Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoudaccu thuis opladen

vragen over de T4
Plaats reactie
herrjones
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jun 2012, 11:30

Huishoudaccu thuis opladen

Bericht door herrjones »

Dag allemaal,

Na een tijdje dit forum meegelezen te hebben vandaag maar een account aangemaakt!

Wie heeft er ervaring met het thuis uploaden van de huishoudaccu? Wij moeten een nieuwe laten plaatsen (de oude is versleten) en de garage raadt ons aan om de accu zeker elke 4 weken een nacht (liever nog langer) in de 220 te stoppen. Anders zal hij onnodig snel achteruit gaan, zeker aangezien we de bus niet héél vaak gebruiken.

Wij kunnen de bus niet voor ons huis parkeren, hij staat in een straat buiten het betaalde parkeergebied, dus de stekker erin is lastig.

Daarom dacht ik dat het misschien mogelijk is de accu uit de bus te halen wanneer we van te voren weten dat er voorlopig geen trip mee gemaakt zal worden, en thuis met regelmaat in het stopcontact te steken (met omvormer ertussen?).

Ik hoor graag van iemand of dit een realistisch plan is.

Hartelijk dank!

Maarten
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Huishoudaccu thuis opladen

Bericht door Leo45 »

Als je een California Coach hebt is gewoon 48 uur laden zoals het boekje aangeeft voldoende, gebruik je een andere goede lader zou dat ook zo moeten zijn.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Huishoudaccu thuis opladen

Bericht door Mickel Moen »

Het is inderdaad goed om de HH-accu periodiek aan een lader te hangen. Door de dynamo wordt de accu nooit 100% geladen.

In jouw geval zou ik het daarom inderdaad zo doen. Accu eruit en daarna thuis aan de acculader. Bijvoorbeeld een van Ctek met een pulse functie. Je kunt de accu daar gewoon op aangesloten laten blijven tot het moment, dat je hem weer nodig hebt. (Kan maanden lang)

Afbeelding

http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/11/acculader.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoudaccu thuis opladen

Bericht door Multivan Generation »

heb je ook gedacht aan het gewicht van die accu's?
Even er uit halen is wellicht iets te veel van het goede, qua gewicht.. :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Huishoudaccu thuis opladen

Bericht door limburger »

is er misschien iets met zonne energie te laden? om die accu's er elke keer uit te halen... (zou mijn rug niet zo blij mij zijn), dat zou ik dan alleen in de winter doen als je ze voor langere tijd niet in de bus nodig hebt. en dan inderdaad zo een Ctek lader daar hoor ik wel meer tevreden gebruikers over.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1291
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Huishoudaccu thuis opladen

Bericht door heartbeat »

Ik denk dat de beste oplossing een licht paneel is die laad al bij normaal daglicht is wel prijzig maar je hoeft eigenlijk nooit meer aan de stroom om je accu vol te houden zou je hier maar eens goed over laten informeren ik weet dat tweety uit rozenburg er een op zijn gele camper heeft zitten hij zal er vast meer over kunnen vertellen

grt rob
Rob & Lize
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: Huishoudaccu thuis opladen

Bericht door erik988 »

Tja, volgens mij kun gewoon simpel een 220V aansluiting maken op de bus (foto's van de oude situatie in mijn bus)...
Afbeelding
Naast de huishoudaccu plaats je een acculader...
Afbeelding
en, als je dat wilt, kun je op gezette tijden de bus aan de 220V hangen en laadt de accu weer helemaal vol. Geen gesjouw met loodzware accuus en losse bekabeling.

Overigens snap ik het verhaal van "niet helemaal volladen" via de dynamo niet. Ik heb nu een complete Westfalia inrichting ingebouwd en de overleden 20 jaar oude accuus vervangen. Al ik rij, lees ik op het display van de centrale bedieningspaneel dat er een laadstroom loopt van 14,3V richting de huishoudaccuus. Als de motor uit is geven de accuus tussen en 12,5 en 13V... lijkt mij vol, toch?

groet,
Erik
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
herrjones
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jun 2012, 11:30

Re: Huishoudaccu thuis opladen

Bericht door herrjones »

Ik wilde jullie nog even hartelijk bedanken voor de reacties.
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: Huishoudaccu thuis opladen

Bericht door miniman »

Vermits je de bus niet voor de deur kan plaatsen doen zoals Mickel aangeeft. Wij houden de accu's van onze oldies zo op punt. Binnenzetten in de garage en de druppellader erop, ze kunnen zo de hele winter doorkomen en starten direkt in het voorjaar :ikrij
Plaats reactie