Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

semi tractie accu

vragen over de T4
Plaats reactie
M.J.deVries
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 nov 2009, 23:09
Locatie: utrecht
Contacteer:

semi tractie accu

Bericht door M.J.deVries »

Mijn California uit 1992 staat helaas altijd buiten, om te voorkomen dat mijn semi tractie accu's werden aangetast door de vorst heb ik ze verwijderd. Kort erna moest ik toch rijden :driveT4, ik rook een brandlucht en nu doet mijn het elektrische systeem van mijn camper gedeelte niets meer. Ik ben bang dat ik iets heel doms heb gedaan :muur, en de dynamo heb vernietigd. Maar kan iemand mij helpen om te vertellen wat ik waarschijnlijk heb verwoest in mijn bus?... en hoe ik het kan fixen :werkaanT4 . Al vast bedankt
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: semi tractie accu

Bericht door vw_camper »

Als je de huishoudaccu's verwijderd, moet je er voor zorgen dat de kabels goed geisoleerd zijn, bijvoorbeeld elke kabel in een koelkastdoosje en dan onder de accu spanband. Makkelijker en beter is om de accu's erin te laten staan en elke maand je camper een nachtje op 230V aansluiten.
Als ik het goed heb, zit er geen zekering tussen de huishoudaccu's en de autoaccu. Als er kortsluiting is geweest, kan de bedrading beschadigd zijn of het scheidingsrelais. Bedoel je dat je camperdeel niet meer werkt met de (geladen) huishoudaccu er weer in? En wat is de accuspanning op het camperpaneel?
Groeten, Bert
M.J.deVries
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 nov 2009, 23:09
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: semi tractie accu

Bericht door M.J.deVries »

vw_camper schreef: Als er kortsluiting is geweest, kan de bedrading beschadigd zijn of het scheidingsrelais. Bedoel je dat je camperdeel niet meer werkt met de (geladen) huishoudaccu er weer in? En wat is de accuspanning op het camperpaneel?
Dank voor je advies over het opladen van de accu's. Alle apparatuur die normaal op de huishoudaccu werken doen niets, maar je hebt gelijk ik moet mijn probleem iets preciezer omschrijven. De spanning op mijn camperpaneel laat alleen spanning zien als ik de motor +/- 2 min laat draaien. Mijn vermoeden is dat dit de spanning is van de motoraccu. Mijn huishoudaccu was volledig opgeladen toe ik deze in december 2011 uit mijn auto heb gehaald. Ik heb de accu deze week weer aangesloten en aan de 230V gehangen ( via de camper). Het camperpaneel geeft aan dat er stroom op staat ( stekkertje) maar geeft niet de balkjes weer van de (geladen) huishoudaccu. Ik heb de bedrading bij de accu bekeken en deze is niet beschadigd zover ik kan zien voordat ze achter de panelen verdwijnen. Als ik je bericht zo lees zou het dus aan het scheidingenrelais kunnen liggen of aan de bedrading achter de panelen. Dat wordt dus ff zoeken waar deze uithangen. Ik vermoed onder de linnenkast ( t4 uit 1992). Bedankt voor je hulp.
M.J.deVries
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 nov 2009, 23:09
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: semi tractie accu

Bericht door M.J.deVries »

o de camperspanning is 14,5 volt, om precies te zijn
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: semi tractie accu

Bericht door vw_camper »

Wellicht is je huishoudaccu overleden. Meet de spanning op de accu eens met een multimeter als de motor niet draait. Moet ongeveer 12V zijn.
Daarna weer meten als de camper op 230V is aangesloten, de spanning moet toenemen en naar ongeveer 14V gaan als de accu geladen is.
Werkt het camperdeel ook niet als de motor draait?
Groeten, Bert
M.J.deVries
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 nov 2009, 23:09
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: semi tractie accu

Bericht door M.J.deVries »

Dag Bert,

Ik heb de huishoudaccu vorig jaar nieuw gekocht, dus ik hoop dat die niet stuk is. Ik zal ook controleren of de apparatuur werkt als de motor aanstaat. Voel me net Dr House, alleen dan met mijn camper. Ik doe de tests en ik kijk waar ik sta. Dank voor de tips.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: semi tractie accu

Bericht door Pascal-141 »

M.J.deVries schreef:
vw_camper schreef: Als er kortsluiting is geweest, kan de bedrading beschadigd zijn of het scheidingsrelais. Bedoel je dat je camperdeel niet meer werkt met de (geladen) huishoudaccu er weer in? En wat is de accuspanning op het camperpaneel?
Dank voor je advies over het opladen van de accu's. Alle apparatuur die normaal op de huishoudaccu werken doen niets, maar je hebt gelijk ik moet mijn probleem iets preciezer omschrijven. De spanning op mijn camperpaneel laat alleen spanning zien als ik de motor +/- 2 min laat draaien. Mijn vermoeden is dat dit de spanning is van de motoraccu. Mijn huishoudaccu was volledig opgeladen toe ik deze in december 2011 uit mijn auto heb gehaald. Ik heb de accu deze week weer aangesloten en aan de 230V gehangen ( via de camper). Het camperpaneel geeft aan dat er stroom op staat ( stekkertje) maar geeft niet de balkjes weer van de (geladen) huishoudaccu. Ik heb de bedrading bij de accu bekeken en deze is niet beschadigd zover ik kan zien voordat ze achter de panelen verdwijnen. Als ik je bericht zo lees zou het dus aan het scheidingenrelais kunnen liggen of aan de bedrading achter de panelen. Dat wordt dus ff zoeken waar deze uithangen. Ik vermoed onder de linnenkast ( t4 uit 1992). Bedankt voor je hulp.
Het schermpje geeft alleen de spanning van de huishoudaccu weer , niet van de startaccu .

Wanneer jij tijdens de winter gaan rijden bent , zonder de huishoudaccu erin , dan is de kans groot dat de batterij kabels kortsluiting gemaakt hebben , en dat er wel ergens wat is doorgebrand , zoals vw camper al zei . Het scheidingsrelais kan ook overleden zijn na de kortsluiting .
Volgende keer toch maar beter de batterij laten zitten , voor hetzelfde geld was je bus helemaal uitgefikt na een kortsluiting ... Ik denk dat je nu veel geluk gehad hebt ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Fumay
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 mar 2012, 22:15

Re: semi tractie accu

Bericht door Fumay »

Afgelopen week ben ik bezig geweest met m'n huishoudaccu's, ook semi tractie. Op een gegeven moment ben ik aan het rommelen geweest om wat draden aan te sluiten, maar bij het minste contact van de draden met ijzer gaf een vonkje en alles was dood wat op de huishoudaccu zat. Na onderzoek erachter gekomen dat het zo te verhelpen was door een zekering van 10amp te vervangen die eruit gesprongen was. Die zekeringen van het huishoudgedeelte zit bij mij achter het klaptafeltje, naast de accu's onderin. Die dingen vliegen er bij kortsluiting heel snel uit, hopelijk is dat bij jou ook gebeurd en is er geen of niet veel draad en/of onderdelen kapot gegaan. Alleen brandluchtje geeft geen goede hoop.. Succes!

Foto;
Afbeelding
Bij mij is de tweede van links (rode zekering) er een aantal keer uitgevlogen.
VW T4 Carthago Camper - 2.4ltr 77pk
VW Lupo 3L TDI - 1.2ltr 75pk
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2038
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: semi tractie accu

Bericht door chv »

Deze foto ziet er niet uit alsof hij in een Westafalia is gemaakt. TS heeft een California Coach.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Fumay
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 mar 2012, 22:15

Re: semi tractie accu

Bericht door Fumay »

chv schreef:Deze foto ziet er niet uit alsof hij in een Westafalia is gemaakt. TS heeft een California Coach.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Klopt, is een Carthago camper. Maar misschien lijkt het wat op elkaar, of in ieder geval het zelfde soort idee.
VW T4 Carthago Camper - 2.4ltr 77pk
VW Lupo 3L TDI - 1.2ltr 75pk
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: semi tractie accu

Bericht door Leo45 »

Als ik het goed lees is bij hem er iets fout gegaan bij het starten van de motor ofwel het sluiten van het relais dat de 2e accu inschakeld dat kan alleen gebeuren als je plus kabel van de 2e accu ergens sluiting maakt met het chassis.
Dan heb je een probleem dan gaat in het beste geval het relais stuk maar als je pech hebt smeult er ergens in de auto een stuk kabel weg en dat kan net zogoed een stuk zijn dat ergens achter of onder loopt.
In principe is het mogelijk om alles in de auto te laten werken op alleen de startaccu en een draaiende motor maar dan moet je wel zorgen dat de plus van de 2e accu nergens tegenaan komt. Ik heb even in de schema's gekeken maar ik kan nergens een zekering vinden in de kabel van de startaccu naar de hh-accu dus denk ik dat of de kabel of het relais als (doorgebrande) zekering heeft gewerkt.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
M.J.deVries
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 nov 2009, 23:09
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: semi tractie accu

Bericht door M.J.deVries »

Ha Leo,

Excuses dat ik zo laat reageer. Normaal krijg ik altijd een mailtje als er een reactie op een onderwerp wordt geplaatst, maar dit keer is dat niet gebeurd. Maar ik heb niet stil gezeten. Ik heb het relais laten doormeten ( niet stuk), ik heb de zekering ernaast doorgemeten ( niet stuk), ik heb heel wat kabel gevoeld ( natuurlijk niet alles nog, maar heb nog niets stuks gevonden), ik heb de zekeringen bekeken bij de 'stoppenkast' (niet stuk). Je hebt zeker gelijk dat er iets is doorgebrand, ik heb na het starten even een stevige brandlucht geroken, maar die was daarna snel verdwenen. Deze hing vooral bij de bestuurder ( zegt natuurlijk niets). Ik ben een beetje door mijn oplossingen heen. Maar ik blijf zoeken,... als ik de oplossing heb zal ik dat melden. Dank voor al jullie aanwijzingen. echt heel bedankt.

Het ziet er naar uit dat ik met hemelvaart maar wat kaarsjes en zaklampen meeneem
M.J.deVries
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 nov 2009, 23:09
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: semi tractie accu

Bericht door M.J.deVries »

vw_camper schreef:Wellicht is je huishoudaccu overleden. Meet de spanning op de accu eens met een multimeter als de motor niet draait. Moet ongeveer 12V zijn.
Daarna weer meten als de camper op 230V is aangesloten, de spanning moet toenemen en naar ongeveer 14V gaan als de accu geladen is.
Deze opmerking van Bert heb ik over het hoofd gezien. Sorry Bert,....ik heb de spanning gemeten wanner de bus aan de stroom hangt en deze loopt niet op. Zou dat kunnen betekenen dat er bij de lader iets mis is gegaan? Hopelijk is die beveiligd door een zekering. Ik heb geen idee waar deze zit, ...maar ik ga op onderzoek uit.

Nogmaals bedankt Bert
Plaats reactie