Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

APK, Roetkat, EGR-klep etc?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
blauwebus
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2009, 01:28

APK, Roetkat, EGR-klep etc?

Bericht door blauwebus »

AllerBeste WJWellers,

Ik heb een Volkswagen Transporter TDI 88PK uit het jaar 2000 en de aankomende zomervakantie ga ik op vakantie naar Turkije (+- 4000km rijden).

Nou ga ik binnenkort (morgen al) deze auto keuren bij een Volkswagen dealer met de Volkswagen inclusief voor bedrijven pas. Er is momenteel niets veranderd aan de motor, behalve een gereinigde EGR.
Ik heb in deze forum veel gelezen over het plaatsen van een EGR klep (voor het blokkeren van uitlaatgastoevoer in de inlaat) en zag dat het meer voordelen heeft dan nadelen (roetuitstoot, dichtslibben, etc.)
Ook heb ik gelezen over het leeghalen/verwijderen van de katalysator. Ik weet niet of ik een oxidatiekat en/of een roetkat heb. Als je deze verwijdert scheelt het ook met de prestaties en met de waarden bij een roetmeting.

nou zijn dit mijn vragen:
Als dit bij de keuring geconstateerd wordt dat er een klep op de EGR zit en/of geen kat eronder zit, wordt het dan afgekeurd?
Als je door de een autoriteit (in Nederland, Duitsland, enz) aan de kant wordt gezet, krijg je dan voor een van deze 2 dingen een boete?


Ik hoop dat jullie mij voldoende kunnen informeren! :)

Gr,
Ahmet
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: APK, Roetkat, EGR-klep etc?

Bericht door matje86 »

daar wordt niet op gecontroleerd
alleen of je uitlaat niet lekt
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
blauwebus
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2009, 01:28

Re: APK, Roetkat, EGR-klep etc?

Bericht door blauwebus »

matje86 schreef:daar wordt niet op gecontroleerd
alleen of je uitlaat niet lekt
Dus wat ik begrijp is dat er helemaal niet gecontroleerd wordt of je de kat heb verwijderd en dat de EGR is afgedicht..?

Een garage eigenaar vertelde mij dat als de APK-meester een afgedichte EGR ziet, dat het mogelijk wordt afgekeurd omdat je niet aan de 'normen' voldoet..
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: APK, Roetkat, EGR-klep etc?

Bericht door matje86 »

als je ff de zoek functie gebruikt kom je dit tegen
search.php?keywords=apk+egr&terms=all&a ... mit=Zoeken" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: APK, Roetkat, EGR-klep etc?

Bericht door arjantdi »

blauwebus schreef:
matje86 schreef:daar wordt niet op gecontroleerd
alleen of je uitlaat niet lekt
Dus wat ik begrijp is dat er helemaal niet gecontroleerd wordt of je de kat heb verwijderd en dat de EGR is afgedicht..?

Een garage eigenaar vertelde mij dat als de APK-meester een afgedichte EGR ziet, dat het mogelijk wordt afgekeurd omdat je niet aan de 'normen' voldoet..
zelfs bij de duitse tuv was het 2x geen probleem.. het gaat om de roetmeting. als die goed is, is de volgende stap of de uitlaat gasdicht is. al zit er een demperloze stijgerpijp onder (heb ik het even over de apk) die gasdicht is, dan is er geen reden tot afkeur.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: APK, Roetkat, EGR-klep etc?

Bericht door repelsteeltje »

ehh, kleine correctie, in duitsland wordt voor de TUV keuring op duits gekentekende voertuigen wel degelijk geken naar de aanwezigheid en de werking van een katalysator roetfilter, egr en weet ik veel wat er nog meer bedacht is. Jaarlijks terugkerend ritueel. Als je emissiebestrijdingssyteem minder of niet werkt kan het ook zomaar dat een wagen die altijd groen gekeurd was een oranje of zelfs rode of geen plak krijgt.

het is een van de eisen om je umweltplakje te verkrijgen. zonder kom je geen stad meer in.... (weer een goede reden om de duitse binnensteden met je T4 te ontwijken)

voor buitenlanders maakt het bij mijn weten geen hout uit.. Rijd al jaren diesels zonder katalysator, ook regelmatig in duitsland.
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: APK, Roetkat, EGR-klep etc?

Bericht door arjantdi »

repelsteeltje schreef:ehh, kleine correctie, in duitsland wordt voor de TUV keuring op duits gekentekende voertuigen wel degelijk geken naar de aanwezigheid en de werking van een katalysator roetfilter, egr en weet ik veel wat er nog meer bedacht is. Jaarlijks terugkerend ritueel. Als je emissiebestrijdingssyteem minder of niet werkt kan het ook zomaar dat een wagen die altijd groen gekeurd was een oranje of zelfs rode of geen plak krijgt.

het is een van de eisen om je umweltplakje te verkrijgen. zonder kom je geen stad meer in.... (weer een goede reden om de duitse binnensteden met je T4 te ontwijken)

voor buitenlanders maakt het bij mijn weten geen hout uit.. Rijd al jaren diesels zonder katalysator, ook regelmatig in duitsland.
ik woon er, heb nu 3 een auto laten keuren hier. en zuig dit niet uit mn duim.. btw om de 2 jaar.. gewoon roetmeting.. thats it..
Gebruikersavatar
blauwebus
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2009, 01:28

Re: APK, Roetkat, EGR-klep etc?

Bericht door blauwebus »

arjantdi schreef:
repelsteeltje schreef:ehh, kleine correctie, in duitsland wordt voor de TUV keuring op duits gekentekende voertuigen wel degelijk geken naar de aanwezigheid en de werking van een katalysator roetfilter, egr en weet ik veel wat er nog meer bedacht is. Jaarlijks terugkerend ritueel. Als je emissiebestrijdingssyteem minder of niet werkt kan het ook zomaar dat een wagen die altijd groen gekeurd was een oranje of zelfs rode of geen plak krijgt.

het is een van de eisen om je umweltplakje te verkrijgen. zonder kom je geen stad meer in.... (weer een goede reden om de duitse binnensteden met je T4 te ontwijken)

voor buitenlanders maakt het bij mijn weten geen hout uit.. Rijd al jaren diesels zonder katalysator, ook regelmatig in duitsland.
ik woon er, heb nu 3 een auto laten keuren hier. en zuig dit niet uit mn duim.. btw om de 2 jaar.. gewoon roetmeting.. thats it..

@arjantdi, bedankt voor je reactie! hij is trouwens door de keuring heen gekomen zonder modificaties aan de kat en egr.

@repelsteeltje, gelukkig kom ik de bebouwde kom niet in, ik rij direct via de snelweg met rust-stops naar Oostenrijk.. De stad zal ik niet inkomen, misschien wel een tankstation dichtbij een afslag van een stad, maar niet hartje stad.


Alleen maak ik me echt zorgen om de egr en kat. De medewerker van de Volkswagen Dealer hier in Delft raadde mij dat egr modificatie niet aan omdat hij het ervaren heeft en de motor direct in noodloop ging draaien (geloof niet dat het bij mij kan gebeuren, niet zoveel electronisch uitgerust). en de kat, weet niet of ik het leeg moet halen of een rechte stuk moet zetten. bij het leeghalen kan erna toch ook roet etc plakken en dichtslibben of heb ik het verkeerd?
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: APK, Roetkat, EGR-klep etc?

Bericht door sgsdebruijn »

nieuwere type motoren kunnen inderdaad een signaal geven bij afdoppen egr, wat je dan kan doen is bv een plaatje met wat gaatjes erin plaatsen dan heb je minder vuile lucht.

Bij jou gewoon afdoppen hoor, zo nieuw is de T4 niet en kat vervangen of leegkloppen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: APK, Roetkat, EGR-klep etc?

Bericht door arjantdi »

egr afdop problemen ken ik alleen van jonge seats, en mercedes. bij de t4 ga je geen probleem krijgen.
en wat betreft bebouwde kom in duitsland.. precies.. daar kom je nooit..
ik rij heel duitsland door met mn t4, zonder umwelt sticker, en ik heb 1x gehad dat ik een bepaalde straat niet in mocht..
(maar met sticker had het ook niet gemogen want dan staat er geel.. en dan rij je met een rode.. )
ff omrijden klaar.. grote steden waar dat is kom ik bijna nooit.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: APK, Roetkat, EGR-klep etc?

Bericht door sgsdebruijn »

ouwe stinkbussen moeten eigenlijk altijd voorrang krijgen en ten alle tijden de kortste route moeten kunnen rijden, dat is gewoon beter voor het milieu :muur
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie