heeft iemand ervaring of advies over een LUK 2 massavliegwiel +complete koppelingsset voor
mijn T5 19tdi 102ps BRS-motor 2008.
Is dit aan te raden of origineel
Heb nml ergens gelezen dat org fabriek het ook een LUK is
Klopt dit?
Grtz

Veel geld €3500,00, als ik jou was zou ik eerst even een paar offertes opvragen bij andere dealers/garagebedrijven voor je iets doet.phdgent schreef:Een nieuwe koppeling zit er bij mij ook aan te komen (+/- 120 000 km) en ik overweeg het DM vliegwel ook meteen te vervangen. Bij m'n dealer kost de ganse ingreep ongeveer € 3500 excl. BTW. Hopelijk ben ik dan weer goed voor +/- 120 000 km...
De vraag is of deze originele VW wisselstukken wel echt veel beter zijn dan merk vreemd spul, die misschien goedkoper zijn, maar ook op lange termijn?
Overigens vermoed ik dat er evenveel afhangt van de beroepskwaliteiten van de monteur als van de kwaliteit van de onderdelen zelf. M.a.w., het gebruiksgemak van een auto van € 35 000 hangt af van een herstelling van € 3 500, dus 10% is bepalend voor 100%... Het is een kwestie van vertrouwen, maar wil nu net dat vertrouwen de meest relatieve factor zijn van het geheel!
Zo wordt deze vraag dubbel: goede montage en/of goede stukken, het antwoord hierop is zo niet nog moeilijker...
phdgent schreef:Een nieuwe koppeling zit er bij mij ook aan te komen (+/- 120 000 km) en ik overweeg het DM vliegwel ook meteen te vervangen. Bij m'n dealer kost de ganse ingreep ongeveer € 3500 excl. BTW. Hopelijk ben ik dan weer goed voor +/- 120 000 km...
De vraag is of deze originele VW wisselstukken wel echt veel beter zijn dan merk vreemd spul, die misschien goedkoper zijn, maar ook op lange termijn?
Overigens vermoed ik dat er evenveel afhangt van de beroepskwaliteiten van de monteur als van de kwaliteit van de onderdelen zelf. M.a.w., het gebruiksgemak van een auto van € 35 000 hangt af van een herstelling van € 3 500, dus 10% is bepalend voor 100%... Het is een kwestie van vertrouwen, maar wil nu net dat vertrouwen de meest relatieve factor zijn van het geheel!
Zo wordt deze vraag dubbel: goede montage en/of goede stukken, het antwoord hierop is zo niet nog moeilijker...
Nee, nee, die prijs is voor de koppeling EN het DM vliegwiel tezamen, in één keer, kwestie van te besparen op de montage kosten...Pascal-141 schreef:phdgent schreef:Een nieuwe koppeling zit er bij mij ook aan te komen (+/- 120 000 km) en ik overweeg het DM vliegwel ook meteen te vervangen. Bij m'n dealer kost de ganse ingreep ongeveer € 3500 excl. BTW. Hopelijk ben ik dan weer goed voor +/- 120 000 km...
3500eur excl BTW ???Ben je gek ? Voor een koppeling ?? Daarvoor zit er dan toch ook een andere versnellingsbak bij ook mag ik hopen .
Een nieuwe koppeling (compleet) kost een paar honderd euro . Reken daar wat werkuren bij en klaar. 1500 a 1700eur incl BTW lijkt mij een fair bedrag .
Enne "originele VW stukken" ? Denk jij dat VW zich bezig houd met zelf koppelingen te maken ? VW koopt dat ook gewoon bij LUK of VALEO hoor .
Dus je kan gerust LUK of VALEO als gelijkwaardig met eerste montage nemen.
Ik heb 1400a1500eur betaald voor een nieuwe koppeling+2 massavliegwiel +montage ...phdgent schreef:
Nee, nee, die prijs is voor de koppeling EN het DM vliegwiel tezamen, in één keer, kwestie van te besparen op de montage kosten...
Dat VW niet alles zelf maakt is mij bekend, maar ik vermoed dat er kwaliteits verschillen (kunnen) zijn, wat voor VW wordt gemaakt is niet noodzakelijk van de zelfde kwaliteit als voor een vreemd merk, vermoed ik toch