Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
aanschaf VW T5 camper, welk motortype?
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: aanschaf VW T5 camper, welk motortype?
Ik weet niet of je met de 4pitter de nieuwe T5 en een half bedoeld, maar die hebben wel goede automaten (DSG)
Hoe meer vermogen hoe lekkerder het rijdt natuurlijk. Je wilt gewoon een bak koppel hebben om zo'n container een beetje vooruit te drukken.
Maar hoeveel vermogen je wilt dat ligt toch meestal aan je eigen rijstijl.
En 4Motion ligt erg lekker op de weg en beter in de bochten
Hoe meer vermogen hoe lekkerder het rijdt natuurlijk. Je wilt gewoon een bak koppel hebben om zo'n container een beetje vooruit te drukken.
Maar hoeveel vermogen je wilt dat ligt toch meestal aan je eigen rijstijl.
En 4Motion ligt erg lekker op de weg en beter in de bochten
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: aanschaf VW T5 camper, welk motortype?
Als je gaat zoeken kom je er automatisch wel achter dat je met jullie wensen toch bij een 5 cil uit komt.
Omdat een 4 motion alleen met deze motor is verkocht.
En een 102 pk ? Nee,daar moet je echt mee in het dorp blijven.(Gekheid natuurlijk)
De meeste werkbussen hebben deze motor en die heb je vast wel eens op de snelweg gezien met snelheden die niet legaal zijn.
Ik heb regelmatig mijn sleurhut erachter en die weegt 1800 kg.
Geen enkel probleem.En mijn ervaring zegt dat de 4cil probleemloos is.
Oja, hier
Omdat een 4 motion alleen met deze motor is verkocht.
En een 102 pk ? Nee,daar moet je echt mee in het dorp blijven.(Gekheid natuurlijk)
De meeste werkbussen hebben deze motor en die heb je vast wel eens op de snelweg gezien met snelheden die niet legaal zijn.
Ik heb regelmatig mijn sleurhut erachter en die weegt 1800 kg.
Geen enkel probleem.En mijn ervaring zegt dat de 4cil probleemloos is.
Oja, hier
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: aanschaf VW T5 camper, welk motortype?
De 4 cilinders zijn goede betrouwbare motoren , maar een beetje licht (in standaard uitvoering) wanneer deze een camper moet voortsleuren .kdewith schreef:Wij willen een tweedehands volkswagen T5 california kopen, maar twijfelen nog over het motortype. We hebben ons laten vertellen dat de 4cilinder betrouwbaarder is dan de 5 cilinder (minder onderhoudskosten en nare reparaties van o.a. waterpomp en cilinderkoppen bijvoorbeeld) Is dat nou echt waar of een verkooppraatje? En in hoeverre kom je met 102 pk nog fatsoenlijk de berg op? Een automaat willen we in elk geval niet, maar de 4motion lijkt ons wel wat. Levert dat weer erg veel extra onderhoudskosten op? Graag horen we ervaringen en adviezen uit de praktijk! Alvast bedankt, Karin
Wanneer je een 5 cilinder wil , kun je best eentje zoeken van na 06/2007 , dan heb je er een met de "ge-update" motoren zoals de BNZ . Die zijn verbeterd qua "kinderziektes" zoals de eerste generatie 5 cilinders hadden (waterpomp, gescheurde uitlaatspruitstukken ,enz)
Hou ook rekening met :
4 cilinder = 5 versnellingen
5 cilinder = 6 versnellingen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: aanschaf VW T5 camper, welk motortype?
Als je eenmaal in de Alpen rijdt, is die 174pk zo fijn om lekker vlot mee te komen met de "container". Ik zou niet twijfelen, maar doen.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
- RonaldCaravelle
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 06 mei 2012, 06:14
- Locatie: Wachtum
Re: aanschaf VW T5 camper, welk motortype?
Hier nog even een reactie van een 102 pk rijder...
HAD IK MAAR MEER !!!!!!!!!!! (maar ik heb deze gekocht om mezelf te beschermen. Had ie 200+ km/h gegaan dan had ie dat ook dagelijks mogen doen....)
Mijn absolute top snelheid: 160 kmH (op gps) maar met wat tegenwind is het met max. 150 gedaan.
Verbruik: net 1 op 12 (met normaal tot rustig rijgedrag)
Verbruik met trailer (2000 kg): 1 op 8 a 9 (90 KM/H)
Ik heb een vrij zware bus met de BRS 102 PK 5 bak. We gaan regelmatig naar Oostenrijk, Zwitserland en daar moet je met de 102 geen haast hebben. Je komt zeker sneller dan de vrachtwagens de bergen op, maar het linker spoor moet je wegblijven..of een aanloop nemen En terugschakelen naar z'n 4 is dan noodzakelijk.
Hij mist vooral vermogen bij tussensprints. Vooral als je op de linkerbaan zit, men plotseling afremt naar zeg 80 km/H en dan weer optrekt....dan doe je er gewoon wat langer over dan je mede-weg gebruikers.
Wat nog extra onderhoud geeft t.o.v. de 5 cil is de distributieriem. Verder is de 1.9 bij miljoenen verkocht en goed door ontwikkeld.
Wat wegligging betreft, andere schokdempers eronder (de originele slijten zoiezo schrikbarend hard ) en je ligt zo vast als een.... huis?!
Suc6!
HAD IK MAAR MEER !!!!!!!!!!! (maar ik heb deze gekocht om mezelf te beschermen. Had ie 200+ km/h gegaan dan had ie dat ook dagelijks mogen doen....)
Mijn absolute top snelheid: 160 kmH (op gps) maar met wat tegenwind is het met max. 150 gedaan.
Verbruik: net 1 op 12 (met normaal tot rustig rijgedrag)
Verbruik met trailer (2000 kg): 1 op 8 a 9 (90 KM/H)
Ik heb een vrij zware bus met de BRS 102 PK 5 bak. We gaan regelmatig naar Oostenrijk, Zwitserland en daar moet je met de 102 geen haast hebben. Je komt zeker sneller dan de vrachtwagens de bergen op, maar het linker spoor moet je wegblijven..of een aanloop nemen En terugschakelen naar z'n 4 is dan noodzakelijk.
Hij mist vooral vermogen bij tussensprints. Vooral als je op de linkerbaan zit, men plotseling afremt naar zeg 80 km/H en dan weer optrekt....dan doe je er gewoon wat langer over dan je mede-weg gebruikers.
Wat nog extra onderhoud geeft t.o.v. de 5 cil is de distributieriem. Verder is de 1.9 bij miljoenen verkocht en goed door ontwikkeld.
Wat wegligging betreft, andere schokdempers eronder (de originele slijten zoiezo schrikbarend hard ) en je ligt zo vast als een.... huis?!
Suc6!
Nu -
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2
Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2
Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: aanschaf VW T5 camper, welk motortype?
@Ronald,
Dan stel ik toch voor om eens een goede tuner te bezoeken.
Nadien praat je anders en is de bus zuiniger,sneller en de linker baan is niet langer een nogo!
Dan stel ik toch voor om eens een goede tuner te bezoeken.
Nadien praat je anders en is de bus zuiniger,sneller en de linker baan is niet langer een nogo!
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
- RonaldCaravelle
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 06 mei 2012, 06:14
- Locatie: Wachtum
Re: aanschaf VW T5 camper, welk motortype?
Off topic > @ Harry
Daar ben ik dan zeker heel benieuwd naar !
Bij mij is de motor nog origineel (dwz. met Werkend DPF en EGR klep) Software weet ik niet. Auto was niet helemaal nieuw toen ik 'm kocht.
Heb jij alleen software tuning gedaan?
On Topic > Verder is het zeker een fijn busje hoor!
Daar ben ik dan zeker heel benieuwd naar !
Bij mij is de motor nog origineel (dwz. met Werkend DPF en EGR klep) Software weet ik niet. Auto was niet helemaal nieuw toen ik 'm kocht.
Heb jij alleen software tuning gedaan?
On Topic > Verder is het zeker een fijn busje hoor!
Nu -
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2
Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2
Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
- Multivan Generation
- Berichten: 33907
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: aanschaf VW T5 camper, welk motortype?
Voor de topic starter,
een california is een zware auto,
ook de optie met 4 motion voegt wat extra gewicht toe.
In mijn ogen is de 130 pk, met de 6 bak in combinatie met de 4 motion,
de auto waarnaar je op zoek bent.
Dat is een mooie combinatie van een fijne reisauto met net dat beetje meer grip.
De 174 pk natuurlijk ook, maar die slaat een grotere krater in het financiële aankoopbudget
een california is een zware auto,
ook de optie met 4 motion voegt wat extra gewicht toe.
In mijn ogen is de 130 pk, met de 6 bak in combinatie met de 4 motion,
de auto waarnaar je op zoek bent.
Dat is een mooie combinatie van een fijne reisauto met net dat beetje meer grip.
De 174 pk natuurlijk ook, maar die slaat een grotere krater in het financiële aankoopbudget
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: aanschaf VW T5 camper, welk motortype?
Fijn!
Veel veilige km's straks met de nieuwe aanwinst!
Veel veilige km's straks met de nieuwe aanwinst!
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: aanschaf VW T5 camper, welk motortype?
Veel plezier met de aanwinst.
Ook ik heb een T5, handbak en 2.5, gekocht nadat ik alles afgewogen had. Op dit moment wordt er een hefdak in geplaatst. Over een week ben ik zelf aan zet.
Ook ik heb een T5, handbak en 2.5, gekocht nadat ik alles afgewogen had. Op dit moment wordt er een hefdak in geplaatst. Over een week ben ik zelf aan zet.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
- Multivan Generation
- Berichten: 33907
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: aanschaf VW T5 camper, welk motortype?
Ik ben benieuwd naar de foto's..
En hoe vonden jullie hem rijden,
en had je wat aan ons advies?
En hoe vonden jullie hem rijden,
en had je wat aan ons advies?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: aanschaf VW T5 camper, welk motortype?
Ik heb veel gehad aan de info die te vinden is op deze site. Ten eerste de vraag: T4 of T5? En vervolgens de vraag: Automaat of juist niet? En natuurlijk: Welke krachtbron?
De grootste afknapper van de T5 met 2.5 tdi motor is het motorgeluid. Dat is wel erg sexy-loos met als uitzondering stationair toerental.
Mij T5 bulli camper staat nu bij het bedrijf om hefdakje e.d. in te bouwen.
Beste Multivan Genereation,
Speciaal op jouw verzoek heb ik mijn avatar gekozen. Andere foto's volgen zodra ik aan het bouwen ben.
De grootste afknapper van de T5 met 2.5 tdi motor is het motorgeluid. Dat is wel erg sexy-loos met als uitzondering stationair toerental.
Mij T5 bulli camper staat nu bij het bedrijf om hefdakje e.d. in te bouwen.
Beste Multivan Genereation,
Speciaal op jouw verzoek heb ik mijn avatar gekozen. Andere foto's volgen zodra ik aan het bouwen ben.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen