Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hekel aan krabben

vragen over de T5
klukje
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jul 2012, 22:54

Re: hekel aan krabben

Bericht door klukje »

Je kan het met 1 accu af als je bepaalde handelingen in acht neem... Ventilator stand niet hoger dan stand 2 (bij clImatronic gaat dit automatisch ) en brandtijd is rijtijd.. Dus rij je max een half uur na standkachel gebruik , zet hem dan max een half uur aan.
Advies is ook om bij vervanging van de accu een semi-tractie of AGM accu te nemen.

Doe je dit dan sta je nooit met een lege accu.
Bij een luchtkachel zal ik wel een 2de accu aanbevelen.

Groetjes

Remco
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hekel aan krabben

Bericht door Roger B. (11)61 »

waarom bij luchtverwarming wel?? die verbruiken doorgaans minder stroom dan een koelvloeistofverwarming met aanjager aansturing doet.........

wel adviseer ik een tweede accu als je de verwarming echt als standverwarming wil gebruiken (bijvoorbeeld bij overnachten in auto e.d.) bij gebruik als voorverwarmer kan het op de startaccu (mits er genoeg gereden wordt tussen de brandperiodes)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
klukje
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jul 2012, 22:54

Re: hekel aan krabben

Bericht door klukje »

Roger B. (11)61 schreef:waarom bij luchtverwarming wel?? die verbruiken doorgaans minder stroom dan een koelvloeistofverwarming met aanjager aansturing doet.........

wel adviseer ik een tweede accu als je de verwarming echt als standverwarming wil gebruiken (bijvoorbeeld bij overnachten in auto e.d.) bij gebruik als voorverwarmer kan het op de startaccu (mits er genoeg gereden wordt tussen de brandperiodes)
Omdat je de luchtkachel hebt voor langere tijd achter één gebruik ... en de waterkachel alleen voor een half uurtje tot drie kwartier.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hekel aan krabben

Bericht door Roger B. (11)61 »

ah, vanwege ander gebruik...

ken mensen die een luchtverwarmer ook alleen al interieurvoor- en bijverwarmer gebruiken (dus kort voor vertrek aan en tijdens rit om tekortkoming van voertuigkachel aan te vullen), vandaar dat ik even niet aan gebruiksverschil dacht
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
klukje
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jul 2012, 22:54

Re: hekel aan krabben

Bericht door klukje »

In mijn multivan zit ook een luchtkachel fabrieksaf.. Had liever een warerkachel zodat het blik lekker op temp is . Nu plaats ik er een defa 220v verwarmings element tegen het Carter en is de motor bij vorst toch warmer.. Vindt de distributie ketting wel lekkerder
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: hekel aan krabben

Bericht door ronald tdi »

Maar hoe weet men of er een vloeistof-voorverwarmer er op zit?
Ik denk het niet want dat moet je toch horen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hekel aan krabben

Bericht door Multivan Generation »

ronald tdi schreef:Maar hoe weet men of er een vloeistof-voorverwarmer er op zit?
Ik denk het niet want dat moet je toch horen?
Uitlaatje in linker wielkast?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: hekel aan krabben

Bericht door ronald tdi »

OK

het is dus eigenlijk een standkachel, maar dan enkel voor de 1ste vloeistof-circulatie.
Dus toch maar opzoek naar een goede webasco :winter , jammer dat ze zo duur zijn.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: hekel aan krabben

Bericht door Oviivo »

ronald tdi schreef:OK

het is dus eigenlijk een standkachel, maar dan enkel voor de 1ste vloeistof-circulatie.
Dus toch maar opzoek naar een goede webasco :winter , jammer dat ze zo duur zijn.

Webasto?

Voor nog geen € 200 maak je een voorverwarmer van je bijverwarmer :toppie
Laatst gewijzigd door Oviivo op 07 nov 2012, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: hekel aan krabben

Bericht door ronald tdi »

Ik ga er even van uit dat er geen voorverwarmer in zit.
OK, ik heb de bus net een dag bij huis gehad, maar ik heb niets gehoord of gezien wat op een Voorverwarmer(kachel) leek.

Vandaar de opmerking, jammer dat ze zo duur zijn.
Was het maar zo dat er een in zit en zal ook het 1ste doen als de bus terug is, kijken of er een pijpje in de wielkast zit.

Ben al wel aan het rondkijken op het net, de goedkoopste is 799,=, blijft een hoop geld.
Op mp is het ook geen vol aanbod qua kachels.
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: hekel aan krabben

Bericht door ronald tdi »

Ik kom ook heel vaak de naam; Eberspächer tegen.
Is dit een goede tegenhanger van webasco?

Heb nu een dealer gevonden vlakbij huis.
Morgen eens kijken hoe en wat.
Ze schrijven ook dat zij ruilers hebben die net zo goed zijn als nieuw.

Als dat een paar 100,= euro scheeld.....
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hekel aan krabben

Bericht door Roger B. (11)61 »

Eberspächer, Webasto... een pot nat... globaal gezien is het zo goed als het zelfde, werkt even goed, dezelfde problemen en dezelfde onderdelen die vaak stuk zijn. De T4 werd met Eberspächer uitgerust, de T5 met webasto....

beide merken zijn prima kachels.

De aanwezigheid van een bij- of voor verwarmer is oa te zien aan stickertjes in de bestuurdersdeuropening.... ik meen dat het uitlaatje bij een T5 NIET in de linker wielkast zit, dat is de plaats waar ie bij een T4 zit, bij de T5 zit ie onder de auto dacht ik.


Als je een bijverwarmer hebt, doet die het alleen als de motor loopt, het koelsysteem niet warmer is dan een x-tal graden 75 ofzo, en de buitentemp onder ik dacht 9 graden ligt. Omdat de motor loopt hoor je niks van de bijverwarmer.

Een voorverwarmer, standkachel dus, moet middels klokje of afstandbediening ingeschakeld worden......die zouden dan toch zichtbaar zijn...

de bijverwarmer is relatief eenvoudig met een kitje van webasto om te bouwen naar standverwarming
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
RonaldCaravelle
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 mei 2012, 06:14
Locatie: Wachtum

Re: hekel aan krabben

Bericht door RonaldCaravelle »

Nog even een update t.a.v. Bijverwarming > Standkachel

Op pagina 1 van dit topic had ik al aangegeven dat ik zo'n ombouw setjes overwoog.

Heb dat gedaan en mijn bijverwarmer is nu een 'standkachel'. :yes
Auto is lekker warm en motor is ook bijna op temperatuur. Tot dusver ideaal voor de winter !!!! :jumpklap

Maar ik heb echter wel 1 minpunt ontdekt. :alarm

1 Hij vreet stroom. Ik kan hem 1 x 60 min aanzetten maar daarna moet ik auto starten anders is accu leeg ! (dus na 60 minuten gaat hij automatisch uit, als ik hem dan weer inschakel doet ie het wel, maar kan ik daarna starten vergeten. :bonk :muur :ie

Ik weet dat mijn webasto LUCHTkachel uren en uren kan draaien op 1 accu. Heb deze originele luchtkachels voor T5 voor rond de € 600,= op ebay.de gezien. (jong gebruikt). Dat zou dus je keuze moeten zijn als je de kachel als verwarming tijdens de nacht of overdag (camper) wil gebruiken. :campingT4

Tot zover.....
Nu -
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2

Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hekel aan krabben

Bericht door Multivan Generation »

@ Pieter 762..

Zijn je vragen beantwoord en heb je zelf al meer actie ondernomen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: hekel aan krabben

Bericht door Oviivo »

Vandaag ook heel druk bezig geweest met de upgrade.

Helaas niet succesvol :gif :muur

De T100 afstandsbediening reageert vrolijk en geeft zelfs ook de binnentemperatuur aan. Dus iets werkt er :groteogen
Alleen als ik de bijverwarmer aan wil zetten als standkachel, gebeurt er niets. Ook niet als ik de binnentemp. sensor van de ontvanger afkoel naar 4 graden. De afstandsbediening meldt wel terug dat de kachel aanstaat, maar ik hoor en zie niets. Ook op het scherm van de climatronic zie ik geen HE ofzo verschijnen.

Kan het zijn dat de bijverwarmer ook als standkachel pas werkt als de buitentemperatuur onder de 6-7 graden zakt?

Of is het misgegaan met pin1 misschien niet goed aan te sluiten?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Plaats reactie