Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
220 V stopcontact
220 V stopcontact
Hallo iedereen,
Ik ben nieuw op het forum en heb al dadelijk een vraag.
Beetje bij beetje ga ik mijn T5 caravelle 1.9 ombouwen tot mini camper.
Bij de T5 tips en trucs zie ik een foto staan (camperkist) waar het 220 V stopcontact onder aan de wagen hangt.
Kan iemand me zeggen (of de poster van de foto zelf) hoe ik het beste met een kabel vanaf de onderkant (achterzijde) tot in het interieur raak. En dit liefst zonder ergens te boren.
Met dank,
Jean
Ik ben nieuw op het forum en heb al dadelijk een vraag.
Beetje bij beetje ga ik mijn T5 caravelle 1.9 ombouwen tot mini camper.
Bij de T5 tips en trucs zie ik een foto staan (camperkist) waar het 220 V stopcontact onder aan de wagen hangt.
Kan iemand me zeggen (of de poster van de foto zelf) hoe ik het beste met een kabel vanaf de onderkant (achterzijde) tot in het interieur raak. En dit liefst zonder ergens te boren.
Met dank,
Jean
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 18:35
- Locatie: Best
230 volt
Hoi Jean,
Zonder boren binnenkomen zal niet meevallen. Heb je jezelf al op de hoogte gesteld met betrekking tot de regels over 230 volt in een camper? Bij onze bedrijfswagens is de eis dat er of zo kort mogelijk na binnenkomst van de kabel wordt omgevormd naar bv 12 volt of als je 230 volt wilt gebruiken er een scheidingstransformator tussen zit. Dit heeft te maken met het feit dat als de kabel onbedoeld tegen metalen delen aankomt het voertuig onder spanning komt. Het is vervelend als je straks klaar bent met bouwen en er bij de keuring achter komt dat dit nog moet gebeuren. Zeker gezien de kosten en het afbreken van het interieur. Bij ons monteren ze Victron. Kwalitatief erg goed (worden overgebouwd naar nieuwe voertuigen) maar kosten wel een paar centen. Ik heb helaas geen ervaring met het ombouwen.
http://www.victronenergy.nl/
Zonder boren binnenkomen zal niet meevallen. Heb je jezelf al op de hoogte gesteld met betrekking tot de regels over 230 volt in een camper? Bij onze bedrijfswagens is de eis dat er of zo kort mogelijk na binnenkomst van de kabel wordt omgevormd naar bv 12 volt of als je 230 volt wilt gebruiken er een scheidingstransformator tussen zit. Dit heeft te maken met het feit dat als de kabel onbedoeld tegen metalen delen aankomt het voertuig onder spanning komt. Het is vervelend als je straks klaar bent met bouwen en er bij de keuring achter komt dat dit nog moet gebeuren. Zeker gezien de kosten en het afbreken van het interieur. Bij ons monteren ze Victron. Kwalitatief erg goed (worden overgebouwd naar nieuwe voertuigen) maar kosten wel een paar centen. Ik heb helaas geen ervaring met het ombouwen.
http://www.victronenergy.nl/
voorheen: een T5 wheat beige dubbel cab 131 pk diesel 6 handgeschakeld uit 2004 (T5 fotogalerij nr 108)
huidig: een Caravelle (omgebouwd naar dubbel cab) 150pk 2.0 diesel automaat uit 2021.
huidig: een Caravelle (omgebouwd naar dubbel cab) 150pk 2.0 diesel automaat uit 2021.
Bedankt voor de reactie.
Met “zonder boren” doelde ik eigenlijk op een hopelijk verborgen rubber stop in de carrosserie (zoals je in zoveel wagens aantreft).
Dan wat betreft het doel van de 220 volt, deze dient alleen maar voor mijn keramisch verwarmingstoestel (max 1500 W). Kwestie van in voor en najaar het interieur een beetje op te warmen.
Dus de verbinding “buiten – binnen” mag heel kort zijn.
Jean
Met “zonder boren” doelde ik eigenlijk op een hopelijk verborgen rubber stop in de carrosserie (zoals je in zoveel wagens aantreft).
Dan wat betreft het doel van de 220 volt, deze dient alleen maar voor mijn keramisch verwarmingstoestel (max 1500 W). Kwestie van in voor en najaar het interieur een beetje op te warmen.
Dus de verbinding “buiten – binnen” mag heel kort zijn.
Jean
- HP Hulscher
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
- Locatie: Amsterdam
-
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
als je de binnen beplating weghaalt en je bij de achterkant(achterlichten) je hand in de opening laat zakken aan de onderkant voel je een loze rubber stop.
Daarnaast zit een rubberstop waar kabels van de pdc of trekhaak door heen gaan.Ala je dan aan de onderkant van de auto de zwarte bechermplaat met de 2 boutjes en een kunstof drukschroef? loshaalt(bestuurderszijde) zie je de rubberstop zitten.
Ik heb de rubberstop eruitgedrukt, kabel er doorheen doorgevoerd, toen de zwarte plaat los,zie jegelijk het rubber liggen en de draad ook,rubber over de draad heen terugschuiven en je kunt hem met de hand weer in het metaal drukken.
Kabeltje onder het kunstof vastgezet en bij de trekhaak uit laten komen.
succes! Fred
Daarnaast zit een rubberstop waar kabels van de pdc of trekhaak door heen gaan.Ala je dan aan de onderkant van de auto de zwarte bechermplaat met de 2 boutjes en een kunstof drukschroef? loshaalt(bestuurderszijde) zie je de rubberstop zitten.
Ik heb de rubberstop eruitgedrukt, kabel er doorheen doorgevoerd, toen de zwarte plaat los,zie jegelijk het rubber liggen en de draad ook,rubber over de draad heen terugschuiven en je kunt hem met de hand weer in het metaal drukken.
Kabeltje onder het kunstof vastgezet en bij de trekhaak uit laten komen.
succes! Fred
Beste HP Hulscher, je begrijpt 't verkeerd volgens mij.
Je bent waarschijlijk in de war met zo'n omvormer van 12V naar 230V.
Die zijn er wel met dat vermogen maar kosten ook een vermogen !!!
Bovendien is je accu dan zeeeer snel leeg natuurlijk, want als je 1000W gaat opnemen plus de warmteverliezen in o.a. de omvormer....
Je bent waarschijlijk in de war met zo'n omvormer van 12V naar 230V.
Die zijn er wel met dat vermogen maar kosten ook een vermogen !!!
Bovendien is je accu dan zeeeer snel leeg natuurlijk, want als je 1000W gaat opnemen plus de warmteverliezen in o.a. de omvormer....
- HP Hulscher
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
- Locatie: Amsterdam
Ok bedankt, zal er eens achter zoeken na het verlof.
Jean
Jean
Fred loodrecht schreef:als je de binnen beplating weghaalt en je bij de achterkant(achterlichten) je hand in de opening laat zakken aan de onderkant voel je een loze rubber stop.
Daarnaast zit een rubberstop waar kabels van de pdc of trekhaak door heen gaan.Ala je dan aan de onderkant van de auto de zwarte bechermplaat met de 2 boutjes en een kunstof drukschroef? loshaalt(bestuurderszijde) zie je de rubberstop zitten.
Ik heb de rubberstop eruitgedrukt, kabel er doorheen doorgevoerd, toen de zwarte plaat los,zie jegelijk het rubber liggen en de draad ook,rubber over de draad heen terugschuiven en je kunt hem met de hand weer in het metaal drukken.
Kabeltje onder het kunstof vastgezet en bij de trekhaak uit laten komen.
succes! Fred
[quote="Plimsol"]Ok bedankt, zal er eens achter zoeken na het verlof.
Jean
En als je gewoon een omvormer neemt van 12V naar 220V kijk dan eens op http://www.omvormer.nu
Daar heb je al omvormers vanaf 45 euro, nergens vind je ze goedkoper. Er zit ook een onderspanningsbeveiliger op, dus je blijft genoeg stroom in je accu houden om te starten.
Jean
En als je gewoon een omvormer neemt van 12V naar 220V kijk dan eens op http://www.omvormer.nu
Daar heb je al omvormers vanaf 45 euro, nergens vind je ze goedkoper. Er zit ook een onderspanningsbeveiliger op, dus je blijft genoeg stroom in je accu houden om te starten.
met vriendelijke groet,
Wilco 244
Wilco 244