Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

opladen hh-accu op 220V defect

vragen over de T4
Plaats reactie
janwiebren
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 mar 2012, 11:07
Locatie: gouda

opladen hh-accu op 220V defect

Bericht door janwiebren »

Hallo, als ik met mijn t4 westfalia cc uit 1991 wil opladen op 220V, "aan de paal" met een laag amperage in het buiteland bijvoorbeeld, dan gebeurd er niets. In Spanje is dat heel vaak 4 amp.
Zet ik hem onder lading met bv 10 amp, dan laadt ie wél op. Op de dynamo gaat het wel weer goed; tegen de 14 volt laadstroom op het dispay.
Mijn vermoeden is dat het relais dat schakelt tussen 220V en dynamo niet goed werkt. Dit moet de siemens V23134.A52.X66 zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee? Groeten Wiebe
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: opladen hh-accu op 220V defect

Bericht door vw_camper »

4A of 10A aansluiting zou niet uit moeten maken. Het enige wat ik me voor kan stellen is dat de aardlekschakelaar van de camping er uit ging.
Het relais in een California is een scheidingsrelais en schakelt de 12V van de autoaccu naar de 12V van de huishoudaccu. Daar kan het niet aan liggen. Er is geen relais wat omschakelt voor 230V, de lader staat gewoon parallel aan de huishoudaccu.
Ging bij die 4A aansluiting wel het stekker symbool in je display branden?
Misschien is er iets niet goed aangesloten in jouw netsnoer, ik zou hem even controleren op sluiting en onderbreking.
Groeten, Bert
janwiebren
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 mar 2012, 11:07
Locatie: gouda

Re: opladen hh-accu op 220V defect

Bericht door janwiebren »

Ok, Bert bedankt voor je info! Wiebe
janwiebren
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 mar 2012, 11:07
Locatie: gouda

Re: opladen hh-accu op 220V defect

Bericht door janwiebren »

Het stekkersymbooltje brandt als je hem op 220 zet, lader doet het niet.
Is het niet mogelijk dat ik de (gel)accu constant oplaad met een druppellader? Hierin zit een beveiliging voor overladen.
Volgens mij ben ik dan simpel van het probleem af voor in ieder geval dit seizoen.
Gr Wiebe
Plaats reactie