Roger B. schreef:voor het schoonhouden van het inlaattraject van je motor...meteen afdichten die hap...
Maar volgens wat men mij geleerd heeft zou je er niet veel van moeten merken.... op school is ons verteld dat de egr alleen in het deellast gebied wordt ingeschakeld... dat merk je als berijder niet, wat jij merkt is of je bus plankgas hader wil, idem voor de turbo, daaraan merk je ook niet of ie een par milimeter meer gaspedaal nodig heeft, wel wat ie doet bij volgas want dat is altijd gelijk...
Deze schoolwetenschap brengt mij bij de vraag of het merkbare verschil niet veroorzaakt owrdt doordat de EGR defect was (open bleef) voordat het plaatje geplaatst werd?
Kan iemand me vertellen waarom je het dan zo duidelijk kunt merken?
(ik weet dat de EGR uitlaatgas bij de inlaatgassen mengt om zo een slechtere verbranding te veroorzaken en zodoende de uitlaatgas temperatuur te verlagen waardoor er minder NOx uitgestoten wordt.)
Wat ik me zo kan voorstellen is dat als de egr open is (lees geen plaatje) dat er dan meer troep het inlaattraject ingaat wat een zuivere verbranding tegenwerkt, je re-route tenslotte een deel van je uitlaatgassen.Normaliter bevatten uitlaatgassen maar een heel klein beetje ontbrandbare stoffen dus in feite smoor je de motor hiermee.
Voor een verbranding heb je drie dingen nodig:
zuurstof
brandstof
catalisator (nee die onder je auto bedoel ik niet)
voor een dieselmotor geld dat ook, dus brandstof (diesel) zuurstof (duidelijk) en de catalisator is in dit geval de druk in je cilinders waardoor de diesel ontbrand (ergo de motor draait)
nu ga je de zuurstof vermengen met een deel van je uitlaatgassen met als resultaat dat de verbranding van je diesel een stuk moeizamer gaat, resultaat is dat je dus een stukje vermogen die je uit je brandstof moet halen gaat inleveren.
Door nu de egr af te sluiten krijgt je motor een pure mix van brandstof (diesel) en zuurstof, de mengverhouding word als het goed is optimaal berekent door de computer, het resultaat is dat de ontbranding optimaal is waardoor je motor minder vervuilt en onderin bij het gebied waar normaal de egr klep werkzaam is een stuk sterker word.
volgens mij is deze verklaring toch wel aannemelijk te noemen.