Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bedplank achter, opengeklapt houden

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Bedplank achter, opengeklapt houden

Bericht door VWT4 »

Omdat de achterste bedplank omhoog kan en je dus beter bij je bagageruimte kan komen vind ik het vreemd dat er geen blokkeersysteem op zit om de plank omhoog te houden

Hier ga ik dus wat aan veranderen.
Een losse stang met vanger, een vergrendel- schuifslot, een gasveer, een koord, klittenband etc er zijn diverse mogelijkheden.

Is er al iemand die al ietst heeft gemaakt en zo ja hoe en bevalt de constructie?
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2037
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Bedplank achter, opengeklapt houden

Bericht door chv »

Ik heb op die plank meestal matrassen en nog meer bagage liggen en daarom weinig behoefte aan het makkelijk kunnen opklappen van die plank. Ik heb in de ruimte eronder twee identieke aluminium opbergbakken die heel makkelijk naar voren te trekken zijn. Soms zie je ook wel een constructie met uitschuiflades zoals Mickel Moen.
viewtopic.php?f=13&t=30170#p198442" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb ook wel plannen om zoiets te doen, maar dan om er een lattenbodem te plaatsen,
dus ik ben zeer geinteresseerd in je project.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Bedplank achter, opengeklapt houden

Bericht door Joris 407 »

Ik volg aandachtig, ik had nl. dezelfde ideeën na het werk in topc: "ruimte winnen..."
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Bedplank achter, opengeklapt houden

Bericht door René »

Heb wel eens gezien dat ze op de metalen beugel een scharnier gelast hebben en voor het omhoog houden 2 gssveren geplaatst
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Bedplank achter, opengeklapt houden

Bericht door VWT4 »

Ik heb ook gedacht aan een uitschuif bodem of lade echter deze zal dan bevestigd moeten worden waardoor ik in mijn geval de originele fabrieksbouw aantast en er uiteindelijk aan materiaaldikte en de ladeloper (100-110%) of geleider toch weer enigszins ruimte verliest en nu passen onze 2 tassen en het krat precies. Ik ga dus eerst uitzoeken welk systeem eenvoudig de plank kan hooghouden want in combinatie met een eventueel uitschuifsysteem blijft dit handig.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Bedplank achter, opengeklapt houden

Bericht door pluuke »

Niet helemaal on topic, aangezien het hier gaat om plaatjes van een multivan, maar toch...
Bijlagen
img3.jpg
Bettverl.jpg
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Bedplank achter, opengeklapt houden

Bericht door VWT4 »

Gisteren heb ik mijn eerste proefopstelling geplaatst. Ik wil liever niet permanente aanpassingen doen aan de fabrieksbouw dus het scharnier achterin is standaard gebleven.
Bij een gasveer zou betekenen dat hij eigenlijk opgesloten moet worden omdat anders de plank uit het scharnierpunt gedrukt kan worden.
Er is nu gebruikt gemaakt van een bedscharnier (wie wat bewaard heeft wat)

Ik heb de positie van schroef met de vaste moer voor montage van het accupaneel gebuikt als bevestigingspunt. De nieuwe RVS bout heeft een kunststof afstandsbus ten opzichte van het accupaneel. Daarna een ring en een aluminium bus met daarover het vrij draaiende bedscharnier.
De aluminium bus is net iets breder dan het scharnieroog waardoor de bout geheel aangedraaid kan worden zonder los te komen of het scharnier te blokkeren. Om het geheel spelings- rammelvrij te plaatsen is het oog voorgespannen met een rubberen ring. Hierdoor rammelt het scharnier niet in ruststand als er geen spanning op staat. Tevens is het scharnier geheel spelingsvrij gemaakt waardoor het mooier en rechtlijniger wegdraait en rammelvrij is. Alles loopt geheel vrij van het paneel en de kast. Voor de test is de schetsplaat van het scharnier met sterk dubbelzijdig tape geplaatst op de bedplank zodat schroeven nog niet nodig is.

Alles functioneert prima, de positie is perfect nu nog een keer zoeken naar een bevestiging aan de bedplank die eenvoudig ook weer te verwijderen is. Tot die tijd is de tape meer dan functioneel

Afbeelding
Bijlagen
bedplank bijna in de hoogste stand, eenvoudig verder open zetten en hij kan naar beneden
bedplank bijna in de hoogste stand, eenvoudig verder open zetten en hij kan naar beneden
bedplank opengeklapt, eenvoudig op de ongrendelingshuls drukken en de plank kan naar beneden
bedplank opengeklapt, eenvoudig op de ongrendelingshuls drukken en de plank kan naar beneden
bedplank dicht
bedplank dicht
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2037
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Bedplank achter, opengeklapt houden

Bericht door chv »

Ook erg netjes gedaan, net als je koelbox!

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Bedplank achter, opengeklapt houden

Bericht door VWT4 »

Ook in dit geval een 2e poging, het bleek een handig hulpmiddel,
Het toegepaste scharnier heeft als voordeel dat het bovenste bevestigingsplaatje uit geklikt kan worden, hierdoor is de bedplank nog steeds eenvoudig uit te nemen zonder gereedschap.

p.s.

Ik heb nog 1 scharnier liggen, voor een leuke prijsje kan ik ze per stuk aanbieden voor de wjw (verzenden is pakketpost)
Bijlagen
bedbeslag (1).jpg
scharnier.jpg
(24.7 KiB) 351 keer gedownload
bedklep.jpg
Laatst gewijzigd door VWT4 op 27 sep 2013, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Bedplank achter, opengeklapt houden

Bericht door Joris 407 »

Netjes gedaan!
Plaats reactie