Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Het maakt wel degelijk verschil (egr plaatje)
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
het gaat er niet om dat je motor met uitlaatgassen minder goed presteerd...dat is logisch..
De vraag is of de egr inderdaad, zoals men mij op school (mts motorvoertuigtechniek) geleerd heeft, alleen in deellast werkt, en waarom je dan zo duidelijk vermogenswinst kunt merken.
De vraag is of de egr inderdaad, zoals men mij op school (mts motorvoertuigtechniek) geleerd heeft, alleen in deellast werkt, en waarom je dan zo duidelijk vermogenswinst kunt merken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Roger B,
Als dat jou ervaring is dan kan ik die niet delen!
Mijn t5 loopt mooier en is zuiniger geworden :klappen
Volgens mij is uitlaatgas geen goede brandstof.
Met alleen goede lucht heb je een schonere verbranding en dat ik mijn gaspedaal dan verder in moet drukken,ha ha ha

Als dat jou ervaring is dan kan ik die niet delen!
Mijn t5 loopt mooier en is zuiniger geworden :klappen
Volgens mij is uitlaatgas geen goede brandstof.
Met alleen goede lucht heb je een schonere verbranding en dat ik mijn gaspedaal dan verder in moet drukken,ha ha ha




groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
nou, ik zeg alleen dat mij op school geleerd is dat de EGR ALLEEN in het deellast gebied open gaat en dus niet bij volgas.
volgens mij kun je op het gevoel niet merken of er bij deellast iets minder vermogen beschikbaar is omdat dat een kwestie van "iets meer gas en het is gecompenseerd" is.
Ik ben er 100% van overtuigd dat een motor mooier, schoner en misschien zelfs zuiniger door loopt, maar kan niet verklaren met de kennis die men mij op school ingestampt heeft dat men dat zo kan merken aan het beschikbare vermogen (omdat je het niet merkt bij vollast als de EGR dan normaal al dicht zou blijven)
Nogmaals het idee achter de EGR is niet een schone verbranding te verzorgen, het is juist de bedoeling de verbranding slechter te maken zodat de verbrandingstemperatuur daald waardoor er weer minder stikstofoxiden in de uitlaatgassen zitten..... (het ene kwaad verminderen door het andere te vergroten...)
ik ben er ook voorstander van om de boel af te sluiten, meer om te zorgen dat je inlaattraject niet volgestort wordt met een mengsel van olie en roet, en de motor zo schoon mogelijke verbranding te latne houden.... meer NOX....?sja, jammer dan...
Ik vraag me alleen af hoe het kan dat men dit dat dus kan opmerken dat de auto beter trekt.....
gaat de EGR bij VW ook op vollast open??? of zijn er andere redenen?
volgens mij kun je op het gevoel niet merken of er bij deellast iets minder vermogen beschikbaar is omdat dat een kwestie van "iets meer gas en het is gecompenseerd" is.
Ik ben er 100% van overtuigd dat een motor mooier, schoner en misschien zelfs zuiniger door loopt, maar kan niet verklaren met de kennis die men mij op school ingestampt heeft dat men dat zo kan merken aan het beschikbare vermogen (omdat je het niet merkt bij vollast als de EGR dan normaal al dicht zou blijven)
Nogmaals het idee achter de EGR is niet een schone verbranding te verzorgen, het is juist de bedoeling de verbranding slechter te maken zodat de verbrandingstemperatuur daald waardoor er weer minder stikstofoxiden in de uitlaatgassen zitten..... (het ene kwaad verminderen door het andere te vergroten...)
ik ben er ook voorstander van om de boel af te sluiten, meer om te zorgen dat je inlaattraject niet volgestort wordt met een mengsel van olie en roet, en de motor zo schoon mogelijke verbranding te latne houden.... meer NOX....?sja, jammer dan...
Ik vraag me alleen af hoe het kan dat men dit dat dus kan opmerken dat de auto beter trekt.....
gaat de EGR bij VW ook op vollast open??? of zijn er andere redenen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
-
- Berichten: 789
- Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
- Locatie: 't Veld
- Contacteer:
ongeveer een 80 gram per stuk uitgaande van 1 plaatjeRoger B. schreef:Euhh Bikevouwer,
hoe zwaar zijn die plaatjes ivm de porto op de enveloppe?
gewoon naar een adres in Nederland hoor...
gaat 1,32 euro porto op de envelop
dus envelop naar vouwer sturen met daarin een andere envelop met voldoende porto en je eigen adres.
ben je voor in totaal 1,76 euro klaar en heb je een mooi rvs egr plaatje wat je er zo tussen kan plaatsen.
ff mailen naar Bikevouwer(apendingetje)gmail.com voor het adres
-
- Berichten: 789
- Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
- Locatie: 't Veld
- Contacteer:
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
-
- Berichten: 789
- Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
- Locatie: 't Veld
- Contacteer:
- annoyingthing
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
- Locatie: Voorne-Putten ZH

Nogmaals bedankt hiervoor helemaal top :klappen
Groetjes Eric & Jeannette
FF een update.....in 1 woord WHOUWWWW dat dat zo verschil geeft zo'n plaatje er tussen

Trek vanaf t begin nu door en in tussensprintjes is t een gifkikker geworden

En wat wij nog t grootste voordeel vinden is dat als je een beetje doortrekt dat de rest achter je ook nog zicht heeft , kortom geen grote zwarte rookpluimen meer.
Meer als de moeite waard dus enne was binnen een uurtje gedaan ...ook gelijk de lammellen van de interkoeler en en het EGRbuis schoongemaakt.
Laatst gewijzigd door annoyingthing op 17 jul 2007, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Beste Bikevouwer,
Ik heb de voorgeschiedenis gemist van het verhaal en ik kon niks vinden hoe de thread gestart is. Maar dat terzijde; als het om performance verhoging gaat van mijn bussie, ben ik altijd wel geintresserd.
ik heb een TDi 2.5 uit '98. ik neem aan dat dit plaatje daar ook gewoon in kan, ik heb alleen geen flauw idee waar ik het moet stoppen. Heb afgelopen weekend al het buisje uit mijn luchtfilter gehaald en ben dit nog aan het testen, maar het geeft aan dat ik al een beetje aan het sleutelen ben ;)
Kortom
1) ik wil ook graag een plaatje
2) waar stop ik hem in ;) (eventueel een link naar een website waar het beschreven staat)
groet,
Mattijs
Ik heb de voorgeschiedenis gemist van het verhaal en ik kon niks vinden hoe de thread gestart is. Maar dat terzijde; als het om performance verhoging gaat van mijn bussie, ben ik altijd wel geintresserd.
ik heb een TDi 2.5 uit '98. ik neem aan dat dit plaatje daar ook gewoon in kan, ik heb alleen geen flauw idee waar ik het moet stoppen. Heb afgelopen weekend al het buisje uit mijn luchtfilter gehaald en ben dit nog aan het testen, maar het geeft aan dat ik al een beetje aan het sleutelen ben ;)
Kortom
1) ik wil ook graag een plaatje
2) waar stop ik hem in ;) (eventueel een link naar een website waar het beschreven staat)
groet,
Mattijs
-
- Berichten: 789
- Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
- Locatie: 't Veld
- Contacteer:
Stap 1 is reeds via de mail geregeldsurfgear schreef:Beste Bikevouwer,
Ik heb de voorgeschiedenis gemist van het verhaal en ik kon niks vinden hoe de thread gestart is. Maar dat terzijde; als het om performance verhoging gaat van mijn bussie, ben ik altijd wel geintresserd.
ik heb een TDi 2.5 uit '98. ik neem aan dat dit plaatje daar ook gewoon in kan, ik heb alleen geen flauw idee waar ik het moet stoppen. Heb afgelopen weekend al het buisje uit mijn luchtfilter gehaald en ben dit nog aan het testen, maar het geeft aan dat ik al een beetje aan het sleutelen ben ;)
Kortom
1) ik wil ook graag een plaatje
2) waar stop ik hem in ;) (eventueel een link naar een website waar het beschreven staat)
groet,
Mattijs
stap 2 http://camelot.dyndns.org/diape/html/tu ... ningmo.htm hier ff kijken
grtz vouwer