Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 auf ombouwen naar handbak

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Bart TDI
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 mei 2012, 22:14

T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door Bart TDI »

Beste forum mensen,

Mijn Transporter 75kW tdi 2002 heeft als motorcodering AUF en is dus een automaat.
Mijn hobby (naast mijn t4tje) is offroaden en dit gebeurt vrijwel altijd in het buitenland.
Als het weer eens zover is dan gaat de geprepareerde Suzuki Samurai van 1200 kg op een Saris GP 2700 van 600kg achter de transporter, en rijden we tussen de 400 en 700 km naar waar we willen zijn.

WAT? Zullen sommige van jullie misschien denken. Met een automaat?
Ja en dat gaat dus ook niet. Na amper 30000km ben ik alweer toe aan een revisie :nuts

Dit is een extreem voorbeeld maar het rijden zonder last vind ik ook geen pretje met de automaat, de bak vreet al het vermogen op en de 5 cilinder draait zich suf aan toeren terwijl er niets gebeurt.

Na twee jaar op deze manier rond te hebben gereden heb ik besloten dat het niet langer zo kan.
Dus er moet een handgeschakelde versnellingsbak in!

Na veel zoeken en lezen hier op het forum ben ik wel het een en ander tegengekomen maar niets concreets.
Even de situatie tot nu toe:

Mijn automaat is gereviseerd bij Ronald Morien in Friesland, topbedrijf.
Zij willen de bus niet ombouwen maar kunnen wel de handgeschakelde bak leveren (gereviseerd)
Theo Musch (adverteerd hier op weetjewel) wil de bus wel ombouwen maar dan moet ik zelf de benodigde onderdelen verzorgen.

Bij de firma Morien weten ze dus van mijn plannen en ook dat er naast de handbak meerdere onderdelen nodig zijn om de klus te klaren. Om dit ook te kunnen regelen willen zij graag artikelnummers weten.

Dit is dus ook mijn vraag aan de T4 goeroes/ervaringsdeskundigen:
Als ik op een goede dag de afsluitdijk oversteek op weg naar Theo en onderweg stop bij Ronald (of op meerdere plaatsen als dat nodig is) wat zijn dan de onderdelen die ik nodig heb om van mijn automaat t4 een handbak t4 te laten maken?

Ik hoop dat ik geen onderwerp op dit forum over het hoofd heb gezien waarin dit allemaal al omschreven staat en dat er misschien iemand is die mij door het onderdelenbos kan gidsen!

Alvast mijn hartelijke dank, een liefhebber.
Volkswagen Transporter TDI 75kW 2002 Wit
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door René »

Kunnen we niet beter de onderdelen benoemen die je nodig hebt?
Kun je kijken wat je wel/niet nodig hebt.
Denk dat het een aardige was lijst zal zijn met onderdelen.

Waar ik aan denk:
Versnellingsbak
Koppeling met twee massa vliegwiel
Koppelingspedaal (mogelijk hele pedalenbox)
Schakelmechanisme
Motorkabelboom

Wie vult aan

René
Gebruikersavatar
Bart TDI
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 mei 2012, 22:14

Re: T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door Bart TDI »

Hoi Rene,

Dat is natuurlijk ook goed!
Ik heb al wat gelezen over een sachs koppeling wat een goede keuze is bij veel pk's?
Mocht het handbak avontuur slagen dan wil ik wel wat klimmen op de vermogensladder...
Dan lijkt het me dus een goed idee om de aandrijflijn hier alvast op voor te bereiden, we zijn er dan toch :adhd

Ik denk dat het onderdelenbedrijf doelt op eventuele afwijkingen in bepaalde onderdelen.
Zou ik dus een koppelingspedaalset (pedaal, master/slave cilinders, leiding) moeten hebben van een t4 ACV en dus niet van een 1.9 bv? Geen idee of hier verschil in zit.

2Massa vliegwiel ook van een ACV, koppeling dito
Lijkt me dat er een andere ECU in moet, ben geen expert op dit gebied maar als de automaat nu schakeld dan neemt de motor gas terug zonder dat ik mijn voet omhoog doe. Wellicht een versnellingsbak computer die met de comp van de motor babbelt?

Zijn de steekassen dezelfde lengte/aansluiting?

Kan dezelfde startmotor gehandhaafd blijven of verschilt deze qua ophanging of/en (dus) plaats van een ACV startmotor?

Theo noemde even snel uit zijn hoofd precies de lijst die jij noemt maar ook daarbij een montageplaat voor de koppeling.

Dankjewel voor meedenken!
Volkswagen Transporter TDI 75kW 2002 Wit
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door doka Rick »

Hallo,

ik roep gewoon wat en heb even in Etka gekeken:

- motormanagement
- aandrijfassen 7D0 407 271AM / FX 2x
- downpipe 074 253 091AL of AM

de bevestigingsteunen van de Versnellingsbak zelf?

succes

Groeten Rick
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door doka Rick »

Ik was aan het zoek in Etka naar de nummers vandaar dat ik niet gezien had dat je weer op Rene gereageerd had.


motormanagement is anders en heeft de nummers 074 906 021L of A voor een ACV motor
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door Geert G »

Als koppelingsplaat adviseer ik je de Sachs SRE Organic uitvoering: Sachs 881864 999964
Deze is speciaal bedoelt voor heavy duty gebruik, zoals taxi's, ambulance, race, hill climing, en dus ook voor zware ahw.

http://www.verstaerkte-kupplung.de/catalog/" onclick="window.open(this.href);return false; Autoteile Pieper in Dld-Essen.
Zij passen elke koppeling aan op jou gebruikers wensen.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Bart TDI
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 mei 2012, 22:14

Re: T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door Bart TDI »

Geert,

Dat ziet er goed uit.
Ik zie daar ook een 2massa vliegwiel staan, deze is echter voor een axg, past dat? Daarnaast zie ik bij de organic staan dat deze voor de benzine modellen zijn.

Wat raad je aan? Ik heb dus nog helemaal geen koppeling, drukgroep, vliegwiel enz.
Stel dat ik dit zou bestellen, hoe ziet de boodschappenlijst er dan uit?

Groeten Bart
Volkswagen Transporter TDI 75kW 2002 Wit
Gebruikersavatar
Bart TDI
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 mei 2012, 22:14

Re: T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door Bart TDI »

Daar ben ik weer,

Vergeten om op 2.5 tdi te klikken...
Als ik het nu goed begrijp dat wordt het, het volgende:
http://www.verstaerkte-kupplung.de/cata ... ts_id=2511" onclick="window.open(this.href);return false;

samen met:
http://www.verstaerkte-kupplung.de/cata ... ts_id=1869" onclick="window.open(this.href);return false;

Correct? Is volgens mij geen racing oid maarja ik heb ook geen geldboom in de tuin...
Volkswagen Transporter TDI 75kW 2002 Wit
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door robstof »

Is het misschien beter om een doka auto op te sporen, of een schade bus met acv motor?
ook ik roep maar wat, maar zo heb je alles, en ik denk uiteindelijk goedkoper.

robbie
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door Geert G »

Bart TDI schreef:Geert,

Dat ziet er goed uit.
Ik zie daar ook een 2massa vliegwiel staan, deze is echter voor een axg, past dat? Daarnaast zie ik bij de organic staan dat deze voor de benzine modellen zijn.

Wat raad je aan? Ik heb dus nog helemaal geen koppeling, drukgroep, vliegwiel enz.
Stel dat ik dit zou bestellen, hoe ziet de boodschappenlijst er dan uit?

Groeten Bart
AXG is een 111KW/150PK T4 TDI.
Deze heeft een 240mm koppeling met 23 tands prise-as

Een ACV motor heeft standaard een 220mm koppeling met 28 tands prise-as.
Verstrarkte kupplung.de vergroot de diameter van de koppelingsplaat al tot 229mm, dus dat is beduidend meer wrijvingsopervlak.
Een 102PK bak is korter gegierd als een 150PK versnellingsbak.
Ze zijn allebei net zo sterk. (O2G versnellingsbak)

Blijf weg van de 88PK O2B Bakken. Herkenbaar aan hulpcilinder buitenkant.
Deze zijn te zwak voor jouw situatie en trek je onherroepelijk inwendig kapot.

Voor jouw doeleinde is een korte giering wel fijn, dat hoef ik jou, (denk ik) niet uit te leggen als ofroad terrein rijder.

Je hebt twee soorten frictie materiaal voor koppelingsplaten:
Organic: Straat en semi circuit gebruik. Deze pakt smooth aan.
Sinter: Puur voor de rally & circuit gebruik, waar snel geschakeld & abrupt gekoppeld wordt. Waar elke seconde telt.
Pakt behoorlijk abrupt en schokkerig aan.

Organic heeft niets te maken of het nu voor benzine of diesel is. Voor hedendaags gebruik is deze materiaal soort het beste.
Je moet puur op letten op de diameter koppelingsplaat/drukgroep en de vertanding van de prise-as.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door Geert G »

Bart TDI schreef:Daar ben ik weer,

Vergeten om op 2.5 tdi te klikken...
Als ik het nu goed begrijp dat wordt het, het volgende:
http://www.verstaerkte-kupplung.de/cata ... ts_id=2511" onclick="window.open(this.href);return false;

samen met:
http://www.verstaerkte-kupplung.de/cata ... ts_id=1869" onclick="window.open(this.href);return false;

Correct? Is volgens mij geen racing oid maarja ik heb ook geen geldboom in de tuin...
Yepp.........dit is de correcte set voor jou situatie.

2 Massa Vliegwiel & koppelingsset zijn al voorgemonteerd & correct op elkaar afgesteld. Hier zit wel de Sachs organic SRE koppelingsplaat in verwerkt, weet ik uit ervaring.

Gr, Geert
Laatst gewijzigd door Geert G op 06 mei 2012, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door Geert G »

robstof schreef:Is het misschien beter om een doka auto op te sporen, of een schade bus met acv motor?
ook ik roep maar wat, maar zo heb je alles, en ik denk uiteindelijk goedkoper.

robbie

Goedkoper of goedkoop is in Bart z'n situatie duurkoop.
Hij is gebaad bij heavy duty spullen..........en die kosten nu eenmaal een flink aantal knikkers...... :ie
Ik zeg dan maar.......Do it ones, do it right....... :knipoog
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Bart TDI
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 mei 2012, 22:14

Re: T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door Bart TDI »

Beste Geert,

Dat is te gek! Deze set gaat het worden dan.
En Robstof, je hebt enigzins wel een punt want er zijn nog tal van kleine zaakjes die ik uit een sloper wil halen, hierover heb ik Pascal-141 al een pb gestuurd, volgens hem gaat dat lukken. wellicht een reeds gechipte ECU...

Trouwens een Bilstein B12 set is zojuist besteld :ikrij

En inderdaad Geert, als er iets belangrijk is dan is het een overbrenging die is opgewassen tegen heftige belasting.

Nu las ik in een ander topic dat er ook zaken als krukaskering enzo vervangen moeten worden.
Stel dat ik straks onder mijn bussie sta met een gereviseerde 5 bak, een sachs set en noem maar op...
Wat heb ik dan nog meer nodig? Pakking, keerring, beetje vet, fris humeur....
Kan iemand dit aanvullen?
Volkswagen Transporter TDI 75kW 2002 Wit
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door Pascal-141 »

Echt "heavy duty" is niet echt nodig hoor , met de standaard onderdelen kom je met een T4 héél ver !
Mijn vorige T4 heb ik verkocht met 300.000km , en die heeft steeds mijn zware rechtervoet moeten verdragen, en heeft steeds héél veel zware (TE zware) aanhangers getrokken . Nooit heeft hij me in de steek gelaten.
Koppeling , aandrijfassen ,enz hebben het nooit begeven. Heb 1x de lagers van de differentieel in de bak eens vervangen omdat die wat lawaai begonnen te maken , da's al.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: T4 auf ombouwen naar handbak

Bericht door robstof »

Barttdi, op het forum kwam ik dit tegen,


viewtopic.php?f=2&t=24316&p=145688&hili ... as#p145688

deze wetje weller heeft zijn automaat vervangen voor een schakel, misschien heeft hij wat tips.

robbie
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Plaats reactie