Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Maximaal gewicht T4

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroenvb
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 aug 2010, 21:23

Maximaal gewicht T4

Bericht door Jeroenvb »

Het maximaal gewicht van je auto is terug te vinden op je kenteken bewijs. Dat weten we allemaal wel.
Nu is het maximaal gewicht van mijn T4 2.4D uit 1996 3300 KG. Met volledige zomer vakantie bepakking haal ik dit waarschijnlijk ook nog (inclusief de inzittenden, volle tank diesel, volle tank water). Na wat zoeken van vergelijkbare T4's op internet kom ik erachter dat een exact dezelfde T4 camper slechts 3000 KG als maximaal gewicht heeft. Normale T4 (zonder camper opbouw) komen vaak niet hoger dan 2800 KG.
Weet iemand waar dit verschil in zit? Mijn auto is ingevoerd dus is een keer bij de RDW op visite geweest. Vullen die dan zomaar wat in? Toch vreemd dat als ik dadelijk 3300 KG weeg, en een eenzelfde auto met zelfde gewicht wel een bekeuring kan krijgen en ik niet.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Maximaal gewicht T4

Bericht door matje86 »

jou bus is dus net onder de 3500 kg zodat je gewoon met een b rijbewijs kan rijden :knipoog
en waarschijnlijk met volle tanks en 2 of 4 dikke duitsers er in gewogen :knipoog tis maar net hoeveel personen er mee mogen
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Maximaal gewicht T4

Bericht door dennisvt4 »

bij normale bussen heb je dat ook dat ze die 800 kg mogen laden maar ook 1000 en ook 1200 als het goed is

mischien nog wel meer mogelijkheden maar die ken ik niet
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: Maximaal gewicht T4

Bericht door doka Rick »

Jeroen,

VW heeft in de tijd dat de T4 gebouwd is een speciaal camperchassis op de markt gebracht om ook voor de camperbouwers wat te kunnen aanbieden. Dit chassis was dan ook alleen maar vrijgegeven voor campers en niet voor goederen vervoer. Dit gebeurt wel meer in bedrijfsautoland.

Jij hebt blijkbaar zo'n chassis. De verschillen zitten hem in de velgen (dikte materiaal), zwaardere remmen, een andere ALR met bijpassende veren, dikkere stabilisatoren en verzwaarde wiellagers.

Ik denk dat je 1 van de weinige bent die zo'n origineel chassis heeft hier in NL. De T4's met een GVW van 3ton zijn waarschijnlijk ook gewoon 2,8ton voertuigen die ooit in Duitsland een Auflastung hebben gehad en later een keer naar NL zijn geimporteerd.

Je moet er blij mee zijn dat je dit hebt; in NL werkt PON niet mee om de info door te geven aan de RDW, ookal monteer je alle delen die ik net heb opgeschreven. Reden: toendertijd was de PON gedachte, als het gewicht boven de 2,8 ton kan met een T4 verkopen we nooit meer een LT28.

Groeten Rick
Plaats reactie