Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

vragen over de T4
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door roelssroyce »

Dit is nog eens toeval!

Ik ben van het weekend naar de ardennen geweest met mijn 2.4d uit '92 en heb EXACT hetzelfde geluid van rechtsvoor voor het ÉÉRST gehoord! Je geluidsopname is precies wat ik hoorde. Wel alléén bergop (dus met flink kracht op de wielen) en hoog in de toeren! Ietsje gas terugnemen en het geluid is weg! Bij mij hoorde ik het ook in z'n 3 met volgas (das dus nog niet bij 80km/h...) maar exact hetzelfde geluid. De terugweg steeds rustig 90-100km/h gereden en geen geluid meer waargenomen! Ik dacht zelf aan een aandrijfas, maar die zitten goed vast!

Ben heeeeeeeel benieuwd wat het is.
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door roelssroyce »

roelssroyce schreef:Dit is nog eens toeval!

Ik ben van het weekend naar de ardennen geweest met mijn 2.4d uit '92 en heb EXACT hetzelfde geluid van rechtsvoor voor het ÉÉRST gehoord! Je geluidsopname is precies wat ik hoorde. Wel alléén bergop (dus met flink kracht op de wielen) en hoog in de toeren! Ietsje gas terugnemen en het geluid is weg! Bij mij hoorde ik het ook in z'n 3 met volgas (das dus nog niet bij 80km/h...) maar exact hetzelfde geluid. De terugweg steeds rustig 90-100km/h gereden en geen geluid meer waargenomen! Ik dacht zelf aan een aandrijfas, maar die zitten goed vast!

Ben heeeeeeeel benieuwd wat het is.
Het werd trouwens ook erger als ik een beetje naar links stuurde en gas bij gaf (je weet wel, dat laatste beetje gas, wat bij een 2.4d eigenlijk geen verschil maakt, behalve in geluid)
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door robstof »

Het is niet zo dat ik gelijk wil hebben, maar er word steeds maar weer over assen gesproken, terwijl de zwakke plek in deze de homokineet is, 150 euro kost een nieuwe, het is net als een kruiskoppeling bij aandrijving op de achterwielen, ze slijten , het eerste hoor je het bij kracht op de aandrijflijn en in de bochten schokkend gevoel op het stuur.
de topic starter heeft een flinke bovenbouw een wind vanger, de aandrijflijn word hierdoor zwaarder belast, net als bij veel bergen rijden, dan slijt het gewoon meer, het is dus niet echt kapot maar slijtage net als een uitlaat

let wel op, als je onzekerheid bij een garage aan de dag legt kost het altijd meer geld, een as levert meer op dan alleen een homokineet.
dit soort klachten zijn zijn ze gek op in een garage, ik heb niet veel vertrouwen in garages dat mag wel duidelijk zijn, ik leg dat ook uit in de link hier onder.

je kan er overgens wel langer mee door blijven rijden, dan met een kapotte kruiskoppeling.

Rob.

hier een link met wat plaatjes let niet op de kwaliteit ik heb het zo maar even in elkaar geflanst om het wat duidelijker te maken.

http://aura-apopse.nl/DreamHC/Pagina2.html
Laatst gewijzigd door robstof op 26 nov 2012, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33905
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door Multivan Generation »

@ Rob,
mooie plaatjes die zeker niet zouden misstaan in het T4 projecten forum. :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door robstof »

:love
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Jeroenvb
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 aug 2010, 21:23

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door Jeroenvb »

Na een (veel te) lange winterslaap is mijn T4 camper eindelijk weer de weg op geweest. Net terug van een vakantie naar Oostenrijk. En het geluid is weg!
Afgelopen najaar zijn de aandrijfassen links - rechts omgedraaid en ingevet. Dat was alles.
Plaats reactie