Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

V-snaar

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: V-snaar

Bericht door Icebox »

Ah oke.
Hmm. En wat zorgt er dan voor dat de v-snaar breekt? Dat die door de breuk losser komt te zitten?

De dynamo en poelie zijn pas vervangen en daarbij zou je moeten kunnen zien of die bout gebroken is, toch? Of, eigenlijk zou die bout dus los moeten gaan om de dynamo los te krijgen? Dus zouden ze het hebben moeten zien? (sorry, ik weet het echt niet )

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: V-snaar

Bericht door Icebox »

Hi Jan!

In ieder geval al bedankt voor je geduld om het me uit te leggen. Ik kan me voorstellen dat alleen dat al een hele klus op zich is ;)

De uitllijning zou in orde moeten zijn, hier hebben ze met vier man naar gekeken en is bijgesteld. Dat valt dus af te strepen (in principe..)

Ik kan ze dus nu nog wijzen op een breuk in dat ijzer. En als ze hier niks zien in ieder geval de nieuwe snaar 'bevoelen' (oh wat een woord :bifun ). 'Ik ga even zijn snaar bevoelen..!' :bonk

Qua verkeerde snaar, dat is iets wat ik ook bedacht, eigenlijk vrij meteen al (in Marokko al..) Weet iemand waar ik kan vinden welke breedte erop moet of weet iemand het uit z'n blote hoofd? Ik vermoed namelijk dat de snaar die ze er de eerste keer in Marokko op hebben gezet te breed was en dat iedereen op die snaar voor geborduurd heeft.

En inderdaad, hopeloos gedoe. Volgende week ga ik een lang weekend naar de rursee, hoop zo dat het probleem zich dan niet voordoet of dat het opgelost is.

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: V-snaar

Bericht door Icebox »

Is dat het ronde ding dat op de dynamo zit? Dan: ja.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: V-snaar

Bericht door Icebox »

Dus het andere ding waar de snaar omheen gaat? Die is niet vervangen maar wel uitgelijnd (zo heet dat toch? :nuts )
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: V-snaar

Bericht door Icebox »

Dat uitlijnen is dus gebeurd. Het kritisch ernaar kijken weet ik niet. Ik ga dat ook eens voorleggen.

Thanks voor je moeite Jan, dat doet me goed :)

Groetjes,
Sinja
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: V-snaar

Bericht door Herman744 »

Hallo Sinja,

In het instructieboekje van mijn T4 met 2.4 AAB-motor wordt aangegeven dat de riem 9,5 mm breed moet zijn en 1078 mm lang.
Zelf heb ik er een onder zitten van het merk Gates in de maten 10 mm bij 1075 mm. Nr. Gates automaster 6223MC AVX10x1075La.

Groet,
Herman744
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: V-snaar

Bericht door Icebox »

Dankjewel Herman!

Uit mijn blote hoofd: in Marokko was de eerste die erop gezet is een 9,5x1200. Maakt de lengte uit?

Die er nu op zit, ik had er een foto van gemaakt kan het niet vinden. Ik ga de maten opschrijven in ieder geval. Straks (als het schappelijk is om te bellen) ga ik bellen en dan op naar de garaag.

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: V-snaar

Bericht door Icebox »

Garage gebeld. "Een rare auto heb jij'. :bifun Hij zou er een nieuwe *turks woord* opzetten. Rond de middag ga ik erheen, ik ben benieuwd.

Groetjes,
Sinja
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: V-snaar

Bericht door Herman744 »

Hallo Sinja,

Dan is jouw riem ruim 12 cm langer dan VW voorschrijft. De steun met de sleuf wordt door het spannen van de langere riem (doordat de afstand tot de krukaspoelie te groot wordt) mogelijk te zwaar belast en zou zo wat kunnen gaan trillen en de riem niet stabiel rond laten lopen. Mogelijk verklaart dat de snelle slijtage. Het gevolg kan dan ook nog zijn, wat Jan zei, dat strip/steun breekt.

Ben benieuwd naar Ismets oplossing.

Herman744
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: V-snaar

Bericht door Harry 341 »

Icebox schreef:Garage gebeld. "Een rare auto heb jij'. :bifun Hij zou er een nieuwe *turks woord* opzetten. Rond de middag ga ik erheen, ik ben benieuwd.

Groetjes,
Sinja
Zeg er even bij dat je anders iemand stuurt......met een blauwe bus :ie :yes
grtz.Harry
Bijlagen
Kopie van IMG_1595.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: V-snaar

Bericht door Icebox »

Jeuj, gezellig! :)
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: V-snaar

Bericht door Icebox »

Mooie foto trouwens!

Ik ben weer terug. Er zit een andere krukaspoelie op (ja, nu weet ik wel wat dat is :toppie ) en een nieuwe snaar.
Ik heb gevraagd of Ismet een rondje erin wilde rijden en tijdens deze rit was er niks aan te merken (op het lawaai van mijn banden na dan..) en ook ik hoorde geen gepiep meer!

Ik blij, zij blij. Nu hoop ik dat het probleem opgelost is.

MBT de snaar. Er zit er eentje van Gates op. 6475MC AVX13 x 1125La
Ik zei welke maat jij had gezegd Herman en het antwoord hierop was dat de bovenstaande maat aangegeven wordt op basis van mijn auto/kenteken.

Groetjes,
Sinja
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: V-snaar

Bericht door Harry 341 »

En?? meteen naar je veren laten kijken?
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: V-snaar

Bericht door Icebox »

Dat heeft de neef van Ismet gedaan die er niet werkt. Hij zegt dat er niks mee aan de hand is. (het was druk vandaag, vandaar)

Ik voelde aan de 'bodem' van de veer en hier voelde ik aan 1 kant een stukje rubber, als ik de vorm van de veer volgde ineens niet meer. Kan dat kwaad?

Groetjes,
Sinja :toppie
Gebruikersavatar
Koentje
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 apr 2012, 22:14

Re: V-snaar

Bericht door Koentje »

Had ik al eens gezegd, dat ik trotsos op je ben! Het duurt even maar je hebt het weer voor elkaar met de camper ! :yes
Autorijden is een kunst, maar ik kan het niet
Plaats reactie