Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motorsteun en Stuurbekrachtiging. Met foto!

vragen over de T4
Plaats reactie
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Motorsteun en Stuurbekrachtiging. Met foto!

Bericht door MrMillion »

Hier ben ik weer beste forummers,

Het ene probleem is nog niet opgelost of het andere doet zich al weer voor.

Sinds ik de bus heb, bonkte er al wat bij slecht wegdek en het overschakelen. Na het vervangen van de hondenbotjes en de rubbers van de stabilisator stang is het geluid minder geworden. Vandaag de auto heen en weer gedrukt in zijn versnelling en kon duidelijk zien dat het blok heen en weer beweegt. Ik zie hem bewegen bij een motorsteun, maar welke is dat nu? Er zit "onder" de accu een grote pot, maar iets verder naar voren (richting grill) zit ook nog een soort steun. Daarvan is het rubber kapot en zie ik het binnenwerk bewegen. Zie op internet alleen die grote potten, of is het toevallig geen motorsteun?

Verder heb ik vandaag andere banden laten monteren (conti's in de maat 205/65R15) rijdt een stuk beter dan 4 verschillende :).
Na het wegrijden bij de bandenboer (heeft wel lang scheef gestaan) had ik ineens erg weinig stuurbekrachtiging. Bij hogere toerentallen was het weer terug. Kon op een gegeven moment bijna niet meer sturen. Stukje flink doorgetrokken en nu is het weer goed. Vloeistof heeft wel wat laag gestaan. Gister bijgevuld (zoemde vanaf toen niet meer en vanmiddag ook niet). Misschien een luchtbel oid door lage vloeistofstand?

Gr. Coen
Laatst gewijzigd door MrMillion op 13 jun 2012, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motorsteun en Stuurbekrachtiging.

Bericht door Multivan Generation »

je hebt in principe die "motorsteunen".
aan de bijrijderskant is een hydrolager (1)
aan de bestuurderskant is een versnellingsbak steun(2)
en aan de onderzijde zit een pendelsteun vanaf versnellingsbak naar chassis(3).

Die laatste zal ongetwijfeld het meeste effect geven in jouw situatie.
Het rubber daarvan scheurt namelijk nogal eens.
Kost rond de 80 euro bij de dealer.

De stuurbekrachtiging ontlucht zich in principe vanzelf.

Kun je een goede foto maken van hetgeen jij ziet bewegen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Motorsteun en Stuurbekrachtiging. Met foto!

Bericht door MrMillion »

Zo vandaag even een aantal foto's gemaakt van de betreffende "steun". Heb vanmiddag century al wel gebeld en een pendelas besteld. Alleen nu ik het beter zie lijkt het me toch meer een versnellingsbaksteun die goed kapot is. Dacht dat het niet zo'n hele dure zal worden.....

Afbeelding
Shot at 2012-06-13

Afbeelding
Shot at 2012-06-13

Afbeelding
Shot at 2012-06-13
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motorsteun en Stuurbekrachtiging. Met foto!

Bericht door Multivan Generation »

is de versnellingbak steun,
maar die zorgt er niet heel veel voor,
dat je motor naar voor en naar achter kan kantelen.

Deze steun is trouwens veel duurder als de pendelsteun..

Zijn trouwens echt wel goede foto's zeg.. :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Motorsteun en Stuurbekrachtiging. Met foto!

Bericht door MrMillion »

Toch wonderbaarlijk wat zo'n Iphone allemaal kan he :toppie . Ideaal om in die kleine hoekjes te wringen. Die pendensteun kwam op iets van 80,- bij de dealer met nog 15,- voor een rubber wat daar weer aan vast zit. Alleen als ik de auto in zijn versnelling heen en weer trek. Zie ik hem bewegen op het punt die ik gefotografeerd heb. Gaat ook erg makkelijk aangezien er weinig rubber meer inzit. Pendelsteun haal ik maar gewoon op denk ik. Zal ook wel niet al te best meer zijn. En ik neem aan dat dit ook een apk afkeurpunt is?

Coen
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Motorsteun en Stuurbekrachtiging. Met foto!

Bericht door Herman744 »

Hoi,
Wat is dat voor een bout? Ik bedoel, die je op de eerste foto op 1/3 van onderen ziet. Onderste foto middenin.Lijkt me ijzer in ijzer? Mist daar geen rubber?

Groet,
Herman744
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Motorsteun en Stuurbekrachtiging. Met foto!

Bericht door MrMillion »

Geen idee, heb nog maar 2 week een t4 :).

Maar ik kee daar ook al raar naar inderdaad. Die bout zit ook in een soort sleuf vast lijkt het wel, geen rubber verder. Beweegt echter niet.

Coen
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Motorsteun en Stuurbekrachtiging. Met foto!

Bericht door René »

Hoort geen rubber te zitten. Steun kun je hiermee afstellen.

Rene
MichielTDI
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 dec 2011, 09:30

Re: Motorsteun en Stuurbekrachtiging. Met foto!

Bericht door MichielTDI »

MrMillion schreef:Zo vandaag even een aantal foto's gemaakt van de betreffende "steun". Heb vanmiddag century al wel gebeld en een pendelas besteld. Alleen nu ik het beter zie lijkt het me toch meer een versnellingsbaksteun die goed kapot is. Dacht dat het niet zo'n hele dure zal worden.....

Afbeelding
Shot at 2012-06-13

Afbeelding
Shot at 2012-06-13

Afbeelding
Shot at 2012-06-13
Hey Hallo,

Die steun is bij mij ook kapot maar volgens de dealer niet meer te leveren!! Heb je toevallig een artikelnummer??
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Motorsteun en Stuurbekrachtiging. Met foto!

Bericht door MrMillion »

He Michiel,

Heb geen nieuwe steun gekocht maar besloten de oude te "repareren". Dus kan je zo geen onderdeelnummergeven. Lijkt me overigens sterk dat vw die niet meer leverd. T4 is nu net 10 jaar uit productie denk ik. Misschien hadden ze geen zin om het op te zoeken.

Ik heb dat "gat" wat je ziet opgevuld met polymax en een oude multiriem.

Motorblok ondersteunen met de krik en de steun verwijderen. Weet het niet meer precies maar 2 bouten in de wielkast. 1 bij het kapotten rubber, en 2 bij de accu.

Alles even schoonmaken. Oude multiriem pakken en in korte reepjes knippen. Beetje polymax erin en langzaam vullen met stukjes riem en afvullen met polymax. Dit heeft het gebonkt wel weggenomen bij mij.

Toch denk ik dat mijn "kantelsteun" onder op de bak kapot is. Ligt nog nieuw in de auto te wachten op montage. Die koste ca 85,- bij de dealer.

Groet Coen
MichielTDI
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 dec 2011, 09:30

Re: Motorsteun en Stuurbekrachtiging. Met foto!

Bericht door MichielTDI »

Hey Bedankt,

Sorry voor de late reactie was ff op vakantie haha!

Die onderste steun heb ik al vervangen voor en nieuwe ook de rechter steun. zal is kijken of ik het hele zooitje in elkaar gekit krijg!

Groet Michiel,
Plaats reactie