Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olielekkage

vragen over de T4
Gebruikersavatar
onze_camper
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:13
Locatie: Culemborg

Olielekkage

Bericht door onze_camper »

Dag,

Wij hebben inmiddels een half jaar onze bus (camper t4 2,5tdi 2002 motorcode ACV) en die lekt motorolie.

Probleemomschrijving
Als je er onder kijkt, hangt er een druppeltje olie waar de bak op de motor aansluit. Veeg je dit weg, en je start de motor, verschijnt er heel langzaamaan wat olie. Op de oprit liggen niet veel druppels maar dat komt omdat de motor dan niet aanstaat. Tijdens het rijden heb ik geen idee hoeveel hij lekt. Het oliepeil zakt in ieder geval in een half jaar tijd niet noemenswaardig.
Daarnaast ruik je soms een olielucht door de kachel. Dit is het geval als je flink doorgereden hebt en daarna abrupt stopt.

Al uitgevoerde reparatie
Met dit probleem zijn we naar 2 garages geweest. Beide hadden het vermoeden dat het de kering tussen de aandrijfas is. Om deze te vervangen moet de hele bak eraf. Dit is gebeurd en er is een nieuwe kering geplaatst. Ook gelijk maar een nieuwe koppeling gemonteerd. Overigens was het niet goed te zien of de oude kering daadwerkelijk lekte.

Deze reparatie heeft echter niets opgelost. Waardoor ik nu met een dilemma zit.

Een volkswagen garage zegt dat deze kering zo'n beetje de enige oorzaak kan zijn en vermoed dat de kering niet goed is gemonteerd, de bovenkant van het blok is immers droog.
De garage (bovaggarage) zegt dat de kering wel goed is gemonteerd en vraagt zich af of het geen andere oorzaak is. Hij biedt aan de bak er weer af te halen en te kijken of het aan de kering ligt. Als het aan de kering ligt, hoef ik niet te betalen, anders wel.

Mijn vragen:
-heeft iemand ervaring met dergelijke klachten?
-bekend probleem?
-zou het wat anders kunnen zijn?
-als ik de reparatie laat uitvoeren, hoe kan je dan zien of de kering lekt?
-iemand nog goede andere suggesties?

Alvast bedankt,
Stefan
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Olielekkage

Bericht door Pascal-141 »

Een lekkende KRUKASkeerring komt inderdaad nogal wel eens voor .
Indien het MOTORolie is dat eruit lekt , en het lekt tussen versnellingsbak en motor , dan heb je inderdaad een krukaskeerring die aan vervanging toe is.
Indien deze na vervanging terug lekt , dan heb je 2 mogelijkheden :
-keerring verkeerd gemonteerd of beschadigd bij montage
-motorblok beschadigd bij het demonteren van de oude keerring (soms word de oude keerring verwijderd door er een schroevendraaier in te rammen en de dichting eruit te wippen , indien je dat niet voorzichtig doet , kun je makkelijk een diepe kras trekken in de boring (blok) en ja , dan gaat het terug lekken ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Olielekkage

Bericht door René »

Wat voor kleur olie is het?
Is deze transparant of meer naar het zwarte toe?
Transparant zou versnellingsbak olie kunnen zijn en donker (naar zwart toe) kan motorolie zijn.
Afhankelijk van je antwoord kunnen we weer verder denken.

René
Gebruikersavatar
onze_camper
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:13
Locatie: Culemborg

Re: Olielekkage

Bericht door onze_camper »

Hoihoi,

Ahah, bedankt. Hier wat aanvullende info...

De olie is pik-zwart, ofwel motorolie.

Ahah, de krukaskeerring, dat woord zocht ik... Kras in blok of toch verkeerde montage keerring. Stel dat ik de bak weer laat verwijderen, wat ik eigenlijk wel van plan ben, hoe kan je dan zien waar het probleem zit? Motor draait dan immers niet.

Zit daar overigens niets anders wat kan lekken?

Wat verklaard die olielucht door de kachel eigenlijk? Zuigt de kachel daar ergens zijn lucht vandaan?

Groeten,
Stefan
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Olielekkage

Bericht door René »

Zwart is idd motor olie
Als de bak verwijderd is, dan kun je kijken of er druppels aan de keerring hangen.
Zo ja, dan zit hier je probleem. Is deze dus vervangen, dan is deze mogelijk defect gegeaan met het monteren of is er een beschadiging opgetreden in de uitsparing waar de keerring geplaatst wordt waardoor hij alsnog lekt/is gaan lekken.


René
Laatst gewijzigd door René op 14 mar 2012, 10:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Olielekkage

Bericht door Pascal-141 »

De olie lucht is te verklaren door het feit dat de olie lekt , dus druipt onderaan eruit en tijdens het rijden spat dat waarschijnlijk op de uitlaat . En dat gaat stinken . En als je dan ziet dat je luchtaanzuig voor de verwarming een halve motor daarboven zit ...
Ahah, de krukaskeerring, dat woord zocht ik... Kras in blok of toch verkeerde montage keerring. Stel dat ik de bak weer laat verwijderen, wat ik eigenlijk wel van plan ben, hoe kan je dan zien waar het probleem zit? Motor draait dan immers niet.
Eens de bak eraf is , heb je een duidelijk zicht op de keerring . Normaalgezien kun je duidelijk zien nu waar de lekkage vandaan komt : als er onder de krukas een oliespoortje is , ben je al zeker dat het van de krukaskeerring komt hé.
Eerst kan je controleren of hij verkeerd gemonteerd zit of beschadigd zit . En als de keerring eruit is , kun je het "gat" controleren op beschadigingen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Olielekkage

Bericht door Pascal-141 »

René was me net voor :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Olielekkage

Bericht door René »

http://www.t4-wiki.de/wiki/Zweimassenschwungrad" onclick="window.open(this.href);return false; voor plaats van de olie keerring

René
Gebruikersavatar
onze_camper
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:13
Locatie: Culemborg

Re: Olielekkage

Bericht door onze_camper »

Aha, dat wordt dus :werkaanT4

Ik ga er dan wel voor zorgen dat ik erbij ben in de garage. Bedankt tot zover.

Als ik de laatste foto op de link van t4-wiki bekijk, kan de onderste circa 1/3 van de motor af (waarschijnlijk de karterpan?). Kan die de lekkage soms ook veroorzaken, of raak ik nu van het padje...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Olielekkage

Bericht door René »

Dat is idd mogelijk.
Om die pakking te vervangen moet ook de bak er af (dacht ik) maar dat kan evbentueel meteen als de krukaskeerring niet de boosdoener blijkt te zijn.

René

artikel nr ACV carterpan pakking 074 103 609 F en kost ca 27,- euro
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Olielekkage

Bericht door BenTDI »

Carterpan pakking heb ik eens een project van gemaakt en kan je doen zonder dat de bak eraf moet...
wel even twee verborgen boutjes achter het vliegwiel eruit draaien door het vliegwiel heen met twee verlengstukken dopsleutelset inbus ......
kijk ook eens naar de o ringen van de peilstok en de pakking op het peilstokhuis op het blok en de oliekoelerhuis op het blok ook die pakking lekt nogal eens na zo'n 10 - 11 jaar maar dat is niet de kant die jij zegt bij de versnellingsbak.
Groet ben
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Olielekkage

Bericht door sgsdebruijn »

bij de volgende oliewissel doe ik inderdaad peilstok en carterventilatie checken en vervangen. carterpan is gukkig niet nodig.
Oliekoeler vorig jaar gedaan, k#tklusje zonder brug door dat gat omhoog pielen :groteogen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: Olielekkage

Bericht door kurt&oxana »

bij mij was er eens een oliedrukcontact die begon te lekken , deze zit vooraan op het blok , ook een tijdje gezocht natuurlijk , auto op de brug gezet , carterbescherming er vanonder gehaald , en dan kwam de dader tevoorschijn
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
onze_camper
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:13
Locatie: Culemborg

Re: Olielekkage

Bericht door onze_camper »

Vanochtend naar de garage gegaan en wat lopen sleutelen. Net de bak eraf gehaald. Op veel plaatsen zit een oliefilm en moeilijk te zien waar het vandaan komt. Wat opvalt is dat het dopje boven de nokas (zo'n 5 a 10 cm erboven en 16mm diameter, ook te zien op de link van de t4-wiki) en dan in dat gaatje wel wat meer olie zit. Je vinger wordt redelijk zwart als je die erin stopt. Zou het dan dit dopje zijn, hoe komt er anders boven zoveel olie? Ik laat het dopje nu vervangen en gelijk maar de carterpakking doen. Vw-dealer nog gebeld en die hadden dit ook wel eens gehad, zeiden ze. Dopje duurt een dag voor het binnen is, dus reacties zijn erg welkom.

Groeten,
Stefan
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Olielekkage

Bericht door sgsdebruijn »

Bedoel je de carterventialtie? dopje zegt me zo niet iets

http://www.t4-wiki.de/wiki/Kurbelgeh%C3 ... C3%BCftung
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie