Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Een behulpzame fransman bij startproblemen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door sgsdebruijn »

Als je teveel olie gebruikt op je luchtfilter kan de LMM vies worden en minder presteren, in het ergste geval gaat de LMM kapot.
Ik heb ook een K&N, was een nieuwe dus goed voorzien van olie, niet teveel niet te weinig.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33905
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door Multivan Generation »

Ben ik nu de enige die zich afvraagt waarom de gevraagde LMM waarden zo hoog zijn?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door sgsdebruijn »

Zitten hoog dus kom maar op met je interpretatie.

Bus is volgens mij meer aangepast op brandstofinspuiting, turbodruk is niet aangepast.
Maar ben niet 100% thuis in de interpretatie van logjes

Toevoeging
Maar als zou de LMM waarde lager/origineel zou zijn haalt hij de waarde ook bij lange na niet
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door sgsdebruijn »

Multivan Generation schreef:Ben ik nu de enige die zich afvraagt waarom de gevraagde LMM waarden zo hoog zijn?
Maar wat is jouw verklaring Peter
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33905
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door Multivan Generation »

ouderwetse tuning in combinatie met ophogen van de pompspanning.
Tegenwoordig kan het veel subtieler.
Normaal heeft een getunede 102 pk een LMM vraag van rond de 950-1000.
Deze zit daar ruim overheen :nuts En die oude LMM's halen die gevraagde waarden zo wie zo bijna niet..

De kat leeg maken kan wellicht iets bijdragen aan het verkrijgen van iets hogere LMM waarden,
maar de turbodruk aan de andere kant is wel aardig in de juiste richting..
Ik ben benieuwd naar hoe het luchtfilter er uit ziet..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

Multivan Generation schreef: Ik ben benieuwd naar hoe het luchtfilter er uit ziet..
Peter, bedoel je dat ik sowieso, ook met een nieuwe LMM (of tweede hands van Pascal) nooit de gevraagde waarde zal behalen?
En wat moet ik precies aan dat K&N luchtfilter doen om verbetering te krijgen?
Eventuele subtielere tuning: door wie, waar en hoeveel kost dat?

Bedankt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33905
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door Multivan Generation »

Je hebt een oudere Pierburg LMM er in.
En ja ik verwacht dat die niet of nooit de gevraagde waarde zullen halen..
Haal hem eens los en maak de gaasjes die er voor het meet element zitten eens goed schoon..
Die kunnen wel aardig vies zijn.

En maak anders ook eens een logje zonder luchtfilter..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

Ga ik doen.
Dat logje zal wel even duren. Sebastiaan is aardig druk ;)
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door sgsdebruijn »

kunnen altijd ff 's-avonds kijken.
Er is ook geen haast bij lijkt me, hij rijdt verder gewoon goed.

kunnen ook mijn luchtfilter/lmm/lmm_diode erin hengelen en loggen zijn acties die best snel te doen zijn.

Ohh ja die EGR zou ik ook afdoppen en inderdaad de roetkat leeg of voor 100 euro een exemplaar in de UK bestellen van RVS.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

Zo, ff een update!

Het niet aan willen blijven van mijn bus werd veroorzaakt door een slecht functionerende 'lesespule' ofwel leesring die de chip uit de sleutel leest en doorzendt naar de immobiliser. Vervangen (met dank aan Pascal voor onderdeel) en hij start en blijft aan! Heel fijn dus!

Waarschijnlijk waren mijn start/blijf aan problemen een combinatie van de leesring, massapunten en startmotor (die loopt een tel of wat mee als de motor al draait). Sebas heeft ook een wat zwaardere op de zijne gezet en die start/slaat aanmerkelijk sneller aan.

Verder: LMM gereinigd met FS cleaner (heel veel). De LMM gaasjes waren pikzwart. Het element zelf was van binnen echter niet vettig. De K&N filter heb ik nogmaals gereinigd door deze met dezelfde FS clean en perslucht schoon te blazen. Daarna beetje siliconen erop, tegen vocht. Ik merk zo met het rijden geen echt verschil in prestatie. Wellicht binnenkort dus ff een paar logjes maken. Die LMM is er in een fluit tussenuit... Wel apart trouwens, dat ik zonder de stekker op de LMM te zetten op het gevoel in de stad (max 50km/h) geen verschil merk in vergelijking tot MET de stekker aangesloten.

@ sebas: binnenkort tijd voor wat logwerk?
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door sgsdebruijn »

Als je geen verschil voelt met of zonder LMM dan is ie aardig slecht of een draadbreuk maar dat hadden we dan wel uitgelezen.
Binnenkort wel tijd hoor, zal ff in de agenda neuzen.
Hoe is het met de inbouw?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33905
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door Multivan Generation »

mocht je nog zo'n LMM nodig hebben.

Ik heb er hier nog eentje liggen.
Je kunt hem testen..
Ik zit woensdag in Rotterdam,
dus zou ik iets af kunnen geven.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

sgsdebruijn schreef:Als je geen verschil voelt met of zonder LMM dan is ie aardig slecht of een draadbreuk maar dat hadden we dan wel uitgelezen.
Binnenkort wel tijd hoor, zal ff in de agenda neuzen.
Hoe is het met de inbouw?

De inbouw hangt momenteel op een ietswat verwarmde klusplek. Heb zelf beschikking over een plek tot 2m hoogte... Dat is met z'n 2.70 m niet voldoende. Ik moet de vloer namelijk aan de carrosserie kitten en dat gaat een stuk beter bij 10+ dan bij 0+ temperaturen van zowel carrosserie, hardboard, multiplex, kit en omgeving. Op de kitbus staat ook dat het niet onder 5graden celsius verwerkt dient te worden.

@ Sebas en Peter: Ik heb van Pascal ook een goede (net zo vieze overigens) LMM gekregen dit weekend. Die zal ik er morgen na reiniging eens in doen. Dus Peter, ik heb hem nu niet direct nodig. Pascal zei dat de LMM van hem uit een goed rijdende T4 kwam, waarin hij zelf had gereden. Dus ik heb goede hoop.

@Sebas: ik neem zodra jij een gaatje in de agenda hebt, mijn oude LMM en die van Pascal mee.

Als iemand trouwens een ruimte beschikbaar zou willen/kunnen stellen zodat ik een dagje kan kitten bij 10+ temperatuur zou dat heeeeel erg fijn zijn!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door Pascal-141 »

roelssroyce schreef:
sgsdebruijn schreef:Als je geen verschil voelt met of zonder LMM dan is ie aardig slecht of een draadbreuk maar dat hadden we dan wel uitgelezen.
Binnenkort wel tijd hoor, zal ff in de agenda neuzen.
Hoe is het met de inbouw?

De inbouw hangt momenteel op een ietswat verwarmde klusplek. Heb zelf beschikking over een plek tot 2m hoogte... Dat is met z'n 2.70 m niet voldoende. Ik moet de vloer namelijk aan de carrosserie kitten en dat gaat een stuk beter bij 10+ dan bij 0+ temperaturen van zowel carrosserie, hardboard, multiplex, kit en omgeving. Op de kitbus staat ook dat het niet onder 5graden celsius verwerkt dient te worden.

@ Sebas en Peter: Ik heb van Pascal ook een goede (net zo vieze overigens) LMM gekregen dit weekend. Die zal ik er morgen na reiniging eens in doen. Dus Peter, ik heb hem nu niet direct nodig. Pascal zei dat de LMM van hem uit een goed rijdende T4 kwam, waarin hij zelf had gereden. Dus ik heb goede hoop.

@Sebas: ik neem zodra jij een gaatje in de agenda hebt, mijn oude LMM en die van Pascal mee.

Als iemand trouwens een ruimte beschikbaar zou willen/kunnen stellen zodat ik een dagje kan kitten bij 10+ temperatuur zou dat heeeeel erg fijn zijn!
Ik zou eerst een test doen met die LMM ZONDER die te reinigen , en dan zien of je al verschil voelt met wat je er nu inhebt .
Het reinigen met te sterke producten geeft meestal tot resultaat dat de LMM iets later toch nog kapot gaat ...

Je zegt dat je je K&N luchtfilter gereinigd hebt met FS cleaner en dan ingespoten met silicone ? Dan verbaast het me niet dat je LMM eraan gaat hoor ... Een K&N filter dien je eigenlijk met zorg te behandelen , en dus eigenlijk uit te wassen met K&N reiniger , spoelen onder stromend water , laten drogen zonder er met perslucht op te zitten , en dan in te spuiten met de speciale K&N olie .
Ik geef je maar een tip hoor ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door sgsdebruijn »

Ik heb nog een zgan normaal papieren filter, pakken we die met de LMM's om te testen dan weten we zeker dat het goed moet zijn.
Peter is een tot '99 type LMM dus zonder verwisselbare stift
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie