Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wie kan me met de timing helpen?Opgelost!

vragen over de T4
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Wie kan me met de timing helpen?Opgelost!

Bericht door MrMillion »

Beste weetjewellers,

Inmiddels rij ik al weer een paar weken rond in mijn t4'tje. Uiteraard nog zeer tevreden over de bus. Echter heb ik nu dat de bus bij koude motor behoorlijk rookt (blauw/grijs) dit is ineens helemaal weg als de temp. meter halverwege staat.

Na de zoekfunctie gebruikt te hebben lijkt het mij verstandig om de timing eerst te checken. De riemen zijn een 2 week geleden vervangen.

Mijn vraag is dus of er iemand op het forum is die vagcom heeft en bereid is om mij te helpen (vergoeding is geen probleem) met het afstellen van de auto. Beetje in de omgeving groningen zou wel fijn zijn (stukje rijden vind ik geen enkel probleem). Heb niet zo veel zin om de auto naar de garage te brengen, weer een dag kwijt te zijn en geen idee hebben of het dan ook goed staat allemaal.

Het "probleem" is dus dat de motor grijs/blauw rookt bij een KOUDE motor. Rookt heel lichtjes als je de bus start en hoe meer toeren hoe meer rook. Met name als de turbo erbij komt staat het achter mij blauw. Temp meter op de helft (90 graden) en het is helemaal weg. Laatse stukje, zeg vanaf 80/85 graden word het ook al wat minder. Start direct en loopt mooi stationair, motor houd ook niet in.


Vraag nummer 2,

Vandaag de egr klep er even afgehaald om te inspecteren hoe dat er bij stond. Viel mij reuze mee! Was allemaal wel wat zwartig maar absoluut geen dikke plakken teer/roet. Inlaatspruitstuk is ook redelijk schoon, her en der zie je nog schoon metaal. Wat mij wel opviel was dat alles wat vochtig van de olie was. Met name de vacuumslang die op de klep zit zat gewoon olie in.... :(. Is dat normaal?. Olie is net ververst dus durf nog niet te zeggen of hij ook olie gebruikt.

Ik hoop dat iemand mij zou kunnen/ willen helpen met timing! Het betreft een T4 (joh) 2.5 TDI ACV uit 1996 (dus de oude computer?) Naar mijn idee niet gechipt. (trekt pas bij een 2200/2300 toeren door)

Met vriendelijke groet,

Coen
Laatst gewijzigd door MrMillion op 20 sep 2012, 22:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Wie kan me met de timing helpen? En wat vragen...

Bericht door sgsdebruijn »

rookte hij ook voor de riemenwissel?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Wie kan me met de timing helpen? En wat vragen...

Bericht door MrMillion »

Bij mij weten niet, had de bus net een dag of 4 toen ik hem al heenbracht voor nieuwe riemen. Daarvoor heb ik de bus niet zien roken. Wel heb ik recentelijk de olie vervangen ( na de riemwissel). Maar lijkt me sterk dat het olieverbruik is aangezien het bij een warme motor helemaal weg is.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Wie kan me met de timing helpen? En wat vragen...

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Hoe gaat het als je, bij koude motor, start met de vervroeger uitgetrokken en ook de eerste kilometers daar mee rijdt?

Als het dan weg is, staat de pomp te laat. Was bij mij na distributiewissel het geval. 2.4 AAB 1992. Garage kon het niet oplossen. Dieselspecialist had het snel gefikst.

Groet,
Herman744
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Wie kan me met de timing helpen? En wat vragen...

Bericht door sgsdebruijn »

TDI heeft geen vervroeger
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wie kan me met de timing helpen? En wat vragen...

Bericht door Multivan Generation »

Vandaag bij Pascal een test-object gehad, die we met zijn 2-tjes ook beter hebben gezet.
Was eerst flink blauw-wit aan het roken en bonken.
Brandstofpompinspuittiming stond toen rond de 1a2 zonder softwarematige compensering.
Na wat betere afstelling kregen we hem richting de 55 a 56 en was het blauwe roken weg.
De voorste spanrol was toen met het indicatiepijltje wat verdraaid, nadat we dit goed gezet hadden, liep de motor beduidend beter,
en hierna de fijnafstelling met de achterste spanrol(bij het schutbord) en liep echt veel mooier en roken was weg..
Eigenlijk binnen 10 minuten hadden we hem mooi lopen..

Dus grote kans dat het niet 100% op timing is na riemenwissel.
Dat komt namelijk wel vaker voor..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Wie kan me met de timing helpen? En wat vragen...

Bericht door MrMillion »

Zo dan... ,'

Vanmiddag nog een paar vrije uurtjes kunnen pakken. Die tijd heb ik nuttig besteed al zeg ik het zelf. Mogelijk is mijn probleem met het roken van de bus opgelost.

Vanmiddag bij de brezan geweest en weer de nodige spulletjes gehaald. Zo ook een flesje verstuiver reiniger. Ik wilde het toch proberen, gezien het feit dat het (volgens mij) niet direct na het wisselen van de riem is gebeurd. Zo gezegd zo gedaan. Flesje van die meuk gekocht en in de tank gedonderd (tank was halfvol). De auto lekker warm gereden, en warempel wat doet de bus nu.... opeens een beetje blauwe rook (normaal alleen met koude motor). Was toevallig net bij de pomp om hem helemaal af te tanken. Na het tanken weer verder gereden om de bus nog lekker warm te rijden. Stukje flink doortrekken in zijn 3 resulteerde in wat blauwe rook met af en toe een zwarte wolk (niet overdreven). Daarna was het weer volledig weg. Misschien toch wat vervuiling....?

Morgen maar weer eens kijken hoe het met een echt koude motor gaat..... ben benieuwd. Heb tevens het dieselfilter vervangen en alle vacuumslangen. Motortje loopt wel wat minder rauw voor mijn gevoel.

Groet Coen
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Wie kan me met de timing helpen?MAF waardes

Bericht door MrMillion »

Heren,

Alweer lekker met de bus wezen prutsen. Heb gelukkig inmiddels vagcom. Kan nu dus mooi zelf aan het uitlezen. Pomptiming is goed..... Nu ben ik uiteraard wat data aan het verzamelen en viel het mij op dat ik niet aan de gevraagde waarde van de LMM kan voldoen. Bij volgas is zijn 3e versnelling vanaf 2000 toeren vraagd de ecu keurig 850. Echter zit ik er tot ca 2300 toeren ver onder. ( 370 bij 2000 oplopend naar 680 bij 2300). Bij 2400 komt de turbo er pas in bij mij ( denk een volle kat) en drukt de turbo de waarde naar de 1000 ongeveer en blijft daar ook.

Het lijkt mij dus dat de motor veels te weinig lucht krijgt (of denkt te krijgen) als de turbo nog niet mee doet. Dit kan in mijn ogen heel goed het roken veroorzaken. Je zou dus zeggen dat de motor, voordat de turbo zijn werk doet, een zwaar zuurstoftekort heeft (onder last, met heel rustig opbouwen kan hij de waarde net bijhouden) wat er weer voor zorgt dat de auto erg rijk gaat lopen. Of zie ik dit helemaal verkeerd.

Iemand nog tips en trics?

ps. wel ideaal hoor dat vagcom. Leek mij allemaal maar onzin al die computers in de auto. Maar dit kan je heel wat ellende en onnodige kosten besparen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wie kan me met de timing helpen?MAF waardes

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk dat je roetkat vol zit en dat je wellicht ook eens zou kunnen kijken naar de turbodruk.
Als je een logje maakt van de kanalen 3,8 en 11, dan weet je een hoop meer. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Wie kan me met de timing helpen?MAF waardes

Bericht door MrMillion »

Bij deze heren de logjes met grafiek.


Groep 3 Luchtmassa meter

Afbeelding

Groep 8 Brandstof Inspuithoeveelheid

Afbeelding

Groep 11 Turbodruk

Afbeelding

Metingen zijn gelijktijdig gedaan. Bij een warme motor en vol gas. Egr is ooit al eens weggeschreven (alles is nog redelijk schoon) maar niet afgedopt. Kat zit er nog onder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wie kan me met de timing helpen? Nu met logjes

Bericht door Multivan Generation »

Is de roetkat ooit leeggemaakt?
daar zou ik eerst eens mee beginnen.

Dan spint de turbo eerder en sneller op,
dan zal de zuigwerking bij de LMM sneller hoger zijn,
en zal het veel vlotter rijden..

Op welke waarde staat de brandstofpomp timing?
Zou ook nog kunnen dat die wat laat staat..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Wie kan me met de timing helpen? Nu met logjes

Bericht door MrMillion »

Geen idee of de kat ooit leeggemaakt is. Geef het 50/50 . Is wel gerommeld met de auto vermoed ik. Bij vagcom komt niet de cpu "naam" er te staan maar die van een tuner (ah tuning?). Verder heeft er ooit een powerbox ingezeten (stekker zit er nog). Maar aangezien de turbo erg laat begint vermoed ik wel dat hij nog vol zit. Mijn timing heeft de garage laatst afgesteld aangezien mijn vagcom stekker er nog niet was en ik niet echt weet hoe dat moet. Hij heeft de timing op 112 gezet wat vagcom aangaf (wel keurig bij een warme motor en stationair). Lijkt me wat vroeg?

Verder hebben we gister nog een log gemaakt die niet helemaal gelukt is (niet mooi constant). van groep 4. hierbij krijg ik wel erg hoge waardes bij" Cold start injector duty cycle" Deze geeft af en toe waardes af van meer dan 95%
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wie kan me met de timing helpen? Nu met logjes

Bericht door Multivan Generation »

brandstofpomp timing controleren.

Je gaat naar 01 engine
vervolgens naar measuring blocks
dan naar basic settings en je kiest voor kanaal 000 en drukt op go..

Je kunt dan in het 2de meetwaarden blok de waarden zien.

Die waarde die daarin weergegeven wordt is de niet gecompenseerde, dus mechanische inspuitpomp timing.

Die zou rond de 54-56 moeten schommelen.
Geeft die een waarde van 112 aan, dan is dat veels te vroeg.. :gekte

Je kunt ook nog op TDI timing klikken in hetzelfde venster voor een grafische weergave.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Wie kan me met de timing helpen?Nog steeds rook

Bericht door MrMillion »

Inmiddels zelf de pomptiming versteld hangt nou rond de 59/60 (schommelt ongeveer 4/5 heen en weer). Helaas rookt de bus nog steeds. Hoe kouder het is hoe meer de bus rookt (bij ca 20 weinig en is sneller voorbij) (bij minder dan 15 redelijk wat rook en moet echt wachten totdat de bus warm is). Moet de bus echt onder de 2000 toeren houden wil het nog een beetje meevallen, begint de bus echt te trekken..... berg je dan maar. Bij 90c is het dan ook voor 95/100 % weg afhankelijk van het gevraagde vermogen.

Heb de kat er nog niet onder weg durven halen aangezien de boutjes al geen kop meer hadden (roest) en ik de bui al zag hangen. Maar aangezien de turbo wel een goede druk heeft maar eigenlijk te laat inkomt vermoed ik dat deze wel vol zit. Zou het kunnen dat de "verstopte" kat mij teveel druk in de uitlaat geeft wat weer resulteerd in een verhoogde carterdruk? En dit weer als gevolg heeft olieverbruik bij een koude motor? ( Merk aan de pijlstok geen olieverbruik) Maar je weet het niet.

Olie is 5w40. Geen idee wat er voor de wissel in zat.
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Wie kan me met de timing helpen?Geen rook meer

Bericht door MrMillion »

Nou jongens,

Het roken van de bus is "opgelost" Voor zover je het oplossen kan noemen. Nog eens heeeeeel goed gaan nadenken wat ik allemaal aan de bus had gedaan inmiddels. Had ook de olie ververst. Geen idee wat er in moest dus gevraagd bij de materialenhandel en die adviseerden mij om er 5w40 (volsyntheet) in te doen aangezien longlife en mijn kilometerstand (440000) niet zo'n strak plan leek. Zo gezegd zo gedaan.

Na alles nog eens op een rijtje gezet te hebben, toch maar besloten om er eens 10w40 halfsyntheet in te doen. E voila, geen blauwe rook meer.

De bus was dus gewoon olie aan het zuipen. Bij een koude motor en dan met name als de turbo zijn werk begint te doen. Turbo zal wel lichtjes lekken bij een koude motor.

Coen
Plaats reactie