat

Bericht door arjantdi »

Jefta schreef: In Duitsland worden deze waardes wel gemeten bij de keuring zover ik weet en ben je dus wel eigenlijk verplicht hem eronder te hebben.
nee hoor.. mijn bus is al 2 x tuv gekeurd met roetmeting enz enz.. en er scheelde niets aan.. eerste keuring zat er een lege kat onder, 2 e keuring had ik een compleet nieuwe uitlaat met een demper ipv een kat. geen problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33891
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: roetkat

Bericht door Multivan Generation »

Nadelen van het keramische materiaal verwijderen uit de roetkat, of een roetkat vervangende pijp:
Je kunt de uitlaatgassen van je eigen auto wat meer ruiken.

Nog een nadeel wat het verwijderen van het keramische materiaal kan geven, is dat het wellicht iets meer (resonantie) geluid kan geven.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: roetkat

Bericht door pluuke »

Misschien is dit een alternatief, (als je je zorgen maakt om toenemend lawaai) deze heeft nog een demper ipv alleen doorlopende buis :
http://www.ebay.co.uk/itm/VW-TRANSPORTE ... 880wt_1163" onclick="window.open(this.href);return false;
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
willy
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:33

Re: roetkat

Bericht door willy »

Het zal dus nooit gebeuren dat bij de apk de roetmeting een te hoge waarde aangeeft, als de roetkat is verwijderd?
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: roetkat

Bericht door Jefta »

Nee. Mocht je wel problemen krijgen bij de keuring, ligt de oorzaak aan iets heel anders.

Je kan natuurlijk altijd gewoon een stuk pijp plaatsen op de plek van de kat. Dan bewaar je de kat, en kan je hem zo terugplaatsen als je wilt. Is niet nodig, maar is wel een idee om misschien wat geruster te zijn. :yes
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: roetkat

Bericht door Pascal-141 »

willy schreef:Het zal dus nooit gebeuren dat bij de apk de roetmeting een te hoge waarde aangeeft, als de roetkat is verwijderd?
Roetmeting is vaak zelfs beter zonder de roetkat , als met roetkat ...

Dat komt omdat de roetkat een "verzamelaar" is van roet . Als je nou op de keuring eens flink gas gaat geven , dan blaas je een gedeelte van de opgespaarde roet door de uitlaat , waardoor je een hogere waarde krijgt .
Als je roetkat leeg is , of je hebt een vervangende pijp , dan "verzamel" je geen roet :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: roetkat

Bericht door repelsteeltje »

Pascal-141 schreef:
willy schreef:Het zal dus nooit gebeuren dat bij de apk de roetmeting een te hoge waarde aangeeft, als de roetkat is verwijderd?
Roetmeting is vaak zelfs beter zonder de roetkat , als met roetkat ...

Dat komt omdat de roetkat een "verzamelaar" is van roet . Als je nou op de keuring eens flink gas gaat geven , dan blaas je een gedeelte van de opgespaarde roet door de uitlaat , waardoor je een hogere waarde krijgt .
Als je roetkat leeg is , of je hebt een vervangende pijp , dan "verzamel" je geen roet :knipoog

We gaan het deze week voor de APK meemaken, pijp na de kat was verrot, en aangezien ik een stuk rvs buis in het rek had liggen is er gelijk vanaf de downpipe tot de tussendemper een stuk 60 mm pijp verschenen.....
de flink verstopte kat is naar het asiel verhuist.

Conclusie: APK verhaal volgt nog, verder nog een paar keer een flinke rookwolk gehad met optrekken (dempers leeggeblazen) en nu draait hij op zicht wat er uit de pijp komt veel schoner en lijkt iets meer koppel bij lager toerental te ontwikkelen en trekt langer door.
willy
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:33

Re: roetkat

Bericht door willy »

Heb nu een roetkat vervanger besteld op internet. als het weer wat aangenamer wordt ga ik hem maar eens plaatsen.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: roetkat

Bericht door frank884 »

Een nadeel van de roet kat heb ik met mijn vorige bus gehad
daar ging dat keramisch materiaal stuk en die verstopte de kanaaltjes van de rest van het ding

gevolg liep nog maar topsnelheid 50 km/h
en op een gegeven moment zelfs niet meer stationair (alles verstopt sta je mooi op vakantie onderweg met de rommel)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: roetkat

Bericht door rick_k »

Het is geen roetkat, wat er standaard onder zit.

Het is gewoon geen roetkat. Heeft dus ook absoluut niks met roet te maken. Het is, zoals Jefta al opmerkt, een oxidatiekat. Alleen maar voor de CO. Maar dat meten ze niet bij een diesel (in NL iig).

Wat wel werkt om je roetuitstoot omlaag te krijgen is de EGR afdichten. Met een open EGR roet hij meer dan met een afgedichte EGR.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: roetkat

Bericht door Joris 407 »

Zie tips en tricks voor uitgebreide uitleg over wat de egr doet.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: roetkat

Bericht door rick_k »

Ja als leek zou je dat idd denken. Maar EGR zorgt in principe voor een zuurstofgebrek dus dan krijg je een te rijk mengsel.
Dat resultaat in onvolledig verbrandde diesel en dat is roet.

EGR is vrij simpel uit te leggen. Je laat je motor zijn eigen stront opvreten. Ik denk dat niemand daar beter van wordt.

mvg Rick
Plaats reactie