Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

automaat

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: automaat

Bericht door Pascal-141 »

Anno schreef:In het algemeen hebben auto's met automaat zwaardere remmen. Je zal dus ook moeten uitzoeken of je de remmerij moet aanpassen na ombouw.
Nee,niet bij een T4.
Zelfde remmen voor handgeschakeld of automaat.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: automaat

Bericht door Multivan Generation »

Roger B. (11)61 schreef:waarom mag de rest dat niet weten dan?
Klinklare onzin.

Ik kan geen grote PDF's hier in het forum er aan hangen ...

zo simpel kan het ook zijn...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: automaat

Bericht door repelsteeltje »

Roger B. (11)61 schreef: als je een vast vliegwiel plaatst op een motor die voor 2mv ontworpen is, dan blijft dat een beetje een gok.... in hoeverre heeft de motor (primair de krukas) last van het ontbreken van de werking van het 2mv als je er een vast op zet... je weet niet of de krukas wellicht lichter geconstrueerd werd omdat dat kon vanwege de montage van een 2mv

klopt, de versnellingbak gaat er als eerste aan doordat die de demping van het 2 massavliegwiel mist.
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: automaat

Bericht door niels »

Heb vanmiddag bus op de brug gehad; voorwielen van de grond, kap er onderuit.

Als je beide voorwielen met de hand beweegt, beide dezelfde kant op, dan maken de wielen ongeveer een 10cm vrije slag tot dat er beide kanten op een tik ter hoogte van het vliegwiel hoorbaar is, dan gaan er tandwielen in de bak licht meelopen.

Deze zelfde vrije slag, kompleet met tik is ook hoorbaar als je de auto in een versnelling zet.

Dit is volgens mij zuiver wéér het 2MV..........was origineel VW een goed jaar geleden.........

Moet toch vervangen worden, dit rijdt niet helemaal lekker (schakelen).

Heb bij dealer geïnformeerd: geen 2MV in nederland; staat bij fabriek in backorder.

Gr. Niels.
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: automaat

Bericht door niels »

Hoe zou een automaatbak van een 102 pk tdi zich gedragen in een 111kw tdi gechipt?

Eventueel met af en toe een aanhanger?


Zelf 9 jaar ervaring met een gechipte 102 pk tdi (ca. 135 pk), ruim 300.000km probleemloos. (bouwjaar 1998)
topsnelheid op teller met gemak 180-185.

Niels.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: automaat

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb pas een voorgemonteerde set gekocht, dus 2MV en koppelingsplaat+drukgroep al op elkaar gemonteerd.
Was inclusief verzenden 600 euro kwijt(ACV koppeling).

kijk hier maar eens
Hoe zou een automaatbak van een 102 pk tdi zich gedragen in een 111kw tdi gechipt?
Die ga je aan gort rijden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: automaat

Bericht door Pascal-141 »

niels schreef:Hoe zou een automaatbak van een 102 pk tdi zich gedragen in een 111kw tdi gechipt?

Eventueel met af en toe een aanhanger?


Niels.
wat denk je zelf ? Een automaat op een 102pk draait zo al kapot . Wat denk je dat er gebeurd als je er nog eens 80pk en een pak extra koppel opzet ? Kapot draaien !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: automaat

Bericht door niels »

Ik denk dat een kapot 2 massa vliegwiel meer schade aanricht aan de versnellingsbak dan een vast vliegwiel?

Gr. Niels.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: automaat

Bericht door Pascal-141 »

niels schreef:Ik denk dat een kapot 2 massa vliegwiel meer schade aanricht aan de versnellingsbak dan een vast vliegwiel?

Gr. Niels.
Dat is inderdaad zo . Een vast vliegwiel zal niet veel schade aanrichten aan de motor : vroeger waren alle vliegwielen van het vaste type , en die motoren draaiden toen ook niet kapot ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat

Bericht door Roger B. (11)61 »

niels schreef: Als je beide voorwielen met de hand beweegt, beide dezelfde kant op, dan maken de wielen ongeveer een 10cm vrije slag tot dat er beide kanten op een tik ter hoogte van het vliegwiel hoorbaar is, dan gaan er tandwielen in de bak licht meelopen.

Deze zelfde vrije slag, kompleet met tik is ook hoorbaar als je de auto in een versnelling zet.

Dit is volgens mij zuiver wéér het 2MV..........
Gr. Niels.
Lijkt me dat dit NIET het 2MV is, aangezien je in de vrij weinig tot geen draaiend moment op je ingaande as van de versnellingsbak zet als je met de wielen beweegt. dit duidt eerder op speling in de versnellingsbak (tussen tandwielen in de bak en het differentieel)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat

Bericht door Roger B. (11)61 »

Pascal-141 schreef:
niels schreef:Ik denk dat een kapot 2 massa vliegwiel meer schade aanricht aan de versnellingsbak dan een vast vliegwiel?

Gr. Niels.
Dat is inderdaad zo . Een vast vliegwiel zal niet veel schade aanrichten aan de motor : vroeger waren alle vliegwielen van het vaste type , en die motoren draaiden toen ook niet kapot ...
dat motoren die ontworpen zijn voor vast vliegwiel niet kapot liepen zegt natuurlijk weinig over het ontwerp van een motor waar een 2MV op hoort en wat dan het gevolg is van een vast vliegwiel.........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: automaat

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. (11)61 schreef:
Pascal-141 schreef:
niels schreef:Ik denk dat een kapot 2 massa vliegwiel meer schade aanricht aan de versnellingsbak dan een vast vliegwiel?

Gr. Niels.
Dat is inderdaad zo . Een vast vliegwiel zal niet veel schade aanrichten aan de motor : vroeger waren alle vliegwielen van het vaste type , en die motoren draaiden toen ook niet kapot ...
dat motoren die ontworpen zijn voor vast vliegwiel niet kapot liepen zegt natuurlijk weinig over het ontwerp van een motor waar een 2MV op hoort en wat dan het gevolg is van een vast vliegwiel.........
Hoeveel meldingen heb je al gevonden/gehoord/gezien van motoren die kapot gedraaid zijn omdat ze een vast vliegwiel hadden gemonteerd ?
... Ik moet de eerste nog steeds tegenkomen ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat

Bericht door Roger B. (11)61 »

motor nog niet, maar ik ken ook niemand die zo'n conversie gedaan heeft en daarmee ook significante km gedraaid heeft. maar versnellingsbakken wel al vaker gehoord......

zeg trouwens ook niet DAT de motor er stuk van gaat, alleen dat je niet kunt inschatten OF er bij het ontwerp dingen minder sterk (dus lichter en goedkoper) uitgevoerd zijn omdat er een 2MV op zit...... en dat je niet kunt zeggen dat een 2MV motor niet stuk zal gaan OMDAT motoren zonder 2MV ook niet stuk gaan.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: automaat

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. (11)61 schreef:motor nog niet, maar ik ken ook niemand die zo'n conversie gedaan heeft en daarmee ook significante km gedraaid heeft. maar versnellingsbakken wel al vaker gehoord......

zeg trouwens ook niet DAT de motor er stuk van gaat, alleen dat je niet kunt inschatten OF er bij het ontwerp dingen minder sterk (dus lichter en goedkoper) uitgevoerd zijn omdat er een 2MV op zit...... en dat je niet kunt zeggen dat een 2MV motor niet stuk zal gaan OMDAT motoren zonder 2MV ook niet stuk gaan.....
In de tuningscene worden bij Golfjes, Polo's enz de 2massavliegwielen al sinds jaren vervangen door vaste exemplaren .
Blijkbaar word in Engeland de conversie naar vast vliegwiel wel meer gedaan . Vooral uit kostenbesparing.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat

Bericht door Roger B. (11)61 »

in de tuiningsscene kijkt men ook niet op als een motor niet veel meer dan 100.000km haalt..... is maar net waar je je prioriteiten legt.....


Zelf begin ik er niet aan, geen slechte ervaring met 2MV....heb nu 3 auto's met 2MV gehad en bij alle drie bij het vervangen van de koppeling die paar honderd euro extra voor een setje MET nieuw vliegwiel uitgegeven en bij alle drie nooit problemen met de vliegwielen gehad.....en het is niet dat ik nu zo'n rustige rijder ben
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie