Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

v-snaren 2.4 AAB mei 1992

vragen over de T4
Plaats reactie
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

v-snaren 2.4 AAB mei 1992

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Tijdens het vervangen van motorolie en oliefilter zag ik dat de v-snaren van servo-pomp en dynamo scheurtjes vertoonden. In de "dalen" zitten scheurtjes van ongeveer 2mm. Wil de riemen nu vervangen. Snaar van dynamo heb ik al eens eerder vervangen. Dat is geen probleem. Maar hoe de snaar van de servo-pomp te vervangen. Er schijnt een soort spanrol mee te lopen. Deze zit met een uit het centrum geplaatste inbusbout vast zo lijkt het. Op deze spanrol staan enkele met witte verf aangebrachte merktekens. Betekenen die iets voor de vervanging?

Hoe ga ik te werk bij het vervangen van de laatstgenoemde riem?

Alvast bedankt voot jullie reacties.

M.vr.gr
Herman744 hageon
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Bericht door dijk »

Hé Herman,

Ook weer druk aan 't hobby-en? Dat had je goed gezien van die spanrol-poelieachtig ding, gewoon de imbusbout een slag of wat losdraaien zodat de spanning van de riem af is. De nieuwe riem erop wurmen, valt niet mee want het is maar een kort riempje en dan spannen, in de poelie(achtig ding) zitten aan de zijkant een paar gaatjes, het is de bedoeling dat je daarmee de riem spant. Daar zal wel een stuk speciaalgereedschap voor zijn maar het gaat ook heel goed met een haakse Seegerringtang o.id.
Die merktekens met witte verf? Wie zal het zeggen, ik zie de functie er niet van in, gewoon goed spannen anders heb je iedere keer als het vochtig is een gillende keukenmeid onder de motorkap, let wel het is maar een kort riempje dus redelijk flink spannen, een beetje een gevoelskwestie denk ik,

Mocht je niet zo'n tang o.i.d. hebben laat maar ff weten

Groet Marcel
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Bericht door Herman744 »

Ha Marcel,

Zo'n Seegerringtang heb ik niet. Ik heb een afbeelding gezien van een soort sleutel zoals gebruikt wordt bij het los/vast draaien van een slijpschijf. Als de nokjes toevallig op de goede breedte zitten en de juiste dikte hebben moet het daarmee lukken. Ga eens meten.

Heb je die zware motor nog ingebouwd?

Bedankt voor je hulp. Mocht het met mijn spullen niet lukken dan klop ik even bij je aan.

Zie dat je hefdak er op staat. Mooi en uniek.

Groet
Herman744
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Bericht door Herman744 »

Ha Marcel,

Nogmaals bedankt voor de uitleg. Ik heb altijd een beetje moeite aan zo'n karweitje te beginnen. Ik ben niet zo technisch. Weet nooit wat ik kan verwachten.
Onderkap verwijderd, wiel eraf. Claxonsteun losgemaakt. Dan kun je er redelijk bij. Was met een uurtje klaar.
Heb even een Seegerringtang geleend bij een neef.
Die neef gaat trouwens ook een zwaardere motor inbouwen in zijn T4. Lag een 2.4D AAB in met 320.000 op de teller.
150 pk komt erin. Oude motor ligt er nu uit. Motorruimte staat in de grondverf. Volgende week wordt de bus waarschijnlijk gespoten in een vrij lichte kleur blauw.

Groet,
Herman744
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Bericht door dijk »

Hé Herman,

Mooi, is weer gelukt. Als je maar twee rechterhanden hebt nietwaar. Ik heb die 6 cilinder nog steeds niet ingebouwd, die staat nu al een tijdje in de hoek van de schuur, heb me eerst met andere zaken beziggehouden zoals het omkeuren naar camper, dit is nu voor mekaar.
Misschien dat ik in het najaar een keer begin aan de motor, ik zoek nog wat dingen, o.a. een versnellingsbak, omdat deze eigenlijk aan revisie toe is. Ik hou je op de hoogte.

Groet Marcel.
Plaats reactie