Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Garage/reparateur gezocht (in Brabant)

vragen over de T4
Plaats reactie
BosscheBol
Berichten: 90
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Garage/reparateur gezocht (in Brabant)

Bericht door BosscheBol »

Goedendag, m'n T4 2,5TDI lekt wat motorolie (wat steeds harder gaat lekken) en heb er naar laten kijken bij m'n vaste (algemene) garage omdat die er vandaag staat voor APK.
Volgens de monteur is het waarschijnlijk de krukaskering die de boosdoener is en moet daarbij ook de distributie riem(en) etc. worden vervangen.
Geraamde kosten zijn 1000 euro. :ie
Weet iemand toevallig een goede garage of reparateur die het voor wat minder zou kunnen doen....of dat het een ander probleem zou kunnen zijn?
bij voorbaad dank.
Laatst gewijzigd door BosscheBol op 25 jun 2012, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Garage/reparateur (in Brabant)

Bericht door sgsdebruijn »

Mag aannemen dat hij wel kan zien dat de keering kapot is.
Op zich is het bedrag niet schokkend hoog als de distrieriemen, multieriem en de loop en spanrollen worden vervangen. Let wel op de rekbout en het diamntschijfje bij het trillingsdemper, die moet je vervangen als je de trillingsdemper demonteert.

Wellicht nog een idee om de oliepomppakking ook mee te laten vervangen als je toch bezig bent, was ik helaas vergeten 3 jaar terug. Carter moet er dan wel vanaf maar daar heb je dan ook gelijk een mooie nieuwe pakking
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
BosscheBol
Berichten: 90
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: Garage/reparateur gezocht (in Brabant)

Bericht door BosscheBol »

Wel zuur dat de distributieriem(en) etc vorig jaar zijn vervangen bij de VW garage en dat ik nu weer die kosten moet gaan maken.
Bij de VW garage hadden ze me er niet op gewezen om die keerring te vervangen, weet ook niet of dat gebruikelijk is om de keerring gelijk met die andere reparatie aan te pakken?
Oliepomp of de pakking is zover ik me kan herinneren toen ook vervangen, zal later vandaag es kijken of ik de factuur nog kan vinden.
Via-via ben ik aan een adres in Haarlem gekomen en daar contact mee opgenomen.
De man vertelde me dat het waarschijnlijk een heel ander probleem is en dat hij het in 1 uur kan maken...kosten +- 100 euro.
Hij wilde niet zeggen wat het probleem dan wel zou kunnen zijn.
Zit even in dubio wat te doen....
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Garage/reparateur gezocht (in Brabant)

Bericht door Harm »

Wat vaak voorkomt is dat de gecombineerde oliefilterhouder/oliekoeler lekkage vertoont op de afdichting naar het motorblok. Hier moet dan een nieuwe pakking geplaatst worden.

In de Duitse T4-Wiki goed beschreven: http://www.t4-wiki.de/wiki/%C3%96lk%C3%BChler" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Garage/reparateur gezocht (in Brabant)

Bericht door sgsdebruijn »

Heeft de 1ste garage het probleem in de garage geconstateerd? En de 2de via de telefoon?

Als de lekkage van de zijkant komt lijkt de oliekoeler mij het probleem niet, als je hem wilt vervangen succes met brug een stuk makkelijker :knipoog
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Garage/reparateur gezocht (in Brabant)

Bericht door robstof »

motor even goed schoon spuiten dan kan je daarna beter zien waar het vandaan komt, het kan best een lekkende pakking zijn, waar door alles onder de olie komt te zitten.


Rob.
dinteloord. NB
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Garage/reparateur gezocht (in Brabant)

Bericht door repelsteeltje »

Harm schreef:Wat vaak voorkomt is dat de gecombineerde oliefilterhouder/oliekoeler lekkage vertoont op de afdichting naar het motorblok. Hier moet dan een nieuwe pakking geplaatst worden.

In de Duitse T4-Wiki goed beschreven: http://www.t4-wiki.de/wiki/%C3%96lk%C3%BChler" onclick="window.open(this.href);return false;

als je een filter wat erg vast zit loshaalt wil het ook wel eens dat de binnenbus van dit geval meedraait en dat de bovenste o-ring tussen koeler en steun daardoor van spanning af komt en gaat lekken.

soms ben je er met oliefiter er af, binnenbus aandraaien en zaak weer monteren. meestal moet er een nieuwe o-ring in.


een distriubutieriem die net een jaar zit zou ik zelf trouwens zonder pardon weer terugbouwen, tenzij hij baggervet is. Draairichting we even merken!!!
BosscheBol
Berichten: 90
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: Garage/reparateur gezocht (in Brabant)

Bericht door BosscheBol »

Bus is in Hooge Zwaluwe nagekeken.
Olie filter bevestiging/oliekoeler, krukaskeerring en nog een pakking zorgden voor lekkage.
Distributieriem en nog een riem/snaar? waren doorweekt en de spanrol was zo goed als verwoest, daar leek een soort van plastic uit te komen en was niet meer te stellen.
Alles vervangen en voor net geen 600 euro weer lekvrij on the road :driveT5
Ben zeer tevreden over deze vw specialist die ik nu gevonden heb en ga er zeker weer terug voor onderhoud.
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Garage/reparateur gezocht (in Brabant)

Bericht door robstof »

Klinkt goed, fijn dat ie weer lek vrij is, en de prijs is redelijk, zeker een aanrader, vooe ons west brabanders. :yes

rob. :toppie
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Plaats reactie