Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Brandstof aanzuiging T4 diesel '97 1900 cc

vragen over de T4
Plaats reactie
Wouterus
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2012, 14:19

Brandstof aanzuiging T4 diesel '97 1900 cc

Bericht door Wouterus »

Mijn transporter wilde niet meer starten. Omdat deze tijdelijk op een mix van diesel en plantaardige olie heeft gereden vermoedei ik dat de brandstof toevoer verstop was geraakt vanwege de Glycerine die uitzakt en dik wordt. Mijn vermoeden werd bevestigd. De filter zat vol met dikke drab en blokkeerde de doorstroom. Ik heb ook de tank gedemonteerd om te kijken of er een Electro pomp inzat om die vervolgens ook te reinigen. Dit model bleek geen pomp te hebben en zou de injectiepomp bij de motor zelf zijn brandstof aan moeten zuigen. Dat doet hij dus niet. De wagen loopt prima als ik een fles met brandstof hoog ophang aangesloten op het filter zodat hij aanvoer krijgt vanwege de zwaartekracht-druk, maar zodra ik hem weer op de tank aansluit stop de moter langzaam en zuigt zelf dus niet aan.
De vraag: Kan iemand mij zeggen of het inderdaad zo is dat de brandstof injectie pomp zelf aanzuigend is en wat ik kan doen of vervangen om hem weer te laten aanzuigen. Er is ook nog een kans dat de Glycerine ook nog in de pomp zit en probeer hem door te spoelen...
Bij voorbaat dank !
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Brandstof aanzuiging T4 diesel '97 1900 cc

Bericht door Pascal-141 »

De tank eronderuit halen is eigenlijk verloren moeite bij een T4 : je kan er makkelijk bij (in de tank) zonder te demonteren .
Naast je handrem zit een afdekplaatje , dit even verwijderen , en dan de plastiek schroefdop van de tank losschroeven en je kan zo aan het aanzuigelement .

Een vaak voorkomend probleem is dat het aanzuigelement kapot gaat : in het aanzuigbuisje komt een scheurtje (soms heel moeilijk te zien) en dan wil hij geen brandstof meer aanzuigen .
Wanneer je getest hebt : was de tank dan vol , of eerder minder dan halfvol ? Meestal komt het probleem voor bovenaan in het buisje , dus wanneer de tank minder dan halfvol is gaat hij lucht aanzuigen . Tank je vol , dan werkt het (tijdelijk) terug .
Dat is een goeie indicatie dat je het tankelement moet vervangen.

De inspuitpomp van de1.9td gaat niet zo gauw kapot , tenzij deze water in de brandstof te verwerken heeft gekregen , daaraan gaan ze wel kapot .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Wouterus
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2012, 14:19

Re: Brandstof aanzuiging T4 diesel '97 1900 cc

Bericht door Wouterus »

Tnak verwijderen was een snellere optie dan van bovenaf omdat de cabine is voorzien van een polyester binnecabine die over het deksel heen is gemonteerd. De tankaansluitingen (zuig en retour) waren in orde. Bleef dus over de aanzuiging door de injectie pomp zelf. Omdat de pomp bljkbaar geen Diesel aanzoog en dus niet wil starten besloot ik er voolopig een klein electrisch brandstof pomje tussen te zetten (tussen tankslan en filter) hij liep direct als een zonnetje heel even niet hoger dan 3000 toeren maar al snel was het mogeljk om vol gas te geven en draaide alles goed. Ik bedacht dat het electrisch pompje mogelijk de injectie aanzuigpomp had schoon geperst en sloot , om te kijken wat er zoiu gebeuren , de leiding weer aan zonder electrische pomp. En wat schetste mijn verbazing, hio bleef goed lopen op alle toeren... Een klein wonder dus..
Dank voor je reactie !!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33909
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Brandstof aanzuiging T4 diesel '97 1900 cc

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou toch even een ander mengsel in je tank gooien van een maximaal 10% benzine op de rest diesel.(geldt NIET voor TDI's)
Zie het een beetje als reiniging.
Je wilt alle glycerine en gevormde harsen toch kwijtraken.
Ook brandstoffilter vervangen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Wouterus
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2012, 14:19

Re: Brandstof aanzuiging T4 diesel '97 1900 cc

Bericht door Wouterus »

Doe ik thanks ! hij rijd overigens nu beter dan ooit en minder rookvorming. (ik heb er een flesje reinigings middel ingegooid)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Brandstof aanzuiging T4 diesel '97 1900 cc

Bericht door Roger B. (11)61 »

waarom niet tdi.....? die pomp is constructief niet zoveel anders dan een 1,9 pomp
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Brandstof aanzuiging T4 diesel '97 1900 cc

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. (11)61 schreef:waarom niet tdi.....? die pomp is constructief niet zoveel anders dan een 1,9 pomp
Omdat de TDI pompen heel gevoelig zijn aan dat soort zaken. Water of teveel benzine in de diesel ,en ze gaan er al snel aan kapot.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Brandstof aanzuiging T4 diesel '97 1900 cc

Bericht door Roger B. (11)61 »

en een 1900 pomp niet zeker?

als je twijfelt aan de schade door die 10% benzine bij een TDI moet je het ook niet in je 1900 knikkeren.... zou er nog tweetakt olie bij kunnen mikken om het schrale van de benzine te compenseren

overigens had mijn T4 geen inspuitproblemen en wel twee winters een tank of twee drie met liter of 20 super erbij per tank (als het in de winter onder de pakweg -15 dreigde te komen) gereden
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie