Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
van T4 102pk naar T5 105pk?
van T4 102pk naar T5 105pk?
Hoi,
ik rijd nu met een T4 DC 102pk. en ben daar volledig tevreden mee qua rijprestaties. Ik overweeg een T5 1.9 105 pk, maar voel met niet zo goed bij die 1.9, als VW daar nu al eens de 2.0 van in de A6 zou instoppen....
de 1.9 heeft dan weer het voordeel dat je hem niet als lichte vracht moet inschrijven owv de veel lagere taksen ivm de 2.5L. Zo zonder tussenwand is het toch een polyvalenter voertuig. (multivan instapmodel)
Wie heeft dezelde overstap gemaakt en wat zijn jouw ervaringen?
groeten,
thomas
ik rijd nu met een T4 DC 102pk. en ben daar volledig tevreden mee qua rijprestaties. Ik overweeg een T5 1.9 105 pk, maar voel met niet zo goed bij die 1.9, als VW daar nu al eens de 2.0 van in de A6 zou instoppen....
de 1.9 heeft dan weer het voordeel dat je hem niet als lichte vracht moet inschrijven owv de veel lagere taksen ivm de 2.5L. Zo zonder tussenwand is het toch een polyvalenter voertuig. (multivan instapmodel)
Wie heeft dezelde overstap gemaakt en wat zijn jouw ervaringen?
groeten,
thomas
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Ik heb met meerdere versies gereden (T5 met 105PK en de2.5 met 130PK) , en ik rijd zelf met een T4 met 102PK .
Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat die T5 , 1.9 met 105PK voor geen meter vooruit gaat (ten opzichte van mijn T4) . Mijn T4 voelt stukken sneller aan , reageerd beter , heeft een beter rijgedrag , en het motorgeluid van die 2.5 kun je in niks vergelijken met dat kleine 1.9-tje.
Die 1.9 moet trouwens hard werken hoor, om die 2300kg zware T5 enigsinds vooruit te krijgen. Met een aanhanger erachter of bij bergop is het nog slechter...
Een T5 met 1.9 motor : dat rijd ja , maar daar is ook alles mee gezegd vind ik.
De T5 met 130PK motor , dat rijd wel prettig . Heeft genoeg vermogen om vlot met het verkeer mee te kunnen.
Mijn ervaring...
Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat die T5 , 1.9 met 105PK voor geen meter vooruit gaat (ten opzichte van mijn T4) . Mijn T4 voelt stukken sneller aan , reageerd beter , heeft een beter rijgedrag , en het motorgeluid van die 2.5 kun je in niks vergelijken met dat kleine 1.9-tje.
Die 1.9 moet trouwens hard werken hoor, om die 2300kg zware T5 enigsinds vooruit te krijgen. Met een aanhanger erachter of bij bergop is het nog slechter...
Een T5 met 1.9 motor : dat rijd ja , maar daar is ook alles mee gezegd vind ik.
De T5 met 130PK motor , dat rijd wel prettig . Heeft genoeg vermogen om vlot met het verkeer mee te kunnen.
Mijn ervaring...
- crafter koerier
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
- Locatie: Purmerend
Niks mis mee hoor met die 105 pk. Heb er 2 jaar mee gereden en meer als 2 ton erop gezet. Ook met aanhanger door heel Europa, geen problemen.
Maar het zijn dan ook geen race auto's....toch???...Mijn ervaring!
Nu een Crafter common rail 2.5 L. met 136 pk...wereld van verschil..dat dan weer wel...
Maar het zijn dan ook geen race auto's....toch???...Mijn ervaring!
Nu een Crafter common rail 2.5 L. met 136 pk...wereld van verschil..dat dan weer wel...

Groetjes Andy v/h Crafter koerier


Hoi thomasch,
Ik heb tot nu toe heeeeel veel t4's gehad bijna allen met 2.5tdi 102pk motoren zijn leuke wagens en ben tot nu toe tevreden erover.En presentatie's zijn ook goed. Heb ook een t5 1.9tdi 105pk gereden zijn echt geen verkeerde motoren rijden goed je kunt een t4 2.5tdi 102pk makkelijk bijhouden
Ben momenteel gewend aan een t5 2.5tdi174pk en dat is een wereld van verschil als ik nu een t4 2.5tdi 102pk rij denk ik dat hij niet voor uit wil
Als ik jouw was zou ik zeker overstappen naar een t5 als het jouw budget uit komt.En als het kan naar een t5 met 2.5tdi 131pk of 174pk maar een 105pk is ook zeker genoeg.
Mvg Seref248
Ik heb tot nu toe heeeeel veel t4's gehad bijna allen met 2.5tdi 102pk motoren zijn leuke wagens en ben tot nu toe tevreden erover.En presentatie's zijn ook goed. Heb ook een t5 1.9tdi 105pk gereden zijn echt geen verkeerde motoren rijden goed je kunt een t4 2.5tdi 102pk makkelijk bijhouden
Ben momenteel gewend aan een t5 2.5tdi174pk en dat is een wereld van verschil als ik nu een t4 2.5tdi 102pk rij denk ik dat hij niet voor uit wil
Als ik jouw was zou ik zeker overstappen naar een t5 als het jouw budget uit komt.En als het kan naar een t5 met 2.5tdi 131pk of 174pk maar een 105pk is ook zeker genoeg.
Mvg Seref248
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Natuurlijk zijn het geen verkeerde motoren , die 1.9TDI ! En ze doen inderdaad trouw hun werk , maar meer niet.Seref795 schreef:
Heb ook een t5 1.9tdi 105pk gereden zijn echt geen verkeerde motoren rijden goed je kunt een t4 2.5tdi 102pk makkelijk bijhouden
Ik bedoel alleen maar : als je wat vermogen in reserve wil houden , kun je beter voor een 2.5TDI gaan , je bent tenslotte met een +/-2,3Ton wegende kubus op de baan

En die 1.9TDI kan dan misschien wel een 102PK T4 bijhouden om Nederlandse wegen , waar alles plat is , maar vergeet het maar bij stevige hellingen , zoals bvb bij ons in Belgie , ergens in de Ardennen of zo

Ik hou van de uitspraak "there is no substitute for cubic inches" , want daar zit waarheid in.

-
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
ik blijf ook liever bij een 5 cilinder, beter wat over als dat je contant op het uiterste rijd. tevens is de restwaarde veel hoger.
wat pascal zegt, het is toch 2300 kilo.
mijn t4 102 pk weegt 1750 kilo.
vind ik vergelijkbaar met de 2000 kilo/130 pk.
heb ooit een 1.9 gereden , vond hem niet vooruit te branden.
Maar alles is reatief, maar net wat je gewend bent.
Fred
ik heb het gewijzigd, enigszins overdeven idd
wat pascal zegt, het is toch 2300 kilo.
mijn t4 102 pk weegt 1750 kilo.
vind ik vergelijkbaar met de 2000 kilo/130 pk.
heb ooit een 1.9 gereden , vond hem niet vooruit te branden.
Maar alles is reatief, maar net wat je gewend bent.
Fred
ik heb het gewijzigd, enigszins overdeven idd
Laatst gewijzigd door Fred loodrecht op 01 jul 2007, 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn T5 5 cyl 130 pk met dubbele cabine en 2 schuifdeuren weegt maar 1960kg. Is wel wat minder als 2300 kgr. Heb ook met de 85pk versie greden is in Nederland goed te doen maar als het omhoog gaat ( Limburg, Ardenne) krijgt hij het toch moeilijk. de 130 pk sleurt toch de bus veel makkelijker omhoog (140 - 150 km/h omhoog bij het klimmetje bij Luik doet hij makkelijk (met bagage!!).
Ik zou als het kan voor de 130 pk versie
Groet EricP
Ik zou als het kan voor de 130 pk versie
Groet EricP

En Fred jij heb zeker een t4 met 1.9d gereden en geen t5 1.9tdi 105pk.
Mvg Seref248
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Mijn t5 met 102 pk doet het prima!
Natuurlijk,als je meer pk's hebt gaat het bergop alsof het vlak is!
Wij zijn net terug van onze vakantie in Zuid Duitsland en ik kan je vertellen dat ik mij verbaast heb over mij 4 cilindertje .:klappen
Met een caravan van 1400 kg liep hij op de cc de meeste bultjes zo over!
En dat met een verbruik van 1 op12 :klappen
Als de portemonaie het niet toelaat om een 5 cil. te kopen zou ik zonder mij te schamen weer een 102 pk kopen.
Ik ben er blij mee

Natuurlijk,als je meer pk's hebt gaat het bergop alsof het vlak is!
Wij zijn net terug van onze vakantie in Zuid Duitsland en ik kan je vertellen dat ik mij verbaast heb over mij 4 cilindertje .:klappen
Met een caravan van 1400 kg liep hij op de cc de meeste bultjes zo over!
En dat met een verbruik van 1 op12 :klappen
Als de portemonaie het niet toelaat om een 5 cil. te kopen zou ik zonder mij te schamen weer een 102 pk kopen.
Ik ben er blij mee




groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
bij dit verhaal sluit ik me aan gewoon een hele goede autoharry t5 191 schreef:Mijn t5 met 102 pk doet het prima!
Natuurlijk,als je meer pk's hebt gaat het bergop alsof het vlak is!
Wij zijn net terug van onze vakantie in Zuid Duitsland en ik kan je vertellen dat ik mij verbaast heb over mij 4 cilindertje .:klappen
Met een caravan van 1400 kg liep hij op de cc de meeste bultjes zo over!
En dat met een verbruik van 1 op12 :klappen
Als de portemonaie het niet toelaat om een 5 cil. te kopen zou ik zonder mij te schamen weer een 102 pk kopen.
Ik ben er blij mee![]()
![]()
![]()
wel gechipt bij marja natuurlijk
theo
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
-
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
- Dimitri-Turbo
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 22 jun 2007, 18:15
Mijn voorkeur heeft ook de 2.5 die loopt ook net wat rustiger dan de 1.9, die moet uiteraard harder werken om het gewicht vooruit te krijgen.
Maar het aller belangerijkste.... beide motoren brengen je van A naar B :klappen :klappen
Maar het aller belangerijkste.... beide motoren brengen je van A naar B :klappen :klappen
Stenen leggen is geen kunst ... maar wel de klinkers uit de straat scheuren ;)
Nu een Golf-6 en Range Rover Vogue TDV6
EX Touareg TDI
EX WJW T5 - nr. 262
Ex WJW T4 - nr. 653
Nu een Golf-6 en Range Rover Vogue TDV6
EX Touareg TDI
EX WJW T5 - nr. 262
Ex WJW T4 - nr. 653